Холивуд губи войната срещу Силициевата долина

Протестът в интернет отказа конгресмени от законите срещу онлайн пиратството  

Осем американски конгресмени оттеглиха подкрепата си за законите срещу онлайн пиратството след острия протест на хиляди сайтове и милиони потребители в мрежата

На 18 януари в долната камара на американския Конгрес бе разгледан законопроектът SOPA (Stop Online Piracy Act). Както съобщава Ройтерс, в хода на дебата някои от привържениците на закона вече са се отказали от него.

Същия ден Google събра 4.5 милиона гласа сред потребителите на интернет в полза на искането си американските конгресмени да не приемат законопроекта SOPA и аналогичния PIPA (Protect Intellectual Property Act), чието разглеждане в Сената е насрочено за 24 януари.

Онлайн енциклопедията Wikipedia и компанията WordPress бяха сред най-известните сайтове, които блокираха достъпа по време на протеста.

Асоциацията на филмовата индустрия на Америка (MPAA) окачестви протеста като "безотговорен".

MPAA, която беше основният привърженик на законите, защитаващи интересите на Холивуд, е ръководена от бившия сенатор-демократ от Кънектикът Крис Дод.

Двата закона имаха за цел да ограничат нелегалното копиране в интернет на филми и други медии. Законите трябваше да забранят също така сайтове, съдържащи информация за достъп до места, където има копия на филми или музика.

Кореспонденти смятат, че оттеглянето на подкрепата на Рубио и Блънт, вероятно ще спре приемането на закона, предаде ББС.

Рубио е изгряваща звезда на Републиканската партия и дори се смята за вероятен кандидат за вицепрезидент за изборите през ноември тази година.

Wikipedia е част от доброволна коалиция от интернет сайтове и високотехнологични компании, които се опасяват, че със законопроектите Конгресът се опитва да застане на страната на Холивуд и да предприеме крайни мерки срещу споделянето в интернет и неправомерното използване на холивудски продукции. Двата документа предвиждат като крайна мярка блокиране на достъпа до определени интернет сайтове.
Конфликтът се интерпретира като битка между две от най-важните индустрии в Калифорния - производството на филми в Холивуд и компаниите за авангардни технологии в Силициевата долина.

Засега като че ли Силициевата долина има превес, посочва АП.

Привържениците на двата законопроекта настояват, че целта им в крайна сметка е да запазят работни места във филмовата и музикалната индустрия. В същото време гиганти като Google и Yahoo!"успяха да представят двата документа като атака срещу свободния и отворен за всички интернет. Мерките срещу пиратството биха засегнали някои основни принципи на интернет пространството, което според критиците на двата законопроекта е равносилно на въвеждането на интернет цензура.

В края на миналата седмица Белият дом обяви, че няма да подкрепи" законодателство, което ограничава свободата на мнение, увеличава рисковете за кибернетичната сигурност и подкопава развитието на динамичния, иновативен интернет". В същото време администрацията на САЩ призова да бъдат приети "закони, които дават на прокуратурата и на притежателите на права нови правни инструменти за борба с он-лайн пиратството извън границите на САЩ".

Всъщност, посочва АП, Белият дом се опитва да успокои духовете сред две важни групи гласоподаватели. От една страна САЩ се обявиха в защита на свободния и открит интернет по време на бунтовете в арабския свят, които до голяма степен зависеха от достъпа до социални медии. Освен това Белият дом е привърженик на концепцията за "неутралитет в интернет", която не позволява на доставчиците на интернет услуги умишлено да забавят скоростта на интернет трафика при обмен на файлове между сайтове, известни с разпространението на пиратско съдържание.

Едновременно с това и Обама, и мнозина други демократи направиха десетки посещения в Холивуд с цел набиране на средства за избирателните си кампании, посочва АП, цитирана от БТА.

Въпреки откритата вражда и публични демонстрации, и Холивуд, и Силициевата долина раздават щедро пари на лобисти във Вашингтон. По данни на Центъра за отговорна политика през миналата година Холивуд е раздал 91.7 милиона долара на лобисти, а технологичните компании от Силициевата долина - 93 милиона долара. В рамките на кампанията за президентските избори през ноември 2012 г. досега филмовата и музикалната индустрия и високотехнологичните компании са раздали съответно 7.7 милиона  долара и 6.6 милиона долара, посочва АП.

Споровете между Холивуд и Силициевата долина се превърнаха във възможност и от двете групи да се получават пари, заявил за АП Фред Уедърмайър, президент на неправителствената организация "Демокрация 21", която следи дейността на правителството и Конгреса в САЩ.

В продължение на два дни Холивуд загуби пиар войната за законодателството срещу онлайн пиратството, което американският Конгрес се готви да прокара. Индустрията, която създава посланието, никога не е имала контрол върху посланието, коментира Ройтерс.

Играчите на технологичната индустрия излязоха с проста и споделима идея – законът за спиране на онлайн пиратството е Цензура.

Холивуд имаше Крис Дод и прессъобщение. Силициевата долина имаше Facebook. Това трябваше да е честна война, но не беше.

Изглежда, Холивуд все още не осъзнава, че сме в информационната ера. Знанието се движи в реално време, също така и събитията.

Преди пет дни почти никой не знаеше или не го беше грижа за SOPA. Но със скоростта на светлината, гигантите в интернет, включително Google, Facebook и Wikipedia, успяха да брандират тази битка като война срещу злото и да мобилизират милиони последователи, се отбелязва в коментара.

Споделяне
Още по темата
Още от Свят

Как оценявате кризисните икономически мерки на правителството?