"Икономедиа": Основната теза в интервюто на Ц. Василев е невярна и манипулативна

В интервю за "Дер Щандарт" от 24 март г-н Цветан Василев изнася множество неверни факти и отправя безпочвени обвинения към "Икономедиа" и издаваните от нея вестник "Капитал" и новинарския сайт Dnevnik.bg.

Бихме искали да използваме правото си на отговор в интерес на това, уважаваната ви аудитория да получи пълна картина и да се запознае с гледната точка и на другата страна. С това започва писмо до главния редактор на австрийския вестник "Икономедиа" по повод на интервюто на председателя на Надзорния съвет на КТБ Цветан Василев във вестника, посветено почти изцяло на обвинения към един от собствениците на "Икономедиа" Иво Прокопиев, а покрай него и към президента Росен Плевнелиев.

Основната теза на интервюто е невярна и силно манипулативна, продължава писмото.

Атаките на г-н Цветан Василев, мажоритарен собственик на Корпоративна търговска банка (КТБ) срещу "Икономедиа" и нейните собственици започнаха през 2009 г. Тогава "Капитал" беше първата българска медия, която в свое журналистическо разследване разкри порочната схема как с пари на данъкоплатците, политиците които са на власт, си осигуряват медиен комфорт, финансирайки банката на г-н Василев, а чрез нея по различни финансови, търговски и правни механизми издържат Нова Българска Медийна група (НБМГ) и медиите, гравитиращи около нея.

Още тогава посочихме, че е смущаващ фактът, половината от всички пари на държавни компании да стоят в една малка частна банка. Но още по-вреден ефект за обществото произтича от срастването на медийна, политическа, регулаторна и съдебна власт в една обща група - търговска банка, медии и фирми. Този конгломерат е контролиран от г-н Цветан Василев и неговия партньор, депутатът от ДПС, издател в сянка на медиите от спомената група и магистрат от националното следствие г-н Делян Пеевски.

Този невиждан другаде сплит на конфликти на интереси обрича на провал всеки опит за модернизация на икономиката, регулаторната рамка и съдебната система в България. Подобни схеми са причина българите да живеят в устойчива бедност.

След разследванията в "Капитал" и "Дневник" за КТБ вече почти четири години изданията на "Икономедиа" и нейните собственици са подложени на непрекъснати медийни атаки и институционален тормоз.

През това време банката на г-н Василев се утвърди като неформален коалиционен партньор на всяка власт в България, независимо от нейната идеология и цели. Чрез увеличаващото се количество медии под контрола на тандема Василев - Пеевски в страната беше наложено почти пълно информационно затъмнение, като абсурдът стигна дотам, че всички традиционни политически партии от страх и/или от зависимост избягват изцяло темата за медийната свобода.

Наложи се лична визита на комисаря и зам.-председател на ЕК Нели Круз, която изрази огромното си притеснение от състоянието на медиите в България. Дори в края на миналата седмица, когато тя обяви обществени консултации, които да гарантират медийната свобода и плурализъм, в речта си даде като пример "притесненията за прекомерна концентрация на медийната собственост и липсата на прозрачност в България". Тази констатация се отнася именно за групата медии, контролирани от Василев - Пеевски.

Заради тези проблеми през последните няколко години България се срина и в класациите за медийна свобода на "Репортери без граници".

Изданията на г-н Василев и г-н Пеевски си позволиха да цензурират дори посланика на Германия в София, н. пр. Матиас Хьопфнер, който в интервю за един от вестниците в НБМГ даде негативна оценка за медийната среда в България.

Изданията на "Икономедиа" не се отказаха да поставят открито проблема, че не е нормално в период на тежка криза и остра конкуренция само един от участниците на пазара има "привилегията" да се финансира с парите на данъкоплатците срещу интересите на всички останали.

Освен разрастване на медийната си групировка с помощта на публичните средства господата Василев и Пеевски през последните три години получиха контрол върху значителни активи в българската икономика в размер на над един милиард евро. Това направи проблема много по-голям, остър и видим. Такова мащабно преразпределение на собственост към частна икономическа групировка не се е случвало никога в годините на преход за толкова кратко време.

Уважаеми главен редактор,

Вестник "Капитал" съществува от 20 години и е доказал обективността си. "Дневник" - от 12 години. Журналистите от "Икономедиа" са водещи имена в журналистиката, спазват високи професионални и етични стандарти. Собствеността на фирмата е ясна и прозрачна от първия ѝ ден до днес.

Независимо от атаките на медиите около г-н Василев, изданията на "Икономедиа" отразяват дейността на групата му фирми професионално, базирано изключително на факти.

Безпорен факт например е, констатацията в доклада на кредитната агенция "Фич" от март, че концентрацията на средства на държавни енергийни фирми в размер на 87% или 624 млн. лева в КТБ е недопустима и представлява риск за ликвидността на Българския енергиен холдинг (БЕХ), който притежава основните държавни активи в енергетиката на България.

"Капитал" и "Дневник" бяха и сред малкото медии, които обясниха и коментираха кое предизвиква ожесточената атака срещу президента в изданията и телевизията, контролирани от Василев - Пеевски, когато той започна да съставя служебното правителство.

Ние разбираме страховете на г-н Василев, ако държавните предприятия изтеглят част от депозираните в КТБ средства или просто започнат да се разплащат с тях. Българските граждани и данъкоплатци обаче не може вечно да са заложник на подобна институционализирана форма на политическа корупция и злоупотреба с обществени средства.

Надяваме се тези факти и обяснения да помогнат на вашите читатели да се ориентират в пълната картина на случващото се в България, завършва писмото на "Икономедиа", публикувано в "Дневник".

Още от България