Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

До ноември ще имаме 6 ремонтирани, но не и модернизирани МиГ-а

0 коментара

Преди срещата на върха в Прага България ще може да се похвали пред НАТО с 6 ремонтирани, но не и модернизирани по натовски стандарти руски самолета МиГ-29. Това стана ясно днес от изказване на депутата от НДСВ Цонко Киров пред mediapool.bg. Той каза, че плановете на България и РСК "МиГ" са до ноември месец да възстанови летателната способност на 6 от общо 20-те МиГ-а и едва след това да започне дейността по тяхната модернизация. Засега все още не е започнала работа по самолетите, каза още Киров. Очаква се това да стане следващата седмица, когато в България ще пристигне екип руски специалисти от РСК "МиГ".

След подписването на договора с РСК "МиГ" министър Свинаров обясни, че до края на годината ще бъдат ремонтирани и модернизирани между 4 и 6 изтребителя. Според Цонко Киров, който е член на комисията по външна политика, отбрана и сигурност, едва ли до края на годината ще успеем да извършим и модернизирането по натовски стандарти. Той уточни, че работата по подписания с руснаците договор е разпределена по месеци, а не по години. По думите му, срокът за изпълнение на поръчката е общо 40 месеца, в които са разпределени основните дейности по ремонтиране и модернизиране на самолетите. При подписването на договора министър Свинаров каза, че срокът за изпълнение на поръчката е 36 месеца или три години.

Според договора между България и РСК "МиГ" част от дейностите по ремонтиране на машините трябва да се извършва в пловдивския завод "Бенковски". Другата седмица руският екип ще огледа на място техническите възможности за започване на работа. При подписването на договора с РСК"МиГ" беше обявено, че като начало в "Бенковски" ще се извършва 45 % от ремонта, като постепенно този процент ще нараства, а след изпълнението на поръчката "Бенковски" ще може да извършва цялостен ремонт на МиГ-29 и за трети страни. Според уточненията на Цонко Киров, обаче, България едва ли някога ще извършва ремонт на съветски изтребители за трети страни. След ремонта българските МиГ-ове ще бъдат само серитифицирани от РСК"МиГ", но за да извършва ремонти на самолети на други държави България ще трябва да заплати за ползване на лиценз или да откупи самия лиценз от руснаците. В зависимост от обема на евентуална бъдеща поръчка ще се прецени дали България си заслужава да откупи лиценз или да плати за ползването му, допълни Киров.

Още в началото на седмицата Киров обяви в Пловдив, че срокът за намиране на подизпълнител, който да извърши модернизацията по натовски стандарти е 18 юни. При подписване на договора беше обявено, че изборът на фирма-подизпълнител ще стане до края на април. Преговори се водят с няколко фирми, но министерство на отбраната възлага най-големи надежди на немско-руската фирма МАPS, която е извършила ремонт и модернизация на немските МиГ-29. 51 % от акциите в дружеството се държат от европейския концерт EADS, който също беше участник в конкурса за самолетите. EADS обаче беше отхвърлена заради неизрядни документи, което предизвика остра реакция от немска страна. Именно поради тази причина концернът не е склонен лесно да приеме участие в изпълнението на поръчката. Представители на EADS нееднократно заявяваха, че не могат да приемат да бъдат подизпълнители на руснаците. През последния месец обаче стана ясно, че все пак позицията им е претърпяла развитие и най-вероятно в крайна сметка те ще склонят да изпълнят модернизацията на изтребителите.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.