Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Филмовите продукции се насочват към Източна Европа

0 коментара

В Прага всичко е възможно. Веднъж улиците и площадите на чешката столица изглеждат като Париж по време на революцията, друг път приличат на Лондон, Виена или Цюрих. А през пролетта Тери Гилиъм поиска да внесат 700 големи дървета от Германия, за да имитира германска гора от 19 век.

В момента Гилиъм снима с Мат Деймън и Роби Уилямс филм за живота на братя Грим за студиото на Дисни "Мирамакс" . И в този случай продуцентите, както при много други американски продукции преди това, са избрали Прага за място на снимките.

Напълно съсипаното след края на комунизма филмово студио "Барандов" междувременно регистрира оборот от 26 милиона евро и печалба от 2 милиона. Цялата чешка филмова индустрия също е в подем, като оборотът достигна 250 милиона долара годишно - предимно чуждестранни пари.

Пражката компания "Барандов" вече обмисля разширяване, планира нови студиа и модернизира съществуващите. Някои собственици на студиа в "старата" Европа междувременно се борят да удържат покачващите се цени.

Новият възход на Прага като филмов град отдавна е станал легенда в бранша. От средата на 90-те години ниските заплати и опитната работна ръка превърнаха града наред с Лондон в най-важното място за снимки в Европа.

Други страни от Централна и Източна Европа също отбелязват печалби. Унгария и Литва, България и Румъния привличат международни продукции. При това в настоящите страни членки на ЕС вече има свръхпредлагане на производствени мощности, а студиата се опитват да привлекат продукциите с огромни финансови отстъпки.

Някои собственици на студиа в тези държави се опасяват, че нещата ще се влошат още повече, когато през следващата пролет централно- и източноевропейските страни бъдат приети в ЕС. Тогава ще отпаднат пречките в данъчната система и при финансирането на филмите, които оскъпяват продукциите на изток за продуцентите от стария ЕС.

Опасения имат обаче и собствениците на студиа в страните кандидатки за ЕС. Те се страхуват, че привлекателността на техните студиа ще намалее в най-близко бъдеще. Работните разходи щели да се увеличат, а предимството в цената - да се стопи.

Ако не стане нещо, те ще прехвърлят продукциите си в България и Румъния, а когато и тези две страни влязат в ЕС - край на ниските цени на труда, прогнозира Стив Гайдъс, отговорен редактор в американското филмово списание Варайъти.

"Засега няма абсолютно никакви признаци, че тези цени ще нараснат" - възразява Матуш Форбелски, шеф на отдела по маркетинг на студио "Барандов". - А щом няма внезапна експлозия на цената на труда, не мисля, че нещата ще станат по-трудни за нас."

А шансовете? Форбелски посочва, че Барандов работи предимно с американски продукции. При сътрудничеството с европейски продуценти понякога имало проблеми с обменните курсове или юридическите тънкости. Но не можело да се предвиди как ще повлияе членството в ЕС върху бранша.

Ние ще останем по-евтини още дълго време, макар да е общопризнато, че работим на високо ниво, смята Тамаш Толмар, шеф на най-голямото унгарско филмово студио Мафилм. Той продължава: "Разбира се, членството в Евросъюза означава, че Унгария рано или късно ще достигне средното ниво на ЕС за цени, заплати и качество на технологиите.

Тогава решаващо ще бъде качеството." Времената, в които продукциите се насочваха към Прага или Будапеща само заради парите, и без това са отминали, казва филмовият продуцент Ян Мойто, един от пионерите в международните продукции в Европа. Не бива да се забравя, че това са страни с дълга филмова традиция, с много добре обучени хора, допълва той.

Наистина проблемът със свръхкапацитетите, от който се оплаква браншът в стария ЕС, съществува отдавна заради политиката на финансови отстъпки и конкуренцията между местата за снимки. От подбиването на цените от страна на студиата, което вече е факт в сегашните граници на ЕС, печелят филмовите продуценти.

Следователно цената едва ли е единствената причина, заради която лелеяните холивудски продукции се насочват на изток. Ние имаме традиция да възприемаме тези страни само като места с евтина работна ръка.

Трябва да се измъкнем от това виждане, предупреждава Дорис Цандер, икономически директор в студио Берлин и филмов продуцент. Според нея и двете страни биха спечелили, ако унгарски и чешки студиа работят в едно икономическо пространство с германски и британски.

Има възможност продуцентите от Източна Европа да бъдат превърнати в партньори и да се участва по-активно в пласмента на сниманите там филми, казва тя. Накрая може да се появят по-добри съвместни филми, смята Цандер, но засега става дума само за първата стъпка. Това е един свръхемоционален бранш. Отговорните фактори тепърва трябва да се опознаят, посочва тя.

По БТА

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.