Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Идеята за пристанища в Разград и Шумен пак "възродена"

13 коментара

Поредният инициативен комитет, този път начело с областния управител на Варна Христо Контров, председателят на Общинския съвет Борислав Гуцанов, кметове на различни общини и учени, се зае с възраждането на идеята да бъде прокопан плавателен канал, който да свърже градовете Русе и Варна, а в Разград и Шумен да има междинни пристанища, съобщават агенциите. Дължината на канала ще бъде 192 километра, широчината на дъното му – 33 метра, а дълбочината 4.8 м.

Според инициаторите на идеята, парите за проекта трябва да дойдат от европейските средства. Привърженици на проекта пък смятат че той е много по-приоритетен от втория мост над Дунав при Видин и от жп линията Русе-Варна, защото става дума за най-евтиния и екологично чист воден транспорт.

Проектът в "суров вид" бе представен днес пред кметове на общини и областни управители на региони, през които трябва да преминава водното съоръжение. Ако идеята бъде реализирана, в района на Разград и Шумен ще бъдат изградени междинни портове.

Със специална декларация комитетът ще представи идеята си пред парламента, президента и Министерския съвет, от които ще търсят подкрепа за осъществяването ѝ.

Идеята за изграждането на воден път между Дунав и Черно море води началото си още от средата на XIX век, заяви инж. Цоньо Михайлов, който е участвал в изготвянето на първоначалния проект. В рамките на Отоманската империя, по времето на Мидхад паша, са били обсъждани възможни варианти за пряка водна връзка между двата важни водни басейна – река Дунав и Черно море.

Конкретните проучвания обаче започват едва след Първата световна война. През 1972 година те са възобновени. Мотивите за прокопаване на канала са преди всичко икономически. Чрез него пътят на плавателните съдове ще бъде скъсен с 230 километра, а превозът на стоки - ускорен приблизително с две денонощия. Каналът би могъл да помогне за разрешаване на евентуални кризи с питейната вода. Освен това той ще бъде надежден източник на вода за напояване.

Темата за канала Русе – Варна се споменаваше за последно по времето на кабинета на Костов, когато транспортен министър беше Вилхелм Краус, според когото “България няма ресурс, който да вложи в този канал”.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

13 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Орлин
    #14

    Сакън, не го прокопавайте, че после ще чакаме 50 години да построят и мост над канала.

  2. ГТ
    #13

    кога тръгва ферибота за Пловдив?

  3. nina
    #12

    Всички от инициативния комитет - в психиатрията. Те всички проблеми решиха, та канал ще строят.

  4. ima li $$$?
    #11

    Ами да прокараме канала до ПЛОВДИВ...Ние нямяме пари за простите пътища,кво остава за канална мрежа.За всичко това трябват пари и то много-от порядъка на 20-30 млрд.долара...

  5. $$$
    #10

    Представяте ли си колко допълнителнти мостове за пътища,магистрали,ЖП и пр. ще трябва да се построят...Ще ни излезе 10х солено.Спомнете си Аспаруховския мост във Варна.По добре един на Дунава отколкото 20 по канали.

  6. Sin
    #9

    В САЩ такива канали са се строели в началото на 19 век.У нас,по разбираеми причини, това не бива в никакъв случай да се прави сега. Както не биваше да се допуска Банско, Слънчев бряг, Обзор, Созопол, Златни Пясъци и др. да бъдат презастроени.

  7. От Карлуково
    #8

    ами нема си гребенче

  8. вишински
    #7

    той и др. сталин строеше канали. И този ще го подтроим - стига сте плакали, че когато БСП е на власт стават убийства и побоища. Ще приберем всички съмнителни в лагери и че ги пратим да копаят канал. Работници с червени потници...

  9. mr.420
    #6

    Ami da, sega kato doyde krizata, ama istinskata, s golemiya glad - samo kanali shte kopame...

  10. пак същия
    #4

    По-направо е!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.