Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

ЕП гласува за пълно отделяне на собствеността на електрокомпаниите

8 коментара
ЕП гласува за пълно отделяне на собствеността на електрокомпаниите
В силно оспорван вот Европейският парламент одобри в сряда предложението за пълно отделяне на производството и доставката на електричество от експлоатацията на мрежата. По този начин ЕП избра вариант, стигащ много по-далеч от първоначалните предложения на ЕК и се противопостави на наскоро постигнатия компромис в рамките на Европейския съвет, съобщи пресслужбата на ЕП.

 Предложението, докладвано от британския евродепутат от ПЕС Елунед Морган, бе прието с 449 гласа "за", 204 "против" и 19 "въздържали се", е във връзка с изменение на директивата за вътрешния пазар на електроенергия. Избирайки между три различни предложения за отделяне на производството и доставката на енергия от експлоатацията на мрежата, депутатите избраха стигащата най-далеч опция - пълното отделяне на собствеността върху преносната инфраструктура.

Това на практика означава, че предприятията нямат право да упражняват контрол над производството или доставката на електричество и едновременно с това да упражняват пряко или непряко контрол върху оператор на преносна система (и обратното).

 Депутатите отхвърлиха "третия път"

Същевременно депутатите отхвърлиха предложението за т. нар. "трети път", издигнато от група членове на ЕП и осем държави членки (сред които и България, както и Франция и Германия), което според думите на неговите поддръжници би дало възможност на "страните членки да либерализират още повече своите пазари, без да се налага да прибягват до разделяне на собствеността".

На 6 юни бе постигнат компромис именно по този "трети път", приемайки два алтернативни варианта за отделяне на собствеността: моделите за "независим оператор на система“ и "независим преносен оператор". И двете опции биха позволили на електрическите компании да запазят собствеността върху своите мрежови активи, осигурявайки ефективно разделение на интересите чрез строги правила за активите, оборудването, персонала и т.н. Европейският парламент отхвърли и двете възможности, приемайки пълното отделяне на собствеността.

 Без "независим оператор на система“

Депутатите отхвърлиха също така и предложението за втори алтернативен подход. Европейската комисия първоначално предложи опция (въпреки че ясно подчерта, че пълното разделяне е предпочитаният от нея вариант), при която компаниите могат да запазят собствеността върху своите мрежови активи, ако предадат управлението на преносната мрежа на "независим оператор на система" – предприятие или орган, напълно отделен от компанията-собственик.

В крайна сметка евродепутатите отхвърлиха напълно тази алтернатива. Според мнението на докладчика тази опция би означавала по-голяма бюрокрация и скъп регулаторен контрол.

От друга страна, ЕП подкрепи предложението на ЕК за предотвратяване на контрола над преносните системи или операторите на преносни системи от страна на лице (или лица) от трети държави.

Защита на потребителите

Депутатите същевременно допълниха законодателната инициатива, приемайки поправки за защита правата на потребителите. Според тях потребителите трябва да имат:

• право да се оттеглят от договорите със своите доставчици без такси;

• право на компенсация, ако качеството на предложената услуга не покрива определени критерии (като например неточни или забавени сметки);

• достъп до информация за своите права чрез сметките и интернет страниците на електрическите компании;

• достъп до информация за процедурите, които трябва да се следват в случаи на спорове;

• право на смяна на доставчик за срок от две седмици;

• право да бъдат информирани поне на всеки три месеца за своето потребление, съответните цени и разходи за услугата;

• достъп до интелигентни електромери в срок до 10 години от влизането в сила на настоящата директива;

• право да изберат своя доставчик независимо от държавата-членка, в която последният е регистриран;

• достъп до информация за въздействието върху околната среда (емисии на СО2 и радиоактивни отпадъци), които са резултат от производството на електроенергията от страна на доставчика;

• право на защита от пазарни злоупотреби: за тази цел националните власти трябва да могат да налагат горна граница на цените на неконкурентоспособни пазари за "определен, ограничен период от време".

Освен тези мерки, ЕП повдига въпроса и за специфични мерки за защита на т.нар. "уязвими потребители". Държавите членки трябва да осигурят адекватни гаранции за защита на "лицата, които страдат от енергийна бедност" (битови потребители, които не могат да си позволят да отопляват дома си на приемливо равнище), включително мерки относно сроковете за плащане, които да им помогнат да избегнат изключване.

ЕП настоява държавите членки да въведат подходящи мерки, които да намалят разходите за енергия на домакинствата с ниски доходи, както и на потребители в отдалечени райони. Едновременно с това те призовават националните регулаторни органи "да дадат мандат на електроенергийните предприятия за въвеждане на ценообразуващи формули, при които цената расте при по-високо равнище на потребление".

Климатичното измерение

Имайки предвид съществуващата тясна връзка между енергийната консумация и климатичните промени, депутатите оторизират националните регулаторни органи да изискват от операторите на система да дават "приоритет на производствени съоръжения, използващи възобновяеми енергийни източници или отпадъци или произвеждащи комбинирано топло- и електроенергия", освен ако това не води до компромис със сигурността и надеждността на енергийната система.

 

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

8 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. ИИ
    #9

    Как ще се разбира дали тези хитри електромери не са извън контрол?Или кой ги контролира?"достъп до интелигентни електромери в срок до 10 години от влизането в сила на настоящата директива"

  2. Радко
    #8

    ... и на бъдещия "Български енергиен холдинг" се задава на хоризонта! Дай, Боже!

  3. zahari
    #7

    какво означава това за България и какво следва за нас? Егати журналистите.

  4. mimi
    #6

    Българският енергиен холдинг е необходим за стабилизиране на енергетиката и всяко отлагане на създаването му е голяма грешка.Сега вече ще се съобразява и с последните решения на Европейския парламент.

  5. mimi
    #5

    Това означава че НЕК/Булгаргаз/ като собственик на мрежата за високо напрежение няма да може да е прекупвач на ел.енергията, а ще получава пари само от такси за пренос по цени на едро.

  6. znaesht
    #4

    Tapanar, ako razbjat NEK-a imash li predstava kakva zena shte trjabva da plashtame vsichki nie Zashto izobshto si pozvojavate da se iskazvate bez da si imate ponjatie ot situatsiata ?

  7. znaesht
    #2

    tova oznachava isnos na proizvejdanata el energia bez niakakv kontrol ot strana na darjavata!Tova oznachava izstrelvane na tsenite nagore za vatreshnia potrebitel!

  8. tt
    #1

    С тези "адекватни мерки" , които трябвали да вземат страните членки заизбягване изключването на неплащащите в срок "уязвими потребители", пак ще се уредят циганите.Евроцигания:)

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.