Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

ДПС ще предложи министерство на специалните служби

0 коментара

Румен Данов от коалиция ДПС съобщи, че ДПС ще внесе в парламента проект на закон за специалните служби, който предвижда събирането им в отделно министерство. Румен Данов разчита на подкрепата на НДСВ за прокарването на това предложение.

Г-н Данов, какъв е прагматичният смисъл да се създаде министерство, което обединява специалните служби?

- Прагматичният смисъл е да ги "накара" по законов път да заработят за националния интерес, по-ефективно да обслужват дейността на държавния апарат, в частност на Министерския съвет и лично на министър-председателя. На трето място бих поставил и възможностите за парламентарен контрол.

- Не би ли било възможно, една подобна координираща функция да бъде осъществена от координиращ орган, който да е посредник между службите, без да е нужно създаването на министерство?

- Това значи още една междинна институция, която да бъде наместена в схемата. За съжаление, сегашната схемата се характеризира с несъгласуваност и със ситуиране на различни полюси на властовите ресурси в страната. Имаме една служба към президентството, още една към министъра на вътрешните работи, друга към Министерството на отбраната и още една специална служба към Министерството на вътрешните работи - ЦСБОП и ще наместим още една институция, която ще координира дейността на всички тези?

- Кое е водещото като принцип и желание в идеята за такова министерство?

- По-важно е да има възможност за парламентарен контрол. На второ място да бъде законово регламентирана тяхната дейност. На трето място да бъде изчистена от всички видове несвойствена дейност. На четвърто - информацията, във вида в който е събрана, да бъде "консумирана" от управляващата структура - МС и органите на държавната власт.

- Ако водещото е службите да бъдат поставени под парламентарен контрол, това означава, Националната разузнавателна служба да бъде извадена от сферата на правомощия на президента и прехвърлена към изпълнителната власт, т.е. в рамките на това министерство?

- Точно това означава. Моите съвети към президента Желев в качеството ми на негов съветник бяха, че службата не би следвало да бъде на подчинение на президента. И ако това е така, то е до време и трябва да бъде до определено време. Докато в страната се нормализира политическата ситуация, икономическата обстановка, след като се напаснат механизмите на взаимодействие между институциите, След това трябва да седнем да мислим за обединяване и синхронизиране на работата. За една възможност за парламентарен контрол. За изработване на законодателно устройство в работата на тези служби. Това означава няколко неща. На първо място - единен източник на поставяне на задачи и определяне на приоритети във връзка с националния интерес в момента. Поставянето на задачи и контрол върху изпълнението им е смисълът на това обединение.

- Спомням си, че президентът Желев каза, че ако такъв законопроект бъде прокаран в парламента, той ще призове хората, които са гласували за него, на граждански протести.

- Аз не си го спомням.

- Аз си го спомням много добре, защото това беше един много запомнящ се момент.

- Това имах предвид, когато защитавах тази позиция и приемах времевия аргумент. Тогава не беше времето да се поставя на обществен дебат този проблем.

- Защо?

- Тогава имаше напрежение и борба между институциите - МС, президентство, "Раковски"134, след това и "Позитано"20. Не беше на дневен ред този проблем. Днес, 11 години по-късно, ми се иска най-малкото, да се предизвика обществен дебат. Да се предизвика позицията на професионалистите. Професионалната общност говори за необходимостта от това нещо. Институциите и политиците - трите върха на властта - дърпат воловете в различни посоки и колата не може да отлепи от едно място.

- Излиза, че навремето, когато този проблем не беше решен и разузнаването остана към президентската институция, това не е било разрешаване на проблема, а е било функция на конюнктурното напрежение към онзи момент.

- Аз съм уверен в това. И тогава, и сега, моята позиция по този въпрос е същата. Конюнктурно проблемът беше замразен и нерешен. Все някога трябва да дойде моментът, когато да се отпуши бутилката.

- Спорът за извеждане на НРС от президентската институция и прехвърлянето и към изпълнителната власт беше след скандалите между Бриго Аспарухов и Филип Димитров, доколкото си спомням.

- Точно така. За съжаление и това събитие злощастно съвпадна с идеята, по която работехме тогава и още повече блокира развитието на работата ни.

- Формално гледано, едно такова министерство би ограничило президентските правомощия с извеждането на разузнаването от президентската институция.

- Това е проблемът. Каква е целта? Всеки властови връх от трите "пирамиди" да е обезпечен от някоя службица или работим за националния интерес? Има нещо по-важно от това да наситим властовите институции с някакви валенции и това важно нещо се нарича национален интерес.

- Президентът Стоянов питан ли е за тази идея? Известно ли е каква ще бъде неговата позиция?

- Една парламентарно представена коалиция - стабилна с присъствието на ДПС, това е мое лично мнение като експерт - ще работим по един законопроект и ще го подложим го на обществено обсъждане. Нека професионалистите се произнесат по него, нека парламентът го обсъжда, поправя или отхвърли. Ние не сме в качеството си на ментори, които от първа инстанция раздават истини.

- Когато говорим за такова министерство, то ще включва разузнавателната служба, национална разузнавателна служба, национална служба за сигурност, както и военните им еквиваленти, нали така?

- По-скоро ще включва Националната служба за сигурност и Националната разузнавателна служба.

- А военно разузнаване и контраразузнаване?

- Контраразузнаването в никакъв случай. Там нещата на този етап би следвало да си останат към военното министерство. Това ще даде възможност тези служби да се освободят от всякакви други несвойствени дейности, особено за НСС, и да запазят само информационната си функция. Да бъдат единствено проводници и източници на специална информация, която да обслужва държавното управление.

- Как, когато бъдат съсредоточени към изпълнителната власт - правителства, които са функция от едно или друго парламентарно мнозинство, ще бъдат дадени гаранции, че това мега - министерство няма да се превърне в репресивен апарат?

- Първата гаранция е да бъдат подплатени със закони. В момента няма закон за НРС. Не може 11 години да няма закон за НРС - това е недопустимо. Ако тогава си го обяснявахме с някакви напрежения, не може сега да няма такова нещо. Не може мнозинството на Иван Костов да не изработят един закон за НРС, независимо, че беше към президента. Президентът би следвало сам да инициира подобно нещо, а мнозинството да го подпомогне с изработването на този проект и да го гласува. Същото се отнася и за НСС - чиято дейност е уредена с някакви текстове в закона за МВР.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.