Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

До два месеца да има пари за безопасността на влаковете

0 коментара

Почти година след големия пожар в нощния влак София-Кардам (28 февруари 2008 г.), който отне живота на девет души, и още няколко инцидента с горящи и димящи вагони, но без жертви, временна анкетна комисия към Народното събрание настоя в срок от два месеца правителството да осигури инвестиции, които да гарантират безопасността на пътниците и товарите, превозвани с "Български държавни железници". От там настояха също транспортният министър Петър Мутафчиев да предприеме конкретни и незабавни мерки, за да се промени трагичното състояние на железниците.

Комисията беше сформирана, за да проучи обстоятелствата около трагичния инцидент от февруари м.г., както и нормативната уредба. В четвъртък председателят ѝ Камен Костадинов (ДПС), представи пред парламента доклад от досегашната работа на комисията.

В документа се констатира влошено състояние на жп инфраструктурата и наличие на остарял и амортизиран подвижен състав на БДЖ. Не е ясно какви материали са влагани при многократните ремонти на вагоните, има данни, че част от вложените материали са горими и силно токсични, се посочва в документа. Според него на практика БДЖ не разполага с вагони, които да отговорят на критериите за качество на европейските стандарти.

"Заключването на вратите на кушет- и спалните вагони, което в последствие допринася основно за трудната евакуация и разрастването на пожара не отговаря на приетата Наредба 13, подписана от министъра на труда и социалната политика и министъра на транспорта. Съществува очевидно несъответствие в разпоредбите и изпълнението на наредбите. Заключването на вратите не е било контролирано от служителите на БДЖ, които са били на смяна.", каза пред депутатите Костадинов.

Прокуратурата наскоро повдигна три обвинения срещу служители на БДЖ заради пожара във влака София-Кардам. Те са срещу зам.-директора на поделението за пътнически превози на БДЖ Георги Иванов, който е издал заповедта за заключването на вагоните, както и срещу началничката на влака Иванка Костадинова и шафнерът Георги Георгиев.

От заключенията на временната анкетна комисия става ясно, че влакът не е имал система за автоматично отваряне на вратите, липсвал е въздуховод, което е способствало пожарът да се разрасне.

Комисията предложи да се разгледа и оцени състоянието на жп дружествата и Изпълнителна агенция "Железопътна администрация". Проекторешението предвижда министърът на транспорта да предприеме конкретни мерки, осигуряващи безопасността на пътниците и повишаването на квалификацията на персонала, включително да предложи и необходимите промени в нормативната уредба.

Депутатите от ОДС Румен Ангелов и Димитър Йорданов са внесли алтернативно проекторешение по доклада, в което предлагат парламентът да оцени като незадоволителна работата на оперативния мениджмънт на жп дружествата и на Изпълнителната агенция "Железопътна администрация" към Министерството на транспорта по безопасността на пътниците и квалификацията на персонала. В проекторешението се констатира, че не се изпълняват като цяло поетите ангажименти за финансово стабилизиране на жп дружествата и инвестиционните намерения относно подвижния състав и жп инфраструктурата.

Очаква се разискванията по доклада за трагичния инцидент и проекторешенията по него да продължат следващата седмица.

В края на януари правителството обяви, че през 2009 г. в железопътния сектор в България ще влязат 450 млн. лв., а до 2013 г. инвестициите ще достигнат 4.839 млрд. лв.

За Национална компания "Железопътна инфраструктура" за тази година предвидената сума е 200 млн. лв. От тях 110 млн. са за капиталови трансфери, а останалите - за поддръжка и експлоатация на релсовия път. Общо за следващите пет години сумата се планира да е 1.278 млрд. лв.. Средствата ще бъдат осигурявани по Оперативна програма "Транспорт", чрез заем от Световната банка, собствени приходи и други.

Субсидиите и компенсациите от държавата за пътнически превози, обект на договора за извършване на обществени превозни услуги с превозвача БДЖ, са 155 млн. лв. за тази година.

За доставката на нови машини са предвидени 94.5 млн. лв. Общият размер на необходимите средства по инвестиционната политика за националния превозвач и необходимите субсидии и компенсации по задължението за обществена услуга за периода 2008-2013 г. са 2.561 млрд. лв. или 427 млн. лв. средногодишно.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.