Предвиждат се промени в закона за собствеността на земята, за да се предотвратят проблеми с усвояването на евросубсидиите за земеделие, които биха се появили заради прекалено раздробената собственост върху нивите. Това каза министърът на земеделието и горите Нихат Кабил (ДПС) в сряда по време на конференция за инвестициите в земеделието.
Направихме възможно най-лошата поземлена реформа и тепърва ще ѝ берем ядовете, коментира агроминистърът. Според него проблемите с усвояването на преките плащания от ЕС, които ще се дават на хектар обработваема площ, може да се появят заради спорове между лица, претендиращи за собственост върху един и същи терен, както и заради некоректни договори за аренда. Все още не е решено дали когато двама регистрирани земеделски производители обявят едни и същи площи, и на двамата ще бъдат отказвани субсидии или ще се чака решение на съда, което се точи във времето. И в двата случая ще има проблем с удвояването, а то е важно за отпускането на субсидиите за следващия годишен период.
За решаването на проблема с дублиращите се арендни договори Кабил каза, че не е зле да се измисли механизъм за вписване на всички контракти за отдаване под наем на земеделска земя.
Трябва да се измисли ако не комасация (уедряване) на собствеността върху земите, то поне как да се окрупни ползването на нивите, смята Кабил. По думите му засилването на процеса по отдаване на земите под аренда може да стане факт след като се изясни доходността от единица площ. Това ще стане година след въвеждането на преките плащания, но съществува и обратна възможност – много собственици да искат да развалят договорите си за аренда, за да печелят повече от евросубсидиите, отколкото от наема.
509 млн. лв. са предвидени за селските стопани през първата година на еврочленството ни, каза Владимир Карамишев, зам.-председател на Държавен фонд “Земеделие”, който от догодина ще поеме функциите на разплащателната агенция в земеделието. От тази сума 391 млн. лв. са за преките плащания за хектар обработвана плащ. 78 млн. лв. също ще се дават като директна субсидия, но те са от парите за развитие на селските региони. 40 млн. лв. е българското съфинансиране, като има възможности за преки пазарни подкрепи на земеделските производители, каза Карамишев.
Той уточни, че в договора на България с ЕС е предвидено първите три години от членството да се използва системата за преки плащания на единица площ, като има опция за удължаването на този период два пъти по една година. След това трябва да се промени системата за плащане на евросубсидия и парите от ЕС вече няма да се раздават на хектар обработвана площ, а на обособено селскостопанско производство.
Тоест, тогава дребните собственици няма да могат да се впишат в еврофинансирането и ще бъдат принудени да продават или да отдават под наем земята си.
Затова и според зам.-министъра на земеделието и горите Бюрхан Абазов, когато собственици на имоти решат да продават земята си, те трябва да бъдат задължени да я предложат първо на съседите си по ниви. Ако няма интерес или не се споразумеят, тогава да се преговаря с други потенциални купувачи.
Министър Кабил обаче смята, че изискването на ЕС за плащане на единица стопанство, което трябва да въведем най-късно след пет години, може и да претърпи промени заради дискусията, която тече в момента в самия Европейски съюз дали да не се въведе по-гъвкав режим за изплащане на евросубсидиите.
Като проблем на земеделието бе очертано и запускането на нивите край пътища и други инфраструктурни обекти в очакване на високи цени за тази земя от инвеститори, които искат да преобразуват предназначението на терените и върху тях да се строи. Не може нивите да буренясват така, заяви Кабил. Той предвижда въвеждането на задължение за собствениците на необработваеми земи да ги поддържат поне в прилично състояние.
Банки и неправителствени организации предложиха по време на конференцията да се децентрализира процесът на усвояване на европейските фондове и в администрирането на процедурите да се включат и финансови и граждански организации. Колкото повече субекти се включат в придвижването на проектите за еврофинансиране, толкова по-голяма ще е усвояемостта на парите от ЕС, смятат банкерите.
Кабил коментира пред Mediapool, че това би могло да се приложи в земеделието и той лично няма нищо против банки и неправителствени организации да се включат в обработката на апликационните форми за еврофондовете или в изработването на някои методики. Нека първо се избистрят вижданията как да се включат частните партньори в администрирането на процесите за усвояване на еврофондовете, допълни той.
