Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Държавно предприятие може да поеме “спорните” ВиК-системи

5 коментара
Държавно предприятие може да поеме “спорните” ВиК-системи

За предоставяне на концесия ще се обособява ВиК-инфраструктурата поне на  територията на една административна област, като за целта държавата и общините в региона ще трябва да създават общо дружество, което да проведе процедурата. Ако притежателите на публичните държавна и общинска ВиК-собственост не се споразумеят помежду си, управлението на активите им ще отива в държавно предприятие или ще се предостави на еднолично търговско дружество с участие на държавата.

Това е записано в два проекта на закон за водоснабдяването и канализацията (ВиК), изготвени от Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ). Те са разпратени до общините и браншовите организации в сектора за съгласуване преди провеждането на обществено обсъждане. Според отрасъла обаче и двата проекта не стават за нищо и трябва да се преработят.

Двата проекта се различават само по това, че единият отменя сегашния Закон за регулацията на  ВиК-услугите и вкарва цялата нормативна база по определяне на цените на водата и качеството на предлаганата услуга в новия документ. Нещо, което според Българската асоциация по водите, е излишно.

От края на 2004 г. МРРБ обяснява нуждата от такъв закон, за да се уреди проблемът със собствеността на ВиК-инфраструктурата и откриването на процедури по концесионирането на мрежите. В момента в повечето водоснабдителни и канализационни дружества не е ясно кои съоръжения се стопанисват от държавата и кои от общината. При това положение потенциалните инвеститори се отказват от планове за вложения в мрежата.

Сега МРРБ е регламентирало, че значимите язовири, включително водохранилищата им и прилежащите им съоръжение и деривации са публична държавна собственост. Такава са и частите от водоснабдителната мрежа с единна система на управление на територията на повече от една община, както и пречиствателните станции и водопроводите до населените места.  Публична общинска собственост остават уличните водопроводи и съоръженията до границата на частната собственост на имотите, тръбите след входа на сградата са лично притежание.

Същото е разпределението на  собствеността при канализационната мрежа.

В проектозаконите е записано, че процедури за концесиониране или за делегиране на правата за управление на ВиК-ата ще се обявяват за една обособена територия, която обаче не може да е по-малка от административната областна единица. Тоест, обявява се на концесия цялата ВиК-система във Варненска или Пловдивска област.

През последните години нееднократно бе обяснявано от МРРБ, че концесията на големи територии е по-интересна на инвеститорите и трябва да се измисли механизмът за привличането на частни капитали за рехабилитация и разширяване на ВиК-системата, за което са нужни между 6 и 9 млрд. евро. Бе направен и опит за процедура на ВиК-ата във Варненско и Шуменско, но тя се провали заради неразбирателство с общините

Според разработените законопроекти, за да тръгне процедура по концесиониране, първо трябва всички собственици на съответната територия да създадат фирма, която да е концедентът или да прехвърли правата си за управление на частен ВиК-оператор. Иначе казано – например 20 общини и държавата да си разпределят акционерното участие в тази фирма, за да може тя да сключи договора за концесия или управление.

Концесията ще се обявява тогава, когато държавното участие е под 50 процента и не позволява контрол от нейна страна върху управлението на мрежите.

В случай обаче, че собствениците на ВиК-съоръженията на една територия не се разберат за управлението или  концесионирането им, то тогава управлението на тази мрежа ще минава в специално създадено държавно предприятие или еднолично търговско дружество с държавно участие. Те ще поемат и онези системи, към които не е бил проявен инвеститорски интерес,  като от своя страна няма да имат право да отдават предоставените им ВиК-мрежи на трети лица.

И в двата законопроекта се предвижда възможността за даване на преференциални цени на потребителите в случай, че в една етажна собственост създадат асоциация и разплащането на потребените количества вода става общо и в определени срокове. Принципът е същият като при по-ниските цени, давани от топлофикация при този вид плащане.

От Българската асоциация по водите (БАВ) обаче отхвърлиха и двата законопроекта, стана ясно на общото събрание на организацията в края на миналата седмица. Оттам смятат, че тези варианти за регламентиране на ВиК-собствеността не осигуряват съдействие между собствениците, ВиК-операторите и местното управление, което разработва плановете за развитие на населеното място.

Акцентира се върху концесията, а не са развити адекватно останалите форми за възлагане на управлението и експлоатацията на публичните ВиК-активи, посочват от БАВ и настояват да се вземе предвид тяхното становище за изготвянето на документа, което не е било сторено. От асоциацията по водите смятат за недостатък на двата проектозакона и липсата на анализ с очакваните резултати от приемането на новата законова уредба, което е недопустима, след като през последните години загубите на вода при преноса ѝ вместо да намаляват, растат. Според БАВ всички проблеми във водния сектор следва да се решат с изцяло нов закон за водите, а не сегашният да се променя.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

5 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Бодил
    #6

    Р.Овч. и цялата му кохорта, вкл. ДКЕВР воглаве с Шушулката да вървят да правят компания на Вальо Топлото, а прокуратурата и съдът, под страх от смъртно наказание, да не смеят и да помислят да ги оневиняват!!! Да бъдат осъдени с максимални присъди за всеки обирджийски трик поотделно - за тока, за водата, за парното и присъдите да се събират (както е в Щатите)и без право на предсрочно освобождаване!

  2. Радко
    #5

    Пл. Никофоров - в пандиза!

  3. запознат
    #4

    Защо не влезе там смената палата и ДФКстрашно ще стане

  4. възмутен
    #3

    крайно време е някой да повдигне този въпрос. какво става с разлеката между 2 стотинки и 2 лева. тези дружества ограбват повече от топлофикация

  5. !!!
    #2

    Къде е тая комисия ДКЕВР какво правят тия та не виждат нарушенията във ВиК и не само, че не виждат ами им разрешават непрекъснато вдигане на цените. Шушулов ще си купи още имати май и за това не вижда и не чува, а и на 70 години всеки ден му е подарен какво да се трови и да решава проблеми.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.