Граничният пункт Маказа се бавел по вина на Гърция

Едногодишното забавяне на пуска на граничния пункт "Маказа" е по вина на Гърция, България е спазила всички ангажименти по проекта. Това заяви пред журналисти регионалният министър Лиляна Павлова в понеделник.

Българската страна беше поела ангажимент за миналия ноември да имаме готовност с граничния контролно-пропускателен пункт (ГКПП) Маказа, който ще свърже Кърджали с гръцкия град Комотини. Ангажиментът от наша страна беше изпълнен в срок. Единствената пречка пунктът все още да не е отворен е пътят от гръцка страна от 1.5 км. Той трябва да бъде довършен и асфалтиран. За съжаление, това не се случва и към днешна дата, обясни Павлова.

 

"Нашият министър-председател (Бойко Борисов – бел.ред.) беше готов да предложи ние да го финансираме и да го завършим. Но все пак това е територията на друга държава и на този етап развитие по тази тема няма. Грехота е заради 1.5 км да не пускаме толкова важния ГКПП, което би отворило възможността за транзитен трафик. Може би на колегите от Гърция им е трудно", допълни министър Павлова.

 

За разлика от вече отворените гранични пунктове при Ивайловград и Златоград, този при Маказа ще обслужва не само леки, но и тежкотоварни автомобили. Проектът за ГКПП- Маказа е на около 10 години.

 

В основата на забавянето от гръцка страна е финансовата криза и спрените средства за проекта, каза миналата седмица шефът на Агенция "Пътна инфраструктура" Лазар Лазаров.

 

През май гръцки медии съобщиха, че пунктът може да отвори в края на юни. Проблем с откриването може да създаде единствено забавянето на заплатите на гръцките строители, които работят по пътя, но не бяха получавали трудови възнаграждения от 5 месеца, коментираха тогава тамошните издания. По искане на синдикатите били блокирани сметките на фирмата-изпълнител. Строителите настоявали да получат поне по 3 заплати преди отново да се върнат на работа, за да завършат пътя.

 

Граничният пункт се строи съгласно подписана спогодба с Гърция от 1996 г., като плановете бяха да бъде пуснат в експлоатация още по времето на кабинета на Симеон Сакскобургготски. Осемнадесет километра са изградени с 18 млн. евро от предприсъединителната програма ФАР. През 2011 г. кабинетът Борисов даде още 4.5 млн. лева за довършителни дейности. През септември миналата година пък започна изграждането на първокласния път Кърджали – Подкова, който води към ГКПП-Маказа. Той се финансира с 32 млн. лева без ДДС по европрограма "Транспорт". Изпълнител е сдружение "Кърджали - Подкова", състоящо се от четири български фирми – софийската "Интегрирани пътни системи", кърджалийската "Пътстройинженеринг" и старозагорските "Пътстрой" и "Пътно строителна компания Ес Би Ес".  

Споделяне
Още от Бизнес

Как оценявате кризисните икономически мерки на правителството?