До два месеца да има пари за безопасността на влаковете

Почти година след големия пожар в нощния влак София-Кардам (28 февруари 2008 г.), който отне живота на девет души, и още няколко инцидента с горящи и димящи вагони, но без жертви, временна анкетна комисия към Народното събрание настоя в срок от два месеца правителството да осигури инвестиции, които да гарантират безопасността на пътниците и товарите, превозвани с "Български държавни железници". От там настояха също транспортният министър Петър Мутафчиев да предприеме конкретни и незабавни мерки, за да се промени трагичното състояние на железниците.

Комисията беше сформирана, за да проучи обстоятелствата около трагичния инцидент от февруари м.г., както и нормативната уредба. В четвъртък председателят ѝ Камен Костадинов (ДПС), представи пред парламента доклад от досегашната работа на комисията.

В документа се констатира влошено състояние на жп инфраструктурата и наличие на остарял и амортизиран подвижен състав на БДЖ. Не е ясно какви материали са влагани при многократните ремонти на вагоните, има данни, че част от вложените материали са горими и силно токсични, се посочва в документа. Според него на практика БДЖ не разполага с вагони, които да отговорят на критериите за качество на европейските стандарти.

"Заключването на вратите на кушет- и спалните вагони, което в последствие допринася основно за трудната евакуация и разрастването на пожара не отговаря на приетата Наредба 13, подписана от министъра на труда и социалната политика и министъра на транспорта. Съществува очевидно несъответствие в разпоредбите и изпълнението на наредбите. Заключването на вратите не е било контролирано от служителите на БДЖ, които са били на смяна.", каза пред депутатите Костадинов.

Прокуратурата наскоро повдигна три обвинения срещу служители на БДЖ заради пожара във влака София-Кардам. Те са срещу зам.-директора на поделението за пътнически превози на БДЖ Георги Иванов, който е издал заповедта за заключването на вагоните, както и срещу началничката на влака Иванка Костадинова и шафнерът Георги Георгиев.

От заключенията на временната анкетна комисия става ясно, че влакът не е имал система за автоматично отваряне на вратите, липсвал е въздуховод, което е способствало пожарът да се разрасне.

Комисията предложи да се разгледа и оцени състоянието на жп дружествата и Изпълнителна агенция "Железопътна администрация". Проекторешението предвижда министърът на транспорта да предприеме конкретни мерки, осигуряващи безопасността на пътниците и повишаването на квалификацията на персонала, включително да предложи и необходимите промени в нормативната уредба.

Депутатите от ОДС Румен Ангелов и Димитър Йорданов са внесли алтернативно проекторешение по доклада, в което предлагат парламентът да оцени като незадоволителна работата на оперативния мениджмънт на жп дружествата и на Изпълнителната агенция "Железопътна администрация" към Министерството на транспорта по безопасността на пътниците и квалификацията на персонала. В проекторешението се констатира, че не се изпълняват като цяло поетите ангажименти за финансово стабилизиране на жп дружествата и инвестиционните намерения относно подвижния състав и жп инфраструктурата.

Очаква се разискванията по доклада за трагичния инцидент и проекторешенията по него да продължат следващата седмица.

В края на януари правителството обяви, че през 2009 г. в железопътния сектор в България ще влязат 450 млн. лв., а до 2013 г. инвестициите ще достигнат 4.839 млрд. лв.

За Национална компания "Железопътна инфраструктура" за тази година предвидената сума е 200 млн. лв. От тях 110 млн. са за капиталови трансфери, а останалите - за поддръжка и експлоатация на релсовия път. Общо за следващите пет години сумата се планира да е 1.278 млрд. лв.. Средствата ще бъдат осигурявани по Оперативна програма "Транспорт", чрез заем от Световната банка, собствени приходи и други.

Субсидиите и компенсациите от държавата за пътнически превози, обект на договора за извършване на обществени превозни услуги с превозвача БДЖ, са 155 млн. лв. за тази година.

За доставката на нови машини са предвидени 94.5 млн. лв. Общият размер на необходимите средства по инвестиционната политика за националния превозвач и необходимите субсидии и компенсации по задължението за обществена услуга за периода 2008-2013 г. са 2.561 млрд. лв. или 427 млн. лв. средногодишно.

Споделяне

Още от България

Да подаде ли оставка здравният министър, както искат ресторантьорите?