Европейската комисия (ЕК) предлага нов пакет от мерки за повишаване на пътната безопасност. Идеята е да се намалят драстично нарушенията, оставащи без санкция, а наказанията да важат за територията на целия съюз. Една от мерките предвижда държавата, издала шофьорската книжка, да я отнема при нарушение на територията на друга страна от съюза. Освен това се предлага младите шофьори да започнат да карат с придружител на 17 години, за да трупат опит.
С 50 километра и повече
Държава от съюза, издала свидетелство, няма да може да откаже неговото отнемане, ако определени нарушения са извършени в друга страна от ЕС. Това обясни пред БНР еврокомисарят по транспорта Адина Валян. Тя коментира, че става дума за тежки простъпки.
"Страната, издала книжката, може да откаже да я дисквалифицира, ако нарушението не води до такава мярка в нейните граници. Във втория случай това може да стане, ако допустимата скорост е надвишена с по-малко от 50 км и това не се смята за основание за нейното отнемане и трето, ако за такова нарушение свидетелството се отнема за по-малко от един месец и не е било съобщено навреме", обясни тя.
В момента законодателството позволява да се ползва книжка, издадена от друга страна. Тоест, ако например у нас е отнето българското свидетелство, шофьорът може да представи такова от друга страна в съюза.
За да заработят на практика предложенията на ЕК, обаче ще са нужни доста промени. Сред тях ще бъде включен и достъп на службите до базата данни на национално ниво. В случай, че промените бъдат приети на европейско ниво, най-вероятно ще минат няколко години, преди те да влязат в сила, тъй като обикновено се дава т.нар. преходен период за въвеждане в националното законодателство.
Дистанция, изпреварване, движение в насрещното
В момента сред най-грубите нарушения на пътните правила са шофирането след употреба на алкохол или с много висока скорост. Според ЕК обаче техният обхват трябва да се разшири с още няколко. Комисията посочва неспазването на дистанция, опасното изпреварване, опасното паркиране, движение в насрещното, неспазване на правилата за образуване на т.нар. коридори за спешни случай (за линейки, пожарни и т.н.) и използване на претоварено превозно средство.
"С тези добавки ще се спомогне за намаляване на безнаказаността при такива нарушения и за повишаване на способността на държавите членки да наказват нарушителите от други държави членки. Така ще се осигури и еднакво отношение към местните и чуждестранните нарушители", пише в съобщението на комисията.
И в момента в съюза има действащи трансгранични правила за нарушителите. Според комисията те са допринесли за подобряване на ситуацията, но въпреки това около 40% от нарушенията в съюза остават ненаказани. Причините – не е била установена самоличността на нарушителя или пък глобата не е била събрана.
На национално ниво
Проблемите, посочени от ЕК, са типични за България и макар да са известни от десетилетия, все не се намира воля за решаването им. Ниската събираемост на глобите на практика ги обезсмисля, а често пъти нарушителите се оправдават с това, че полицията не ги е намерила, за да им връчи наказателното постановление.
В края на миналата година МВР даде стряскаща статистика, според която не са били връчени 500 хил. електронни фиша. Причина не бе посочена.
Ключови думи
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
4 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Там е въпросът, че моята ситуация не е просто инцидент, а някаква практика на белгийците, която набира популярност в интернет, защото явно хич не е рядкост.
А това, че системата ни е продънена, не е проблем на чужденците, идващи да се възползват от нея.
Протоколния отговор на нашетп МВР в случая обаче ме втрещи. Те ми казват ние не отговаряме за нарушенията ти в чужбина, обжалвай си сам пред белгийците, оправяй се сам, нищо, че прилагам документ от работодател, че съм бил тук.
С 2 суми, белгийците …
може да са ги питали кой е този номер, нашите мизерници от тук са натопили моят номер и сега се оправдават с автоматичната система, в която те милите нямали участие.
Аз аз "имам" в нарушение, на което не съм присъствал...
