Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Фирма без опит с МиГ-29 ще модернизира българските самолети

0 коментара

Българските самолети МиГ 29 ще бъдат модернизирани по натовски стандарти от фирма, която никога не е модернизирала МиГ 29.

Днес Министерството на отбраната потвърди официално, че руската самолетостроителна компания РСК МиГ е избрала за подизпълнител на модернизация на 20-те български изтребители МиГ 29 френската компания "Тhales". Договорът между двете фирми все още не бил подписан, но договорката е постигната, съобщиха от пресцентъра. Представители на " Тhales " вече са били на оглед в пловдивския завод на дружеството "Терем" - "Георги Бенковски". Дружеството ще трябва да извърши модернизацията на изтребителите - т.е. - да ги приведе в съответствие със стандартите на НАТО.

" Тhales " има всички права за извършване на процеса, правила е и модернизацията на немските МиГ-29", заяви шефът на прессулжбата на министерството Румяна Стругарова. Малко по-късно обаче тя бе опровергана от шефа на Главния щаб на ВВС ген. Димитър Георгиев. На въпрос на Mediapool.bg дали " Тhales " някога е модернизирала МиГ 29, той отговори отрицателно. Поясни, че французите са участвали в обновяването на МиГ МТ. Същото обясниха и от EADS - консорциумът, който участваше в конкурса за изпълнение на цялостния проект, но бе пренебрегнат в полза на РСК "МиГ". EADS е извършил и модернизирането на немските МиГ -ове. Единственото участие на " Тhales " в проекта бе, че от компанията бе закупен един от нужните компоненти, каза Теодор Цветков от IBCOL - фирмата - консултант на EADS по сделката с МиГ-овете.

" Тhales " няма know-how за извършването на процедурата по привеждане на изтребители в съответствие с натовските стандарти, твърдят експерти. "Фирмата никога не е модернизирала МиГ 29 и не е системен интегратор", допълниха те. В сайта на " Тhales " пък пише само, че дружеството има "значимо участие в програми за модернизиране на самолети френско, руско и немско производство".

Според ген. Георгиев обаче фирмата има нужните лицензи - т.е. ключовете към опознавателната система на НАТО. "Те представиха всичко това. Направиха презентация на нещата, които ще изпълнят в процеса на модернизацията. Напълно съответстват на нашите тактико-технически задания и на стандартите на НАТО", каза шефът на ВВС. Комисията върнала един път идейния проект на " Тhales ", но представеният им втори вариант напълно ги удовлетворил. Част от процедурите по модернизацията щели да бъдат извършени от РСК "МиГ", " Тhales " ще работи по авиониката. "Те имат опит с други западни самолети, но конкретно за МиГ 29 ще се разработва първо в наземни условия, след което ще започнат работата по еталонния образец", каза Георгиев.

Министерство на отбраната сключи договора с РСК "МиГ" за ремонта и модернизацията на българските изтребители на 26 март. Тя бе предпочетена пред други четири фирми, включително и мощния западен консорциум EADS, въпреки че може да извърши само ремонта на самолетите, защото не разполага с необходимите натовски лицензи за модернизирането им. Това наложи сключването на договор с друго дружество, което да поеме втория етап от процеса на привеждането на МиГ-овете в съответствие с изискванията на ИКАО и НАТО. Министърът на отбраната Николай Свинаров заяви при подписването на договора, че се водят преговори с общо 12 фирми, които биха могли да станат подизпълнители, в това число и с МАPS - смесено дружество, 51% от което принадлежат на EADS, а другите 49% - на "Даймлер Крайслер","Рособоронекспорт" и РСК “МиГ”. От ЕADS обаче не пожелаха да бъдат подизпълнител на РСК МиГ и настояха за разделяне на поръчката на две, като MAPS поеме модернизацията.

Преди две седмици членът на УС на "Даймлер Крайслер" Клаус Манголд заяви в София, че се надява дружеството да се включи в модернизацията на изтребителите чрез смесеното дружество MAPS. Днес от министерството казаха, че MAPS са отказали да правят модернизацията.

Според Източници на Mediapool.bg, обаче, реални преговори с други дружества, освен с " Тhales ", не са били водени. Имало само опознавателни разговори. Интересен е фактът, че информацията, че френският концерн ще изпълнява модернизацията, се появи преди три седмици в издание на Министерство на отбраната. Още в началото на март пък, преди сключването на договора с РСК МиГ, от ведомството заявиха, че EADS са отрязани от проекта, защото били само комисионер по модернизирането на изгочтогерманските МиГ-29. Министър Николай Свинаров тогава заяви, че това било направено от френската фирма " Тhales " и бе опроверган от регионалния вицепрезидент по продажбите на EADS - Инго Берман. "Подобни твърдения са несъстоятелни. "Талес" в никакъв случай не биха могли да бъдат изпълнител на модернизацията, защото се съмнявам въобще, че знаят за какво става въпрос", каза той.

Ремонтът на първите 7 изтребителя в завод "Георги Бенковски" е започнал преди две седмици. От отбранителното ведмоство заявиха, че те трябва да бъдат приведени в съответствие със стандартите на НАТО в срок от 1 година. При подписването на договора с РСК МиГ министър Свинаров твърдеше, че до края на 2002 ще бъдат ремонтирани и модернизирани между 4 и 6 изтребителя.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.