“Холдинг Пътища” изпусна поръчката за ремонта на пътя Дупница – Самоков за около 35 млн. лева заради строителството на магистрала “Рила”, която дублира трасето. Проектирането ѝ беше направено от "Главболгарстрой". Това става ясно от отговор на Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) на запитване на Mediapool.
Ремонтът на пътя Дупница – Самоков (52 км) се финансирана по програма “Транзитни пътища V”. Търгът беше спечелен още в края на 2008 г. от сдружение “Пътища Самоков 2009”, в което влизат “Гранит – 97” и “Пътстрой” Ловеч – дъщерно дружество на “Холдинг Пътища”. Ремонтът трябваше да започне още през 2009 г., но това не се случило и до ден днешен. От “Холдинг Пътища” потвърдиха пред Mediapool, че са се отказали от ремонта на пътя Дупница – Самоков без да посочат причина.
Ръководството на пътната агенция е решило да анулира процедурата за избор на изпълнител и да започне нова, но този път за изграждане на скоростен път “Рила”, се казва в отговора на АПИ. Строителството ѝ влезе в стратегията за пътищата 2020, като отсечката беше включена за финансиране от еврофондовете за следващия програмен период 2014 – 2020 г.
Идейният проект за строителство на магистрала "Рила" е дело на "Главболгарстрой". Компанията на Симеон Пешов поиска още по времето на тройната коалиция да вземе изграждането на магистралата на концесия. Аутобанът "Рила" е известна още като далечен южен обход на София, който трябва да свърже магистрала "Струма" през Дупница и Самоков с "Тракия" и "Хемус".
Много работа, но на загуба
Прекаленото много работа, с която са затрупани фирми от холдинга на Васил Божков, е причината тази поръчка да им бъде отнета, коментираха неофициално пътни специалисти.
За последните две години компании от "Холдинг Пътища" са спечелили поръчки за над 500 млн. лв., като в същото време финансовите резултати на дружеството непрекъснато се влошават. За първото полугодие на 2011 г. загубата на холдинга достига 6.4 млн. лв.
В момента фирми на холдинга усилено строят отсечката Ямбол – Карнобат на магистрала "Тракия" (122 млн. лв.) и участъка от Димитровград – Харманли на "Марица" (175 млн. лв.), казаха от АПИ.
Отделно компании от "Холдинг Пътища" спечелиха поръчки по програмата "Транзитни пътища V" (100 млн. лв.), на Световната банка (35 млн. лв.), както и на оперативна програма "Регионално развитие" (20 млн. лв.). Не по всички обекти обаче се работи, казаха от АПИ. Оттам уточниха, че причината не е само в холдинга. Забавянето по някои обекти се дължи и на факта, че държавата временно спря работата по тях заради невъзможност да осигури съфинансирането им, за някои от участъците пък АПИ закъсняла с издаването на разрешителните за строеж.
Последният спечелен търг от холдинга е за 17.5 млн. лв. за изграждането на 3.5 км отсечка, която трябва да свърже магистрала "Марица" с ГКПП "Капитан Андреево".
Отделно дъщерни фирми на "Холдинг Пътища" спечелиха общински търгове за изграждане на пречиствателни станции и ВиК мрежи.
Транш на капитали към три дъщерни фирми
"Пътностроителна техника" и монтанската "Пътинженеринг М" се оформят, като новите силни компании на холдинга след трансформацията на капитала през септември 2010 г. Именно тези две компании играят в различни консорциуми в пътните и водните търгове през последната година. Видинската "Видапътстрой" също претърпя промени в капитала, но засега не участва така активно в търговете, както другите две компании.
До септември 2010 г. трите фирми бяха на 100% собственост на "Холдинг Пътища", но след това делът на холдинга в тях беше намален под една трета, след като той не участва в увеличението на капитала им. Заради ненавременното разкриване на информация бившият изпълнителен директор Орлин Хаджиянков отнесе глоби от Комисията за финансов надзор.
За една година трите компании от холдинга успяха да го надминат по капитал, приходи и печалба, показват финансовите отчети на дружествата.
Печалбата на трите дружества е 1.08 млн. лв. за 2010 г., докато на целия "Холдинг Пътища" е 883 хил. лв., съобщи икономическият портал investor.bg. Капиталът на трите дружества също е по-голям от този на холдинга - 20.8 млн. лв. срещу 16.5 млн. лв. към 31 декември 2010 г. Към края на миналата година трите дружества имат единствено по-малко приходи от продажби – 51 млн. лв. срещу 106.4 млн. лв. на холдинга. Ситуацията се променя към полугодието на 2011 г., след като приходите на "Холдинг Пътища" намаляха с 60%.
