Президентът спря нощните екскурзии на ученици

Президентът спря нощните екскурзии на ученици

Президентът Георги Първанов наложи вето върху превозите на деца в тъмните часове на денонощието и върна Закона за автомобилните превози за доработване, съобщиха в сряда от администрацията му.

Мотивите на държавния глава са, че след промяната се предвиждат различни задължения за българските и чужди превозвачи, което ги поставя в неравностойно положение. А след като е отпадната и административната отговорност за фирмите, които извършват такива превози през нощта, това практически ще затрудни и контролните органи да следят какви точно превози на деца се извършват.

След среща с народните представители от комисията по транспорт и телекомуникации, транспортният министър Петър Мутафчиев обяви, че следващата седмица ще бъдат предложени поправки в закона, с които изцяло ще се забранят нощните пътувания за ученици по време на екскурзии. Ведомството има готовност да предложи текст, при който трансферът от летището до хотел, в който могат да преспят, няма да се възприема като нощно пътуване. Такъв превоз ще може да важи само в рамките на общината и в текста, който ще бъде гласуван следващата седмица, няма да има записани ограничения за километрите. Според Петър Мутафчиев това е компромисният вариант между туроператори и обществената защита за здравето на децата.

По-рано през деня народният представител от БСП Радослав Илиевски каза, че депутатите от левицата до две седмици ще предложат промени в Закона за туризма, чрез които да се регламентира какво точно означава трансфер. Според Илиевски, докато не се направи това, децата ще продължават “да висят по аерогарите”.

Обвиненията в прокарване на лични интереси между депутати от управляващото мнозинство продължиха и в сряда. Депутатите се караха като хамали в парламента, обвинявайки се взаимно кой точно е предизвикал обществения скандал.

Радослав Илиевски, който е и заместник-председател на парламентарната комисия по транспорт и телекомуникации, представи пред журналисти днес стенограмата с последното обсъждане на промените в Закона за автомобилния транспорт в парламентарната комисия. Той се опита да докаже, че окончателно одобреният в пленарна зала текст не е бил гласуван в комисията по транспорт и е бил вкаран от председателя Йордан Мирчев (НДСВ) без знанието на останалите народни представители.

Илиевски непрекъснато се опитва да прокарва икономически интереси в законите, които се обсъждат в парламентарната комисия, отвърна на удара Мирчев. Той посочи, че при разглеждането на Закона за електронните съобщения, Илиевски е заплашвал депутатите с името на премиера Сергей Станишев за текстове, които депутатът от БСП се е опитал да прокара в интерес на GSM–оператор. А в Закона за движение по пътищата Радослав Илиевски искаше да пусне “тракторите и редосеялките да се движат безпрепятствено по републиканската пътна инфраструктура”, коментира Йордан Мирчев.

Самият Илиевски беше попитан от колегата си Иван Иванов (ДСБ) дали с гласуването си “за” отпадане на ограниченията върху нощните пътувания на учениците е защитавал своя интерес, защото притежава 32 на сто от акциите на фирма “Еко експорт”, която се занимава с превоз и туроператорска дейност.

Илиевски отговори, че участието му в посочената фирма никога не е било тайна и е отразено във всички попълнени от него имотни декларации. Според народния представител, фирмата не работи от 7-8 години, но и преди това не е извършвала подобни дейности. Той уточни, че ще призове всички народни представители от парламентарната комисия да декларират, че нямат връзки с туроператорски и транспортни фирми.

Председателят на Държавната агенция по туризъм (ДАТ) Анелия Крушкова каза, че никога не са обсъждали в агенцията и с туроператорски фирми отпадането на забраната върху нощните превози на ученици. Всичко това е абсолютна спекулация, коментира Крушкова.

Според президента Георги Първанов, последните законодателни решения също могат да се разглеждат като проява на лобизъм от заинтересовани кръгове.

Още по темата
Още от България

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: