Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

ЕК проучва договора за магистрала "Тракия" за държавна помощ

12 коментара

Брюксел проучва концесионния договор за автомагистрала "Тракия" за държавна помощ. Това се казва в отговор, подписан от председателя на Европейската комисия (ЕК) Жозе Мануел Барозу, на писмо, отправено от евродепутата от ГЕРБ Николай Младенов.

Целта на отправените въпроси до ЕК е била да се да се установи дали ЕК е уведомена (нотифицирана за включването на държавни помощи в концесионния договор), се казва в разпространено до медиите съобщение от евродепутата.

В отговор на поставените въпроси ЕК заявява: "Въпреки че концесионният договор за автомагистрала „Тракия" бе подписан през 2005 г. преди присъединяването на България към ЕС, той не изпълнява условията, предвидени в глава 2 "Политика на конкуренцията" от приложение V към Договора за присъединяване на България и Румъния към ЕС. Евентуалните елементи на държавна помощ, съдържащи се в договора, отговарят на определението за нова помощ, което означава, че целият концесионен договор, включително измененията от 2007 г., ще бъде разгледан от Комисията. ЕК бе информирана за договора за автомагистрала „Тракия“ от 2005 г. и последните му изменения посредством жалба на Сдружение "Прозрачност без граници" и Бойко Борисов. В резултат договорът за концесия беше регистриран като помощ, за която не е отправено уведомление (разследване за държавна помощ NN 66/2007) и в момента се извършва предварително проучване на концесионния договор."

На практика това означава, че подписаният и променен договор съдържа клаузи за държавни помощи, които не са били нотифицирани в Европейската комисия, както изисква Договорът за Европейския съюз (ДЕС), се казва още в съобщението.

От ГЕРБ настояват с цел да бъдат избегнати потенциалните финансови рискове от неразумни договорни условия за българския данъкоплатец правителството да приведе концесионния договор в съответствие с изискванията на европейското законодателство и да обяви публично предоговорените условия преди подписването с концесионера.

Дни преди коледните празници правителството одобри втори анекс към договора за отдаване на концесия на магистралата, сключен с българо-португалския консорциум "Магистрала Тракия" на 29 март 2005 г. Според анекса отпадат държавните гаранции за концесионера, но се удължава срокът, в който той трябва да намери финансиране за дострояването на пътните участъци от аутобана. Новото допълнително споразумение трябва да бъде подписано, за да влезе в сила договорът. От пресслужбата на правителството обясниха още, че с новия анекс се изпълнява препоръката на ЕВРОСТАТ за разпределение на рисковете между страните по договора за предоставянето на концесия на републиканския път.

С второто допълнително споразумение се осигурява и по-голяма правна сигурност на държавата. На 29 март т. г. правителството утвърди първия анекс към концесията и той бе подписан месец по-късно. С него българо-португалското дружество ангажира да поеме изцяло строителния риск по изграждането и ремонта на обекта в съответното качество, за организацията, безопасното и навременно извършване на работите, както и да поеме риска от наличност на услугата - предвидени са съответни гаранции за поддръжка, съобразно конкретните стандарти за обекта на концесията.

По този начин от правителството отхвърлят твърденията за предоставяне на държавна помощ на концесионера, което би било в противоречие на изискванията на ЕС.

Според лидера на ГЕРБ Бойко Борисов предимството да си член на ЕС, че можеш да се обърнеш към Брюксел, да поискаш проверка на даден договор, сключен от твоето правителство, и да си сигурен, че ще има контрол дали не нарушава европейските разпореждания. Така той разтълкува пред БНТ в четвъртък искането на евродепутата от неговата партия да получи отговор докъде е стигнала проверката на ЕК по договора за магистралата.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

12 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. гнила мушмола
    #14

    Така ако държи Бойко Борисов - абсолютно сигурно е че ще спечели много убедително следващите избори! Наивници са всички "подписващи" разни анекси и "надяващи се" за сметчици в португалски банки... Бойко ви е захапал и по никакъв начин няма да ви пусне гювеча за който се надявате вече две правителства! Браво Бойко - победата е за тебе, захапи ги и не ги отпущай...! Виждаш ли как НДСВ се разкапа като гнила мушмола!