Според него обаче тази идея е неприложима за първата година от членството в ЕС. За разплащането в земеделието вече са структурирани централното и регионалните звена на базата на действащата агенция по САПАРД и механизмът е отработен, каза Кабил. Той обаче не изключи възможността на по-късен етап тези звена да се стиковат с банки и неправителствени организации за по-добро усвояване на средствата от ЕС.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
31 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Субсидия ще вземат не собствениците , а реално обработващите зевмята - така , че добре мислете като подписвате договори и си давате земята. Никой не те е задължил да си даваш земята (за госпожата с мутрите) - в наше село мутри не съм видял и които иска си я работи сам - това което обяснявам са общи принципи валидни в целия ЕС - това че съдебната система не работи и че българите не могат да си правят обединения(макар и за това да има субсидии) айде съберете се с маркетингова цел 50 човека от селото …
- тогава ще имате количество достатъчно да го продадете на нормална цена- като се обедините , ще получавате и 5 години субсидия , за сдружение на земеделски производители - от ако искайте си плащаите на работник да организира и продава през стоковвата борса(нали ще сте повече и ще имате партиди)Хващам се на бас , че питащите тука само са чували за земеделие, ама да процетат и да се занимават серьозно едва ли(ама дори само собствените нужди да си задоволявате- тогава ще кандидатствате за полупазарно стопанство, а не за пряко плащане и пак ще вземете пари - ама само които серьозно се занимава, няма да се оплаква- а все пак целта на субсидиите е да се работи земята и да се задържат хора на село - едва ли сте там. Аз въобще не твърдя , че нещата са розови(лесно няма никъде)Едно е сигурно - ако си стоите в града и чакате да лапате субсидии - няма да стане. Ако не сте инициативни и не се информирате- няма да стане - ЕС дава, амамв кошара не вкарва. На субсидиране - само за първата година подлежат 150 -200 хиляди РЕГИСТРИРАНИ земеделски производители (всичките да са мутри ли - едва ли)Много мразя хора които само се оплакват, а не се опитват да направят нещо. Най-малкото четете и се интересувайте( П.П. ще има субсидия и за земеделски производители записали се на курсове и семинари- демек ще им ги плащат- да не кажете , че информирането и то пари ще Ви струва. Ако чукнете на гугъла ще намерите сайта на Европейската комисия, регламентите за земеделие, има и инфо по български сайтове, ама то не е много - защото се очаква един прилагащ регламент на Европейската комисия - нов, на които да се базира основния документ на БГ определяш приоритетите за следващите 6-7 години
констатираш, както Н. Кабил, следното - цитат: "Направихме възможно най-лошата поземлена реформа и тепърва ще й берем ядовете"Идиотията от 1944-1955 г. се възпроизведе в нечуван и невиждан пладнешки грабеж!Поздрави
Както си почнал да обясняваш наред, колко мило и хубаво е всичко ставащо в страната и в частност в селата ни, колко законно и демократично мутри наречени арендататори ограбват хората, може би ще обясниш и следното: Защо според теб е толкова хубаво, че същите тези мутри държат пазарите за селскостопанска продукция и диктуват цените! Колко точно е хубаво, че дребните производители са тормозени по най-различни начини, като се почне от плячкосване на продукцията им, та се стигне до откровени заплахи …
да се продаде за без пари на определени лица? Аз разбирам, че собствениците пречат на мутрите да си сложат всички декари в джоба, та да получат за повечко декари повече пари от фондовете, нали? И че селяните и преди са яли бой да дадат земята си, насила отнета и сега ядат, за да не могат да си продават на когото искат. И то все от комуняги-преди го наричаха "колективизация", сега как ще го наричате, не ме интересува. Но знам, че когата комуняги ти заговорят за собственост, те винаги искат да ти я вземат .Това е. И спри да манипулираш, няма кой да ти се хване.
Моля да ми обясните как да се тълкува клаузата за собствениците,които са недоволни от много ниските наеми и искат да развалят договорите си за аренда. Трябва ли сами да обработват земята си,за да кандидатстват за евросубсидии,или е достатъчно да представят документ за собственост?
