Eвтините авиокомпании продължават настъплението си у нас

Евтините авиокомпании продължават да разширяват пазара си в България, като стойностите вече почти са стигнали европейските, стана ясно от представянето в сряда на новата инвестиция на унгарската Wizz Air. До края на 2006 г. превозвачът е обслужил общо 2.9 милиона пътници, което го поставя по пазарен дял преди традиционните авиокомпании като унгарската “Малев” и полската “ЛОТ”, коментира Джон Стивънсън, търговски директор на Wizz Air. Прогнозата на авиокомпанията е, че до края на годината обработените пътници ще достигнат 4.3 милиона, което според ръководството ѝ, ще я изтласка преди чешката национална авиокомпания “ЧЕС”.  За зимния сезон 2007-2008 година авиокомпанията ще лети до 44 летища, като обслужва общо 80 дестинации, основно Централна и Източна Европа.

Пазарният дял на нискотарифните авиокомпании на българския авиационен пазар все още под средния за старите страни-членки, но тези превозвачи тепърва настъпват в страната. От Wizz Air уточниха, че през последните три години пътниците им са се увеличавали средно с 50 на сто годишно и очакват тенденцията да продължи. В близките години ще бъде достигнат оптималният за евтините авиокомпании пазарен дял за България от около 50 на сто. Авиокомпанията се похвали с най-големия дял от родния авиационен пазар при евтините авиокомпании – 32 на сто. След тях се нареждат  Sky Europe с 25 на сто и My Air – с 23 на сто от родния пазар на нискотарифните превозвачи.

По данни на унгарската нискотарифна авиокомпания, на конкурентите им от Germanwings се пада 12 процента, на Norwegian Air – 4 процента, първата скандинавска нискотарифна авиокомпания Sterling , която лети от Бургас до Копенхаген държи 3 на сто от родния пазарен дял на евтините авиокомпании. На Centralwings, които летят от Бургас до Варшава се пада 1 процент от родния пазар.

Wizz Air обслужва общо 8 дестинации от България и има базиран един самолет в София, но тепърва ще оценява възможността да увеличат самолетния си парк у нас. От София най-натоварени линии са до Лондон и до Рим, уточниха от авиокомпанията.

В сряда компанията обяви, че е направила най-голямата поръчка на "Еърбъс" от 50 самолета А320 с опция да закупят още 25 самолета от този тип, каза Джон Стивънсън. Самолетите от последната заявка ще бъдат доставени на унгарската авиокомпания в периода 2011 – 2014 година. Опцията за допълнителните 25 самолети ще е валидна за периода от 2014 година до 2016-та година. Преди тази поръчка, от Wizz Air вече имат сключен контракт за 20 самолета Еърбъс и опция за още 12 към тях от А320, с които ще бъда обновен самолетният парк на авиокомпанията в периода от 2009 до 2011 година.

Според търговския директор Стивънсън, последната инвестиция на авиокомпанията в новите самолети, която се изчислява на около 3.5 млрд. долара практически ще намали разходите на авиокомпанията за предоставяне на услугата. Нов самолет означава по-нисък разход на гориво и повече време във въздуха и повече печалби за компанията. В дългосрочен аспект тази инвестиция може да доведе до намаляване на самолетните билети.

При въздушния транспорт не може да се говори за икономии, но целта е да се повиши максимално ефективността, коментира Джон Стивънсън. Компанията отбягва да каца на големи задръстени и скъпи летища и предпочита второстепенните аеропортове, където самолетите се обслужват много по-бързо. Поддържа се малък персонал, като на 1 служител в  Wizz Air се падат по 7500 обслужени пътници. Средната норма при традиционните авиокомпании е 1 служител да обслужва по 1000 пътници, коментира търговският директор на авиокомпанията. Като част от политиката за намаляване на разходите на авиокомпанията е и таксата за бройка багаж, която авиокомпанията въвежда за пътуващите след 27 октомври. Джон Стивънсън уточни, че ръчния багаж не се таксува. Според търговския директор, целта на новата такса е да приучат пътниците да се ограничават до минимум багажа, който качват в товарното отделение на самолета.

Още от Бизнес