  2. СССРейчо
    #13

    а Тракия е схема за ограбване !!!!

  3. мушмолок
    #12

    Баразо вече се е облажил (чрез Сомаг), та остава да видим доколко го държат. Концесия преди отчуждаването видимо рзчита на безобразия, които държавата ще свърши. Така или иначе номерът е из тайните анекси; самият договор ще си мине и кучетата ще си лаят...

  4. sam
    #11

    Nikoi niama da se uchudi ako se kazva Stojan Markov, bivsh chlen na Politbujro na BKP, silno ideen borez srestu kapitalizma togava i multimiliarder sega!

  5. СТЕФАН Д-Р Д ЧОЛАК
    #10

    ХАЗАРИ, Ю-Д-И И ТАЛМУДИ УБИЙЦИ НА НАРОДИТЕПо „Геноцид и Холокост” – Г. ВойновХазарите ни смятали за тор„Гой” наричали български народВ робство продавали са хораИ пили са кръвта му на народа !Геноцид създал е юдейския ТалмудРелигия да властва над човешки родО-гой-вали са се свинете мръсниПреследвали „Гой” през вековете мръсно !Хазар, хазарт е лоша дума за ЕвреинЛакомия създаващ „черен капитал” от робиТова била е тяхната душица мръснаРоби да продават по закона „Таламуд-ски”Продали са се „черни българи”

  6. STEFAN D-R D TCHOLAKOV-SVERIGE
    #9

    ХАЗАРИ, Ю-Д-И И ТАЛМУДИ УБИЙЦИ НА НАРОДИТЕПо „Геноцид и Холокост” – Г. ВойновХазарите ни смятали за тор„Гой” наричали български народВ робство продавали са хораИ пили са кръвта му на народа !Геноцид създал е юдейския ТалмудРелигия да властва над човешки родО-гой-вали са се свинете мръсниПреследвали „Гой” през вековете мръсно !Хазар, хазарт е лоша дума за ЕвреинЛакомия създаващ „черен капитал” от робиТова била е тяхната душица мръснаРоби да продават по закона „Таламуд-ски”Продали са се „черни българи”

  7. guest
    #8

    една държава прави следното: ,поддържа"пътна мрежа с преобладаващи пътища с едно платно и две ленти на него.Там пуска за движение каквото може да се сети човек, че има колела - трактори,комбайни,автобуси,тирове,каруци,велосипеди,мотоциклети и леки автомобили.Понеже е ясно какво изнервяне е участието в такъв трафик,държавата умно поставя полицейски засади да успокойва участниците в него. А полицаите ,,успокояват" с писане на актове, а не примерно с отбиване на тези,които затрудняват трафика. Пишат ни актове,ние плащаме-щото сме съвестни граждани, и после ето ти бюджетен излишък. Умно!http://csoft.up.md/f.php?f=bigora

  8. jjossarian
    #7

    Приветствам позицията на ГЕРБ...дано само не стане като БСП преди две години....като се наместиха в "грабежа на века" и млъкнаха веднага...Иначе мисля, че не еврофондовете, а това че вече има институции над шайката наречена българско правителство....и дори, когато 3:5:8 ООД свърши някой идиотизъм...можем да ги осъдим в люксембург

  9. jjossarian
    #6

    това е ползата от членството в ЕС...

  10. Крум
    #5

    "Концесия преди отчуждаването видимо рзчита на безобразия, които държавата ще свърши."Само "мушмолока" е схванал един дребен детайл, без който реализацията на магистралата е немислим-тя ще минава през частни терени. Как ще се отчуждават-тепърва ще разберем, но имайки предвид челния опит от черноморските общини-"отнемане на от 10 до 25% от терена заради някакво мероприятие" сигурен съм, че д-вата ще отнеме терени от частниците, за да ги подари на друг частник - КОНЦЕСИОНЕРА!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.