#2 Това правило трябва да бъде въведено със сигурност.
Разбирам, че подобна ситуация като вашата е неприятен инцидент, който обаче може да бъде обжалван, при положение, че не сте напускали страната на тази дата, с конкретния автомобил - Гранична полиция може да го докаже със сигурност (те оперират база данни с тази информация) и този акт ще "падне" при първото обжалване.
Защо трябва да бъде въведено:
Все повече се забелязва лицензионен туризъм към България от граждани на ЕС, на които …
шофьорските книжки са били отнети в съответната държава, за едно или друго тежко нарушение.
Когато дойдат в България, те без проблем изкрват свидетелство за правоуправление, което вече е валидно в целия ЕС и излиза така, че това за което са били снакционирани, има нулев ефект. Аз лично познавам трима граждани на чужди държави - държави от ЕС, които са направили това, защото са им били отнети свидетествата там.
Спомнете си случая "Семерджиев" - отнето бългрско свидетелство за правоуправление, а той продължава да шофира с издадено (дори и фалшиво) такова в друга европейска държава, само че реципрочният вариант.
За да бъде отнето свидетелство за правоуправление е имало сериозна причина за това и не трябва да бъде подценявана, защото подобни рецидиви може да костват човешки животи.
Хайде нека първо си оправят недъгавите системи за раздаване на глоби, щото миналия месец имах "честта" да получа честитка за превишена скорост за 62 евра от някакво село в Белгия за декември 2022г., без кракът ми да е стъпвал в скапаното им село или държава, без колата ми някога да е била там през цялата 2022г или дори откакто носи бг номера си. В редит има цяла тема на "късметлии", като мен, получили глоби от тая процъфтяваща страна, без кракът им някога да е стъпил там.
И сега …
съм леко в ситуация те казват, че сестра ми е к**ва, а аз да доказвам, че нямам сестра... Естествено в писмото от белгийската полиция, което е с правописна грешка още в първата дума и пише "Лоба", вместо "глоба" няма прикачен доказателствен материал, каква марка, модел и цвят автомобил в сниман, обаче дори ме плашат, че ако прокурорът отхвърлел възражението ми, могло да платя дори повече заради дързостта ми да обжалвам...
Нашето Министерство на вътрешния рекет ми вдигна рамене за протокола, в безпомощност и казаха, че системата била автоматична и не ме е изпортил накой от тука, ами всичко били машини. А белгийците в телефонен разговор споделиха, че като не били сигурни за снимания номер, питали кой може да е нашите хубавци и те от тука ви топят и казват, мислим, че е този. И нашите хубавци не отговаряли за нарушения извършени на чужда територия... Нищо, че имам документ от работодател, че на датата, дето уж са снимали кола с моя номер някъде си е ЕС, съм си бил тук.
И гранична полиция нямало да докаже, че не съм напускал смотаната територия декември 2022г.
Значи положението почва да става страшно - ние казваме, че си виновен и ще плащаш, ти доказвай, че си невинен, ако можеш и ако те признаем за невинен... Никаква презумпция за невинност, тотална диктатура!
Та хайде първо си оправете недъгавите камери, пък после ни плашете с тотален Биг Брадър на територията на целия ЕС! Щото нашето министерство на вътрешния рекет няма да ви пази, ако ви обвинят отвън, да си знаете! Но има ЕСПЧ все още! И щат не щат, ще трябва да извадят скапаната снимка за доказателство, щото аз чужди мизерии няма да плащам!
Нещо повече колата ми е дизел, който щеше да е получл глоба за ниско емисионни зони в Белгия, същите, които след 3г. ще важат тук за евро 4 дизел, ама белгийски мозъци, няма кой да мисли скапаните правила, които сами са си наложили...
Чакам скоро копейките с нов референдум: "Да запазим българската шофьорска книжка!".... Въпрос на суверинитет и т.н.т. :)