Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Две трети от отпадналите ученици не искат да се връщат в училище

13 коментара
Две трети от отпадналите ученици не искат да се връщат в училище

Близо две трети от децата, които отпадат от училище, не искат да се продължат образованието си. Това сочат данните от проучване на MBMD, представено от социолога Мира Янова в понеделник.

Изследването е направено в периода септември-ноември 2006 година по поръчка на образователното министерство, като в него са участвали ученици, родители и учители. По статистика на Министерството на образованието през последните години една четвърт от децата у нас не завършват средно образование.

Близо половината от анкетираните деца, които вече не ходят на училище, категорично заявяват, че не желаят да възобновят образованието си. Други 21% също казват, че по-скоро не искат да се върнат в училище. Едва 20 процента от отпадналите ученици категорично искат да завършат образованието си, за да могат след това да си намерят по-добра работа (81%).

Дори в образователната система да се върнат само тези деца, които искат, това пак ще бъде успех, коментира Янова.

Повече момчета напускат училище

Според проучването 53 на сто от отпадащите ученици са момчета, а 47 процента - момичета. Половината от тях напускат училище до 8 клас, 20% учат до завършване на средно образование, а 32 на сто са напуснали училище до 4 клас. Това на практика означава, че над 30% от децата остават неграмотни и като възрасти могат да станат клиенти единствено на правосъдната система, отбеляза Янова.

Депутат предлага да има психолози и в детските градини

В детските градини също да има психолози, предложи в понеделник депутатът от ДПС Фатме Илияз.

Тя обясни, че ще настоява тази промяна да бъде част от промените в Закона за народната просвета, които образователното министерство готви.

Сега в българските детски градини няма психолози, което е изключително тревожно, защото на тази възраст се формират бъдещите модели на децата, коментира тя.

Депутатката е наясно, че няма достатъчно средства, за да може всяка детска градина да разполага с психолог, но според нея е възможно няколко терапевта на бъдат към общината и по график на консултират децата, родители и учителите в отделните забавачки. Техният брой ще зависи от големината и нуждите на дадената община, предлага Илияз.

70 процента от децата, които са напуснали училище, са от ромски произход, 15 на сто са българи, а 11% - турци.

Най-често отпадналите ученици имат успех между двойка (22%) и тройка (42%), като причини за това обикновено са трудностите при усвояване на учебния материал и нередовното ходене на училище.

Никой не е помагал при подготовката на почти 60 на сто от децата, които вече не ходят на училище, на 21% от учениците са помагали учители, а 20 процента - родители или роднини, сочи изследването.

Според данните, отпадането от училище е предвидим процес и затова е добре да се разработят съответните мерки, за да се намали броят на децата, зарязващи обучението си, посочи образователният министър Даниел Вълчев.

Междувременно във Велико Търново социалният министър Емилия Масларова каза, че промени в кодекса за социално подпомагане предвиждат спиране на помощите на семейства, чиито деца не учат до 8-ми клас.

В много от страните-членки на ЕС родителят отива в затвора, ако се установи, че той проявява безотговорно отношение за образованието на своите деца, допълни тя.

Две трети от учениците искат да бъдат висшисти

77 на сто от учениците, участвали в проучването, желаят да завършат висше образование, а тези, които ще спрат да учат след 12 клас са едва 18 процента.

Основно това се дължи на факта, че 33% от децата виждат образованието като едно от най-важните качества за успех, наред с интелекта и високата култура (31%). 43 процента от младежите смятат, че за да успееш, освен добре подготвен, трябва да си и предприемчив.

След семейството и приятелите, доброто образование е на трето място сред ценностите на учениците. Според учителите обаче младежите се интересуват най-вече от парите и личния си успех. Преподавателите пък смятат, че доброто образование е едва на осмо място в ценностната система на младежите.

Учителите виждат децата като много по-големи материалисти, отколкото са те в действителност, което е едно интересно разминаване в нагласите на ученици и преподаватели, уточни Янева.

Основните проблеми в училище, според децата, са агресията и слабата дисциплина (70%), както и лошата материална база (52%). По думите на Вълчев това говори, че децата не са против правилата и реда в училища, каквито твърдения има в публичното пространство.

Същевременно по шестобалната система децата дават на българските учители много добър. Най-високо – 5.1, учениците оценяват компетентността и професионалната подготовка на учителите, най-ниско – с 4.6 - методите за преподаване.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

13 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Хикс
    #14

    Еми, може 30 % да са неграмотни - това са точно братята роми, които НЕ ИСКАТ да научат дори БЪЛГАРСКИ ! В Америка всеки иска да е американец, тук - един иска да е ром, друг турчин, трети -македонец.....но никой не ще да е българин

  2. Mito
    #13

    Kk moje 30% ot decata da sa negramotni, wse edno sme w nekwa afrikanska durjawa,sujelqwam za sruwnenieto, ama nemoje strana ot ES da ne moje da izu4i naselenieto si???

  3. kosio
    #12

    Тъкмо ще има изобилие от бачкатори и цената на нискоквалифицирания труд ще падне където и е мястото.А това, че ще станат "клиенти на съдебната система" са пълни глупости.

  4. Redoven 4itatel
    #11

    Мен ми е интересно ЗАЩО ЗА СЪСТОЯНИЕТО НА МАНТАЛИТЕТА НА УЧЕНИЦИТЕ НЕ СЕ ДЪРЖИ ОТГОВОРНА СЕМЕЙНАТА СРЕДА И МЕДИИТЕ? Вижте програмите на телевизията - насилие, престъпност, развращаващи глупости като разните брадъри и т.п. Ами въздигането в култ на простаци като Азис и други? А защо не се говори за непростимото принизяването на нивото на образованието от режима на социализъма? Защото сегашните управляващи са от същото котило, както преди 50 години (вкл. Гоцето).

  5. почин
    #10

    !

  6. Читател
    #9

    На такъв народ - такава КУЧКА!

  7. Читател
    #8

    ВАРВАРКЕ, прочети внимателно "писанието" си от 21:17 и ще разбереш защо има СПЕШНА необходимост от частни уроци. Лично си намери някой "даскал" да те "светне", но се съмнявам, че ВСИЧКИ ВЪЗРОЖДЕНЦИ, МОГАТ ДА ТИ ПОМОГНАТ!

  8. Вътрешен глас
    #7

    Абе уж сте сериозен сайт, как тогава сте допуснали да е появи името на тази подлога Мира Янова туК?

  9. Варвавара
    #6

    Другарю Вълчев.До кога ще се търпи систевата за частни уроци.Това не са уроци за повишаване на знанията,а за вземане на повече пари по незаконен Начин.До вчера учека е бил пълен отличник исега хоп на частни уроци.Стига с тя дематотия на учителите.И на това ако не чу кажеш рушветчийство или корупция па здраве да има.Прцентите на неискащите да учат са ужасъващиДнес се иска да се знае много и то учил в специално училище.В дивея и проклет Запад живея и ми е извесно начина на получаване на работа.В България

  10. a bre
    #4

    Вярно си чукча

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.