Депутатите искат вето за нощните ученически екскурзии

Депутатите искат вето за нощните ученически екскурзии

Управляващи и опозиция ще молят президента да наложи вето върху гласуваните от тях в края на миналата седмица промени в Закона за автомобилните превози, които разрешиха отново нощните пътувания при ученическите пътувания. Депутати от БСП, НДСВ и ДПС обявиха, че ще се обърнат към президента Георги Първанов с искане да върне закона за доработване в Народното събрание.

От ДСБ уточниха, че в момента работят по текста с искането си до държавния глава и най-вероятно още днес той ще бъде внесен в канцеларията му.  “Целта ни е да спрем прилагането на закона преди той да влезе в сила и това може да направи единствено президентът”, коментира депутатът Иван Иванов.

Също днес народният представител от БСП и заместник-председател на парламентарната комисия по транспорт и телекомуникации Радослав Илиевски съобщи, че на заседанието си по-късно следобед червената парламентарна група ще разглежда казуса за ученическите пътувания и възможността да се сезира Конституционния съд за тези текстове.

Според Илиевски, текстовете са противоконституционни, защото промените са внесени в пленарна зала без да са минали по надлежния ред, т.е. да са одобрени от комисията по транспорт и телекомуникации. По-късно пред Mediapool той уточни, че ще предложи на парламентарната група на левицата също да се обърне към президента Първанов, който да спре влизането в сила на закона.

Взаимните обвинения сред представителите в управляващата коалиция за отговорността да се отмени забраната за нощните ученически пътувания в последния момент на окончателното гласуване на законопроекта, продължиха и тази седмица. Във вторник Радослав Илиевски прехвърли отговорността за “манипулацията” на гласуването върху председателя на комисията и депутат от НДСВ Йордан Мирчев.

Никой не припознава текста

Илиевски уточни, че това му е станало ясно, след  като прегледал внимателно процеса на одобрение на спорния текст в промените от законопроекта за автомобилните превози. Според него, не е имало нито един народен представител, който да е внесъл между първо и второ четене такъв текст, какъвто народните представители одобриха само с два гласа повече “за” в петък. Текстът не е бил гласуван и от комисията по транспорт и телекомуникации, оправда се соцдепутатът.

Според Радослав Илиевски, част от манипулацията в полза на промяната на текста, който отново разреши транспорта на деца през нощта, е и поканата към председателя на Държавната агенция по туризъм (ДАТ) Анелия Крушкова от шефа на комисията Йордан Мирчев (НДСВ),  за да изкаже мотивите си срещу забраната на нощното транспортиране на ученици. Според коалиционното разпределение на между трите управляващи партии – БСП, НДСВ и ДПС, Държавната агенция по туризъм е в квотата на жълтите и съответно Анелия Крушкова беше излъчена от НДСВ. Тя беше и заместник-министър на сухопътния транспорт в предишното управление на НДСВ, когато Йордан Мирчев също беше председател на парламентарната комисия по транспорт.

Иван Иванов от ДСБ коментира, че колегата му Радослав Илиевски се опитва да снеме отговорността от себе си, но по време на обсъжданията на промените от Закона за автомобилните превози в комисия, именно Илиевски е направил много предложения и всички до едно са били насочени към отмяната на ветото над нощните ученически пътувания. Иванов посочи, че и при двете гласувания в пленарна зала на този текст, Илиевски е подкрепил отпадането на забраната за нощните ученически пътувания.

Мотивите на ДАТ да иска отпадане на ограниченията върху превоза на деца и ученици в тъмната част на денонощието беше, че е честа практика полетите на пакетните туристически екскурзии да се осъществяват през нощта и да се налага трансфер на туристите до съответния курорт за настаняване. За да се намери компромис между защитата на децата и работата на туристическите агенции, Иван Иванов в средата на миналата седмица предложи в текста да се запише, че е възможен такъв трансфер в тъмната част на денонощието при деца и ученици, но само когато е част от общ туристически пакет и е ограничен до 30 километра.  

При окончателното гласуване на предложените промени в пленарна зала обаче, депутатите отхвърлиха ограничението от 30 километра за нощния трансфер.

В петък заместник-министърът на транспорта Георги Петърнейчев каза, че министерството е било принципно съгласно с предложения от Иванов текст, но не му е била дадена възможност да го подкрепи публично. Той обвини за отпадане на ограничението от 30-те километра съпартиеца си Радослав Илиевски.

Председателят на комисията по транспорт и телекомуникации Йордан Мирчев каза също, че е бил съгласен с предложения текст на Иван Иванов. Той изобличи колегата си от БСП и заместник-председател на комисията Радослав Илиевски, че по време на гласуването на предложението се е изправил и със знаци е показал на депутатите от БСП, че трябва да гласуват против внесеното от Иванов предложение.

Илиевски днес обаче отхвърли твърдението, че той е предложил да отпадне ограничението и поясни, че председателят на комисията по транспорт Йордан Мирчев му е възложил само да изчете пред депутатите решението на комисията от второто гласуване и е “изчезнал” от пленарната зала. Според Илиевски, ако Мирчев не е бил съгласен с решението на парламентарната комисия по транспорт, защо не е подписал с особено мнение доклада от второто гласуване, който е бил внесен в пленарна зала.

Обвинения в лобизъм

Самият Мирчев коментира, че е подписал с особено мнение окончателно гласувания вариант на Закона за автомобилните превози до президента. Становището си Мирчев мотивира с това, че не е възможно в рамките на три месеца (ограничението върху нощните ученически екскурзии влезе в сила в края на май заради трагедията при река Лим), едни и същи текстове на един и същи закон да се променят коренно.

“Готов съм утре да се закълна от трибуната на Народното събрание, че нямам нищо общо с автомобилните превозвачи и не съм имал”, каза Йордан Мирчев и призова авторът (б.а. Радослав Илиевски) на обвиненията, че Мирчев и Крушкова са заинтересовани от нощните превози на деца, да излезе и да каже същото.

Още в петък в кулоарите на парламента се заговори за защита на икономическите интереси в полза на туроператорските фирми. За лобиране говореха и заместник-министърът на транспорта Георги Петърнейчев, който отказа за назове имена, прокарвали лобистки интереси, и депутатите Илиевски и Иванов.

Според Илиевски, председателят на транспортната комисия Йордан Мирчев е лобирал за туроператорите и дал път на исканите от Анелия Крушкова промени да влязат в пленарна зала. Самата Крушкова отрече да е предлагала от името на ДАТ такива промени. Илиевски обвини в скрито лобиране и Иван Иванов, защото според него по време на обсъждането в пленарна зала, Иванов е предложил трансфера с ограничение до 30 км.  В края на миналата седмица Иванов каза, че предложенията да отпаднат действащите ограничения е било на депутатите от ДПС, но е било подкрепено от БСП.

Петърнейчев коментира пред Mediapool, че становищета на транспортното министерство е било в подкрепа на предложениетона Иван Иванов. Сега ведомството ще изчака решението на президента като се надява, че ще има вето ив  рамките на 10-15 дни текстът за нощните екскурзии ще бъде променен и ще се приеме ограничението на трансфера. Ако това обаче не стане, Министерството на транспорта ще внесе съответната поправка.

Йордан Мирчев призна днес, че още по времето когато законопроектът е внесен от Министерски съвет за обсъждане, и с него е било “разговаряно”. Мирчев не пожела да уточни кой е разговарял с него. Като цяло обаче той обвини БСП и ДПС в прокарването на последните промени в закона. 

Още по темата
Още от България