Арендата ще се повиши , на база на преките плащания . Няма как да я повиши защото взема субсидия по САПАРД - там субсидиите са за инвестиции - Например фермера си купува трактор за 100 хил лв и му се връщат 50 хил лв, да ама останалите 50 са негови или ги дължи на банката - е на какво основание да ви дига рентата - защото е предприемчив и инвестира , че даже и и ма да плаща останалата , част. Ще ви ги дигне когато парите му зависят пряко от вашата площ. Ако пък не сте доволна , следващия път ще си …
дадете земята на друг. И следващия път (дори при същия арендатор да е) като изготвяте договора си включете клаузи за увеличения - иначе ако сте подписали за 5 години на фиксирана цена , въобще не се сърдете на никой че той си плаща договорената цена - това си е по закон - ЗЗД
Много е важно за собственика на земя, отдадена на аренда, дали ще се създаде някакъв механизъм, който да стимулира арендаторът да увеличи вече уговорения размер на арендата в един 10-годишен аренден договор. Сега практиката е арендаторите от дадено землище да се споразумеят за твърд размер на арендата, който може да бъде намален(суша, градушка,замръз, наводнения и т.н.)или възстановен. Но не и увеличен - дори и при изключително благоприятна година. Моят арендатор, дори да иска, просто не смее …
да увеличи размера на арендата в нарушение на уговорката с колегите му.Той от години ползва субсидии от САПАРД, но това по никакъв начин не е променило моите 16 тона пшеница на 18, или 19 тона. По какъв механизъм може да се промени статуквото през първата, или третата стопанска година, след присъединяването ни към ЕС?
Като се казва закон за комасация се има впредвид - КОЙТО ЖЕЛАЕ да продаде земя , да може да я предложи първо на съседа, ако ли не държавата да разполага с едно оборотно 100 мил да я купи от него и така, ако пък той иска да укрупни друг парцел да му продаде от така закупената от друг човек земя и да уедри неговата - разбира се никой не може да те задължи да я продаваш или да я даваш под наем - могат само да ти сложат данък(ако не я обработваш) и ти сам ще я дадеш - поне това са дискусиите относно …
закона който се предлага - и спор няма че това би помогнало много - не са мо за усвояване на субсидиите, а и за ефективна обработка - иначе тя земята и в момента си се комасира - без да има закон - на пазарен принцип, ето виж инвестиционните фондове , а отделно хората се търсят и заменят. Само дето сега един арендатор наел земя на два байра - дава равна площ на другия арендатор на единия байр , а оня му дава на другия и така всеки си работи байрчето - е да ама това е с тяха договорка и при субсидиите става малко кофти нали. ей това се обсъжда - иначе ти може да си държиш земицата и никой с нищо насила не може да те принуди - закона се мисли с креативна цел - сега как ще го измислят и дали въобще ще влезе такъв закон , не мога да знам - ама просто съм се интересувал от дискусиите за комасацията и го казвам. Интересувал съм се и за условията за субсидиране на единица площ, а по късно и на единно стопанство(ей за там е по важна комасацията)А все пак е от полза за България тези пари да се усвоят - независимо кой ще ги вземе - остават в БГ икономиката и това е от полза за всички. Защото за преките плащания (за разлика от инвестиционните) не може да се прехвърлят пари от един годишен бюджет към друг и не ги ли усвоим ги връщаме на ЕС. А все пак е добре и повече хора да могат да вземат субсидия - а минимума е 10дка сега(за сега няма проблем) ама след 3 години ( за единно стопанств) тогава ще има и не е лошо да се мисли от сега. Какво толкова Ви възмути изказването, какви ТКЗС-та, какви глупости говорите не знам.
Господине, ако искам да купя от съседа си земя (и да взема субсидиите), ми трябват само пари и НЕГОВОТО СЪГЛАСИЕ. Не ми трябва закон за уедряване! Трябва ми свободен пазар и никаква намеса от страна на държавата. Другото е мафия и комунизъм. Вие ще се съгласите ли да ми продадете земята си, защото съм Ви съсед и искам да взема някакви пари от някъде? Или защото Кабил е променил закона?Държавата, ако иска да помага, нека да създаде условия за защита на производителя и на продукцията, която създава, …
а не да му диктува на каква площ да работи и какви комбайни да вкарва. (Аз на моите декари съм сял дини, а Вие искате да ми ги смачкате с комбайната!) Айде стига с тия комбайни! В наше село казват така: "Ти нахрани човека, пък не му бери гайлето къде ще иде по нужда." Той ще намери къде.
edva kabinetwt Kostov ZAPOCHNA realni reformi - s realni obekti i subekti, i PLATI za tova s cenata na politicheskoto si bwdeshte.A DOGAN, BSP i co. vinagi sa bili v upravlenieto i vinagi sa izpwlnyavali porwchenieto: zapazvane na statuquo-to i PRERAZPREDELYANE na chuvalchetata s pari po SPISWKA na CeKato... VSICHKO PO PLAN...
www.radio-3.net - your new retro music station!