В близките седмици предстои да видим следващите стъпки от трансформациите в холдинга, след като миналия месец съдът официално вписа промените в ръководството му. В новия директорски борд влязоха Максим Димов, Йоана Христова Чолакова и "Нове-АД холдинг", представлявано от Мирослав Илиев. Максим Димов е бивш депутат от ДПС и беше ковчежник на НДСВ.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
1 коментар
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
За внасяне на яснота за историята на създаването на Проекта за Магистрала „Рила” даваме следната историческа справка, едновременно с препоръки за посоката на усилията за реализиране на този важен проект:
Проекта за: Магистрала „Рила” / Далечен южен обход на София ( Far Southern Highway Bypass of Sofia ) се основава на Меморандум за разбирателство ( Memorandum of Understanding ) подписан на 04. 06. 1998 год. между Американската агенция за търговия и развитие - ААТD) ( US Trade and Development Agency …
) и Главно управление на пътищата ( Genelal Road Administration of Bulgaria) в рамките на сътрудничеството по Инициативата за развитие на Южните Балкани – България, Македония и Албания ( South Balkans Development Initiative / June 1998 ) на Американското правителство - на Президента Бил Клинтън с Бюджет от 30,000,000.00 USD.
За реализация на горното се проведоха преговори и се подписа на 08. 06. 1998 год. на срещата в Охрид – Македония на Управляващия комитет - Финансов Меморандум с Американската агенция за търговия и развитие и Главно управление на пътищата на България за предоставянето на грантови средства в размер на 400,000.00 USD за финансиране на Технико – икономически проучвания за Далечен южен обход на София – Магистрала Рила ( Feasibility Studies for Far Southern Highway By-pass Road of Sofia).
След проведена процедура по изизскванията на ААТD (само с участието на американски консултантски компании) през 1999 год. беше избран Консултант - De Leuw Cather International Inc (USA) и до средата на 2001 год. бяха разработени и представени на Възложителя – Главно управлние на пътищата - Предварителните технически проучвания (Идеен проект с варианти за Далечен южен обход на София – Магистрала Рила ( Feasibility Studies for Far Southern Highway By-pass Road of Sofia).
–
1). АМ Струма (Е – 79) – при Дупница – Дупница - Южен обход на Самоков (съществуващ - за реконструкция по отношение натоварване и габарити) - нататък по направлението на ІІІ – 822 Шипочане – Ново село – Веринско – Пътен възел Ихтиман на АМ Тракия.
2). АМ Струма (Е – 79) при Пътен възел Д Диканя – нататък по направлението на ІІІ – 627 – Рельово - Южен обход на Самоков (съществуващ - за реконструкция по отношение натоварване и габарити) - нататък по направлението на ІІІ – 822 Шипочане – Ново село – Веринско – Пътен възел Ихтиман на АМ Тракия (с незначетилни промени в трасето)
и на тази база съответните Икономическите проучвания за вариантите (Feasibility Studies), с което се доказа, че Проекта е икономически изгоден (Feasible).
С реализацията на Автомагистрала Люлин ( с финансиране по Програма ИСПА - приета с Решение № 1267 / 21 юни 1999 год. на Съвета на Европа / I S P A - Instruments for Structural Policies for pre – Accession / И С П А - Инструменти за Структурни Политики за Присъединяване с времеви период – 2000 – 2006 година / АМ Струма – до Дупница (с финансиране по ОП Транспорт – 2007 – 2013) и Далечен южен обход на София - изцяло се решават проблемите с транзитните транспортни направления да бъдат изведени извън столицата, изключително удобен подход към Самоков / Боровец и напречна връзка между Магистралите АМ Струма и АМ Тракия – по направлението на Еврокоридор № 9.
При отсъствието на значими други проекти, по направлението на Транспортните еврокоридори – по специално за Еврокоридор № 9 – Варна – Бургас – София – Гюешево – Скопие – Дурас (Албания) препоръчваме този Проект - Далечен южен обход на София да се включи за изпълнение в следващия програмен период 2014 – 2020 – за да се ползват европейски средства по Оперативна програма „Транспорт”.