Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

“Холдинг Пътища” изпусна пътен ремонт заради проект на “Главболгарстрой”

Въпреки че има поръчки за над 500 млн. лв., загубата на холдинга достигна 6.4 млн. лв.

1 коментар

“Холдинг Пътища” изпусна поръчката за ремонта на пътя Дупница – Самоков за около 35 млн. лева заради строителството на магистрала “Рила”, която дублира трасето. Проектирането ѝ беше направено от "Главболгарстрой". Това става ясно от отговор на Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) на запитване на Mediapool.

Ремонтът на пътя Дупница – Самоков (52 км) се финансирана по програма “Транзитни пътища V”. Търгът беше спечелен още в края на 2008 г. от сдружение “Пътища Самоков 2009”, в което влизат “Гранит – 97” и “Пътстрой” Ловеч – дъщерно дружество на “Холдинг Пътища”. Ремонтът трябваше да започне още през 2009 г., но това не се случило и до ден днешен. От “Холдинг Пътища” потвърдиха пред Mediapool, че са се отказали от ремонта на пътя Дупница – Самоков без да посочат причина.

Ръководството на пътната агенция е решило да анулира процедурата за избор на изпълнител и да започне нова, но този път за изграждане на скоростен път “Рила”, се казва в отговора на АПИ. Строителството ѝ влезе в стратегията за пътищата 2020, като отсечката беше включена за финансиране от еврофондовете за следващия програмен период 2014 – 2020 г.

Идейният проект за строителство на магистрала "Рила" е дело на "Главболгарстрой". Компанията на Симеон Пешов поиска още по времето на тройната коалиция да вземе изграждането на магистралата на концесия. Аутобанът "Рила" е известна още като далечен южен обход на София, който трябва да свърже магистрала "Струма" през Дупница и Самоков с "Тракия" и "Хемус".

Много работа, но на загуба

Прекаленото много работа, с която са затрупани фирми от холдинга на Васил Божков, е причината тази поръчка да им бъде отнета, коментираха неофициално пътни специалисти.

За последните две години компании от "Холдинг Пътища" са спечелили поръчки за над 500 млн. лв., като в същото време финансовите резултати на дружеството непрекъснато се влошават. За първото полугодие на 2011 г. загубата на холдинга достига 6.4 млн. лв.

В момента фирми на холдинга усилено строят отсечката Ямбол – Карнобат на магистрала "Тракия" (122 млн. лв.) и участъка от Димитровград – Харманли на "Марица" (175 млн. лв.), казаха от АПИ.

Отделно компании от "Холдинг Пътища" спечелиха поръчки по програмата "Транзитни пътища V" (100 млн. лв.), на Световната банка (35 млн. лв.), както и на оперативна програма "Регионално развитие" (20 млн. лв.). Не по всички обекти обаче се работи, казаха от АПИ. Оттам уточниха, че причината не е само в холдинга. Забавянето по някои обекти се дължи и на факта, че държавата временно спря работата по тях заради невъзможност да осигури съфинансирането им, за някои от участъците пък АПИ закъсняла с издаването на разрешителните за строеж.

Последният спечелен търг от холдинга е за 17.5 млн. лв. за изграждането на 3.5 км отсечка, която трябва да свърже магистрала "Марица" с ГКПП "Капитан Андреево".

Отделно дъщерни фирми на "Холдинг Пътища" спечелиха общински търгове за изграждане на пречиствателни станции и ВиК мрежи.

Транш на капитали към три дъщерни фирми

"Пътностроителна техника" и монтанската "Пътинженеринг М" се оформят, като новите силни компании на холдинга след трансформацията на капитала през септември 2010 г. Именно тези две компании играят в различни консорциуми в пътните и водните търгове през последната година. Видинската "Видапътстрой" също претърпя промени в капитала, но засега не участва така активно в търговете, както другите две компании.

До септември 2010 г. трите фирми бяха на 100% собственост на "Холдинг Пътища", но след това делът на холдинга в тях беше намален под една трета, след като той не участва в увеличението на капитала им. Заради ненавременното разкриване на информация бившият изпълнителен директор Орлин Хаджиянков отнесе глоби от Комисията за финансов надзор.

За една година трите компании от холдинга успяха да го надминат по капитал, приходи и печалба, показват финансовите отчети на дружествата.

Печалбата на трите дружества е 1.08 млн. лв. за 2010 г., докато на целия "Холдинг Пътища" е 883 хил. лв., съобщи икономическият портал investor.bg. Капиталът на трите дружества също е по-голям от този на холдинга - 20.8 млн. лв. срещу 16.5 млн. лв. към 31 декември 2010 г. Към края на миналата година трите дружества имат единствено по-малко приходи от продажби – 51 млн. лв. срещу 106.4 млн. лв. на холдинга. Ситуацията се променя към полугодието на 2011 г., след като приходите на "Холдинг Пътища" намаляха с 60%.

В близките седмици предстои да видим следващите стъпки от трансформациите в холдинга, след като миналия месец съдът официално вписа промените в ръководството му. В новия директорски борд влязоха Максим Димов, Йоана Христова Чолакова и "Нове-АД холдинг", представлявано от Мирослав Илиев. Максим Димов е бивш депутат от ДПС и беше ковчежник на НДСВ.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #1

    За внасяне на яснота за историята на създаването на Проекта за Магистрала „Рила” даваме следната историческа справка, едновременно с препоръки за посоката на усилията за реализиране на този важен проект:


    Проекта за: Магистрала „Рила” / Далечен южен обход на София ( Far Southern Highway Bypass of Sofia ) се основава на Меморандум за разбирателство ( Memorandum of Understanding ) подписан на 04. 06. 1998 год. между Американската агенция за търговия и развитие - ААТD) ( US Trade and Development Agency

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.