Експлозията на ракетата на НАСА засилва опасенията за руските двигатели

Експлозията на ракетата "Антарес" на НАСА над Вирджиния може да ускори усилията на САЩ да заменят остаряващата руска технология със скъпи ракетни двигатели американско производство, предаде Ройтерс.

Още преди експлозията ракетностроителната компания "Орбитал" планираше да премине на друг двигател за следващи изстрелвания заради възрастта на двигателите, останали от съветската епоха и несигурността на доставките. Възможно е да бъде разработен американски ракетен двигател, който да бъде използван както от ракетите "Антарес" на "Орбитал", така и от ракетите "Атлас 5", съвместно производство на Локхийд Мартин и Боинг. В момента ракетата "Атлас 5" използва руския двигател РД-180, който е по-нов.

Американските конгресмени са отделили средства в проектобюджета за 2015 г. за започване на работа по нов двигател, а Пентагонът и военновъздушните сили на САЩ обмислят да прекратят зависимостта от руски двигатели и от космическия кораб "Союз".

Води се следствие за причините на експлозията, отбелязва Ройтерс.

Експлозията на ракетата "Антарес", производство на "Орбитал сайънс", повдигна във вторник въпроси за възможностите на НАСА да превозва товари до Международната космическа станция (МКС) и за нарастващата зависимост на агенцията от Русия и частния сектор, отбелязва Франс прес.

След като американските совалки излязоха в пенсия през юли 2011 г., НАСА възложи превоза на товари за МКС на две частни компании - "Спейс Екс" и "Орбитал сайънс". Същевременно агенцията по неволя разчита на Русия за изпращането на астронавти в МКС с ракети "Союз" - 70 милиона долара билетчето, пише френската агенция.

Нещастният случай от вторник бе първи, откакто НАСА зависи от частни фирми в снабдяването на МКС. Мнозина обаче заявяват, че необходимостта да поверява тези важни мисии на подизпълнители прави агенцията твърде уязвима. А скоро с частни кораби ще пътуват и астронавтите.

"Някои в Конгреса и аерокосмическата индустрия със сигурност смятат, че администрацията на Обама греши, щом не търси вече опора в НАСА като водеща сила в космическите полети", коментира Марко Касерес, аналитик от компанията "Тийл Груп". И добавя: "За тези хора да се обърнеш към частния сектор е лоша, дори опасна идея".

С оглед силните бюджетни ограничения Барак Обама започна още през първия си мандат да прилага този нов подход, чийто инициатор бе предшественикът му Джордж Буш-младши. През 2011 г. НАСА сключи два договора за снабдяване на МКС с провизии: с "Орбитал сайънс" за 1,9 милиарда долара и със "Спейс Екс" - за 1,6 милиарда. Двете компании са изпълнили досега общо осем полета, с шест от които са закарали храни и припаси.

През септември американската космическа агенция избра освен това "Спейс Екс" и "Боинг" за конструктори на първите два частни космически кораба за извозване на хора до МКС. Общата стойност на договора е 6,8 милиарда долара. Тези кораби обаче ще полетят най-рано през 2017 г.; дотогава САЩ остават зависими от руските тип "Союз". Ситуацията далеч не е идеална с оглед международното положение и по-специално заради украинската криза, запушила вече от месеци връзките между двете велики сили.

Руският двигател

Завеждащият пилотираните полети в НАСА Бил Герстенмайер заяви, цитиран от Франс прес, че ударът, причинен от експлозията на "Антарес", няма да наруши плановете на агенцията. Той каза също, че загубата на "Антарес" и на "Сигнус" - капсулата с товара, "изобщо няма да повлияе" на живота на шестимата от екипажа на МКС.

Директорът на програмата за МКС Майк Суфредини обясни, че в станцията има достатъчно запаси за около 4 до 6 месеца. Освен това в сряда там пристигна руски товарен кораб "Прогрес", а на 9 декември ще бъде изстрелян в орбита един "Драгън" на компанията "Спейс Екс".

Според Джон Логсдън, бивш ръководител на Института за космическа политика във Вашингтон, експлозията на "Антарес" "вероятно няма да има траен ефект" върху договорите на НАСА с частния сектор за снабдяване на МКС. "Орбитал" вече изпълни успешно две товарни мисии до МКС, сполучливи бяха и всички полети на "Спейс Екс", обясни той за АФП.

Трагичният инцидент обаче налага НАСА внимателно да изследва ракетата носител "Антарес" и най-вече руския двигател, задвижващ първата ѝ степен, в който се използва технология отпреди 50 години - още от лунната програма на Русия.

"Орбитал" вече заяви, че се кани да смени този мотор, и "несполуката по всяка вероятност ще ускори нещата".

По думите на Логсдън, очаква се "Орбитал" бързо да открие причината за инцидента. Изглежда отговорникът по сигурността в стартовата зона съзнателно е задействал системата за самоунищожение на ракетата - безспорно поради сериозен проблем, каза експертът.

"Орбитал" разполага с всички данни за полета, така че "вероятно скоро ще разберем", добави Логсдън - навярно навреме, за да бъде изстрелян следващият "Сигнус", чийто старт е планиран за април 2015 г.

Акциите на "Орбитал сайънс" паднаха в сряда с 16 на сто на Уолстрийт; шестпроцентов спад отбелязаха книжата на "ДженКорп", в чийто филиал е произведен ракетният двигател, причинил изглежда нещастния случай от вторник.

По БТА

Споделяне
Още по темата
Още от Свят

Успешна ли е стратегията на правителството за борба с коронавируса?