Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Големият пазар на Иран изкушава европейските компании въпреки рисковете

0 коментара
Големият пазар на Иран изкушава европейските компании въпреки рисковете

След като много бариери пред търговските връзки с Иран изведнъж се вдигнаха като част от споразумението за ограничаване на ядрената дейност, някои европейски компании са готови да сграбчат бизнес възможностите на изкушаващ пазар от 78,5 милиона души.

На пръв поглед примамливостта е очевидна - втората по големина икономика в района на Близкия изток и Северна Африка след Саудитска Арабия; втората най-населена страна след Египет; и с много инфраструктура и пътища, отдавна нуждаещи се от модернизиране след години на санкции.

Щом инспекторите потвърдиха, че Иран предприема стъпки да ограничи ядрената си програма, в събота САЩ и Европейският съюз свалиха икономическите санкции, които пречеха на чуждестранните компании да правят бизнес там.

Само че онези, които правят решителната крачка, са изправени пред рискове от оставащите санкции, свързани с други въпроси - геополитическата несигурност, бюрокрацията и корупцията.

Да разгледаме кои могат да бъдат заинтересовани - и рисковете, пред които са изправени, ако се осмелят.

Кой е запален да участва

Автомобилостроенето е една област, в която интересът би могъл да е силен. Преди санкциите Иран бе водещ пазар за френската компания Peugeot. Един от първите смелчаци след съобщението (за отмяна на санкциите - бел. пр.) бе подразделението за камиони на Daimler AG. В понеделник то обяви съвместни дружества с ирански партньори, които ще му позволят да започне наново бизнеса си там - присъствие, датиращо от 1953 година, преди да бъде прекъснато от санкциите от 2010 до 2016 година. Daimler предвижда съвместно производство на камиони и двигатели и маркетингова компания; планира отново да отвори представителството си през първите три месеца на тази година.

Директорът на подразделението Волфганг Бернхард посочи в изявление, че очаква огромно търсене на превозни средства за търговски цели в Иран, където марката Mercedes-Benz на Daimler е известна.

Президентът на Федерацията на германските индустриалци Улрих Грило заяви, че нуждата на Иран да навакса загубеното в модернизиране на промишлената инфраструктура е изключително голяма, като добави, че износът може да се удвои до пет години от 2,4 милиарда евро (2,6 милиарда долара) годишно в момента.

Иранските власти пък рекламират инвестиционните възможности. В събота иранският министър на транспорта (Абас Ахмад - бел. пр.) каза пред официалната агенция ИРНА, че правителството му се е споразумяло да купи 114 нови самолета от европейския консорциум Airbus.

Говорителят на Airbus Стефан Шафрат бе по-сдържан, заявявайки само, че проучват пътя си напред с оглед на новото правителство - при пълно зачитане на всички международни закони.

Кой не е запален

Най-голямата германска банка Deutsche Bank се изтегли от Иран през 2007 година и твърди, че до ново нареждане няма да прави никакъв бизнес, свързан с Иран.

Компанията не посочва причините, но няма как да се пренебрегнат глобите в размер на 258 милиона долара, за които се споразумя през ноември да плати на американския банков регулатор заради отношения с Иран и други държави в нарушение на по-ранни санкции.

Последното нещо, което иска банката, е още проблеми с американските власти.

За финансовите компании има допълнителни рискове. Макар вдигането на санкциите, наложени заради ядрената програма на Иран, да означава, че вече е възможно да се правят финансови трансакции към и от Иран и да се предлагат банкови сметки, остават в сила други санкции - за човешките права в страната и подкрепата ѝ за тероризма, според формулировката на САЩ. Много от тези санкции възпрепятстват финансовите отношения с десетки лица; всяка банка трябва да бъде сигурна, че не работи с едно от тях или с компания, контролирана от някой от съответните хора.

Освен това ядрената сделка има клауза за обратно действие, според която санкциите бързо могат да бъдат възстановени, ако бъде установено, че Иран не изпълнява договореното - още повече несигурност.

Томас Шлютер, говорител на Асоциацията на германските банки, съобщи, че членките на сдружението проучват какво е възможно и какво не.

Защо не

Въпреки че е голям пазар, Иран има и големи проблеми. Той се нареди на 119-о място от 189 икономики в индекса на Световната банка за лесно правене на бизнес, който измерва пречките, създавани от бюрокрацията, бавните обществени услуги и данъчното облагане. Страната се класира 136-а от 175 държави в индекса за възприятие на корупцията на Трансперънси интернешънъл.

Нещо повече, Иран е дълбоко въвлечен в насилието, разтърсващо Близкия изток чрез местните си поддръжници в Ирак и Сирия, а в последно време напрежението с регионалния конкурент Саудитска Арабия ескалира рязко. Нарушаване на дейността от конфликт и политика винаги е възможно.

Промишлените компании трябва да внимават за все още валидните санкции, които възпрепятстват вноса на стоки за двойна употреба, които биха могли да се използват за правене на ядрени оръжия.

Съюзът на германското машиностроене (VDMA) предупреждава, че самите фирми ще трябва да разберат сложните правила, а не да разчитат на правителствена помощ. Над 100 участници се явиха на информационните сесии на сдружението по темата за края на санкционния режим, посочи VDMA.

Отвъд океана

Американските компании трябва да бъдат още по-внимателни. Има няма споразумение, санкциите на САЩ, които не са свързани с ядрената програма, ще продължат да действат и те пречат на повечето американски фирми да правят бизнес с Иран.

Споразумението отменя така наречените вторични санкции, които бяха насочени към неамериканските дружества. Само че първичните санкции, спиращи участието на лица и компании от САЩ още преди ядрения спор, до голяма степен остават, според насоките, издадени в събота от американските власти. Това означава, че американските компании все още са широко възпрепятствани да правят бизнес с Иран, с малки изключения като продажба на пътнически самолети и части и внос на килими, шамфъстък и черен хайвер.

Има известни съмнения, че компании - от авиационни до петролни - са заинтересовани, ако правилата го позволяват. Те може да мислят, че ситуацията е още неясна - че следващата администрация може да наложи отново санкции. Дори след сключване на ядрената сделка правителството на (Барак) Обама обяви нови санкции заради иранската програма за балистични ракети.

Компании с американско участие могат да продават храни, лекарства, земеделски продукти и други стоки на Иран, но без тези области ембаргото на САЩ продължава да действа изцяло, отбеляза в имейл Ричард Нефю, бивш високопоставен служител по политиката на санкции в американския Държавен департамент, а сега кадър на Колумбийския университет.

Американският самолетостроител Boeing Co., конкурент на Airbus, все още е изправен пред пречки. "Много стъпки трябва да се направят, ако решим да продаваме самолети на иранските авиокомпании. Засега продължаваме да правим оценка на ситуацията", обяви говорителят на Boeing Марк Склар.

През 2014 година Boeing получи от финансовото министерство на САЩ лиценз да изнася за Иран резервни части за поддръжка на безопасността на по-стари самолети от марката. Иранските авиокомпании имат един от най-старите флотилии в света средно между 23- и 27-годишни, сочат данни на Centre for Aviation, компания за информация и анализи с централа в Австралия.

Американските петролни компании още са обект на допълнителни ограничения, заради които е малко вероятно да работят в Иран в краткосрочна перспектива, за да му помагат да експлоатира петролните и газовите си залежи. Говорител на Exxon Mobil Corp., най-голямата петролна компания в САЩ, не пожела да коментира. Chevron Corp. и ConocoPhillips засега не отговарят на запитвания.

По БТА

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.