ЕК проучва договора за магистрала "Тракия" за държавна помощ

Брюксел проучва концесионния договор за автомагистрала "Тракия" за държавна помощ. Това се казва в отговор, подписан от председателя на Европейската комисия (ЕК) Жозе Мануел Барозу, на писмо, отправено от евродепутата от ГЕРБ Николай Младенов.

Целта на отправените въпроси до ЕК е била да се да се установи дали ЕК е уведомена (нотифицирана за включването на държавни помощи в концесионния договор), се казва в разпространено до медиите съобщение от евродепутата.

В отговор на поставените въпроси ЕК заявява: "Въпреки че концесионният договор за автомагистрала „Тракия" бе подписан през 2005 г. преди присъединяването на България към ЕС, той не изпълнява условията, предвидени в глава 2 "Политика на конкуренцията" от приложение V към Договора за присъединяване на България и Румъния към ЕС. Евентуалните елементи на държавна помощ, съдържащи се в договора, отговарят на определението за нова помощ, което означава, че целият концесионен договор, включително измененията от 2007 г., ще бъде разгледан от Комисията. ЕК бе информирана за договора за автомагистрала „Тракия“ от 2005 г. и последните му изменения посредством жалба на Сдружение "Прозрачност без граници" и Бойко Борисов. В резултат договорът за концесия беше регистриран като помощ, за която не е отправено уведомление (разследване за държавна помощ NN 66/2007) и в момента се извършва предварително проучване на концесионния договор."

На практика това означава, че подписаният и променен договор съдържа клаузи за държавни помощи, които не са били нотифицирани в Европейската комисия, както изисква Договорът за Европейския съюз (ДЕС), се казва още в съобщението.

От ГЕРБ настояват с цел да бъдат избегнати потенциалните финансови рискове от неразумни договорни условия за българския данъкоплатец правителството да приведе концесионния договор в съответствие с изискванията на европейското законодателство и да обяви публично предоговорените условия преди подписването с концесионера.

Дни преди коледните празници правителството одобри втори анекс към договора за отдаване на концесия на магистралата, сключен с българо-португалския консорциум "Магистрала Тракия" на 29 март 2005 г. Според анекса отпадат държавните гаранции за концесионера, но се удължава срокът, в който той трябва да намери финансиране за дострояването на пътните участъци от аутобана. Новото допълнително споразумение трябва да бъде подписано, за да влезе в сила договорът. От пресслужбата на правителството обясниха още, че с новия анекс се изпълнява препоръката на ЕВРОСТАТ за разпределение на рисковете между страните по договора за предоставянето на концесия на републиканския път.

С второто допълнително споразумение се осигурява и по-голяма правна сигурност на държавата. На 29 март т. г. правителството утвърди първия анекс към концесията и той бе подписан месец по-късно. С него българо-португалското дружество ангажира да поеме изцяло строителния риск по изграждането и ремонта на обекта в съответното качество, за организацията, безопасното и навременно извършване на работите, както и да поеме риска от наличност на услугата - предвидени са съответни гаранции за поддръжка, съобразно конкретните стандарти за обекта на концесията.

По този начин от правителството отхвърлят твърденията за предоставяне на държавна помощ на концесионера, което би било в противоречие на изискванията на ЕС.

Според лидера на ГЕРБ Бойко Борисов предимството да си член на ЕС, че можеш да се обърнеш към Брюксел, да поискаш проверка на даден договор, сключен от твоето правителство, и да си сигурен, че ще има контрол дали не нарушава европейските разпореждания. Така той разтълкува пред БНТ в четвъртък искането на евродепутата от неговата партия да получи отговор докъде е стигнала проверката на ЕК по договора за магистралата.

Още по темата
Още от Бизнес

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?