Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Икономисти подкрепиха премахването на минималния праг на “Гражданска отговорност”

5 коментара

Икономисти от Института за пазарна икономика се обявиха в подкрепа на заложената в Кодекса за застраховането либерализация на размера на полицата по задължителната и на-масова застраховка “Гражданска отговорност”. Преди окончателното приемане на кодекса от парламента, Комисията за финансов надзор внесе становище с искане за запазване на минимален праг на цената по полицата, задължителен за застрахователните компании.

От ИПИ посочват, че е правилна насоката да се върви към разширяване на стопанската свобода и ограничаването на държавното регулиране на икономиката. От института са на мнение, че решението на Комисията за финансов надзор е в обратната посока и пречи на застрахователите да предлагат свободно и по-ниски от посочения праг цени.

Според анализаторите на института, ако се премахнат минималните цени от 1 януари 2006 г. ще се повиши рязко броят на автомобилистите, които плащат застраховката и по този начин страната ще отговори на критиката на Европейската комисия за изключително ниския дял на застрахованите водачи, който варира около 60%.

Сегашната система на еднакво плащане за всички на практика наказва нискорисковите шофьори, които субсидират със своите премии останалите. Рисковите шофьори пък нямат стимул да подобрят своето каране, тъй като ще продължават да плащат колкото останалите. Като цяло последиците от запазването на сегашната ситуация са неблагоприятни и облагодетелстват единствено високорисковите водачи, смятат от ИПИ.

Според разчетите при сегашната нормативна уредба минималната рискова премия се повишава, тъй като според изискванията на Европейския съюз покритието на застраховката трябва значително да нарасне. През 2005 г. това покритие е 620 хил. лв., докато през 2006 г. трябва да бъде 1,2 млн. лв., а до 2012 г. трябва да достигне 5 млн. евро. Това означава, че само през следващата година минималната премия трябва почти да се удвои, като за коли с обем на двигателя до 1800 куб. см. тя ще е 88.66 лв. през 2005 г. и ще достигне 171.60 лв. през 2006 г.

Ако се приеме заложеното в Кодекса за застраховането, премиите по “Гражданска отговорност” могат да се определят според индивидуалния риск за всеки водач.

Така нискорисковите шофьори ще плащат ниска полица и при увеличението на покритието ще имат полза от намаляването на цените на компаниите, които ще се стремят да увеличат обхвата на застраховката. Рисковите водачи пък ще бъдат стимулирани да станат по-дисциплинирани, за да намалят размера на плащаната от тях застраховка.

ИПИ подкрепя аргументите си с извадка от изследване на МБМД, според което 78% от анкетираните водачи на МПС подкрепят диференцирана полица, а само 12% са против.

Според анализаторите на института не е трудно да се направи алгоритъм за оценката на риска при водачите на базата на декларация, която те ще подават при застрахователя, стойностно изражение на обстоятелството, че колата се кара от различни водачи, наложени санкции.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

5 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Дедо
    #6

    Не знам каква е далаверата на Алианц, та така горещо защитават интересите на собствениците на МПС. Струва ми се обаче, че всякакви дебати са излишни, докато не се публикуват данни за структурата и стойността на платените обезщетения през последните , примерно пет години, с анализ на тенденциите. Интересно би било да знаем също така какви са били и приходите на застрахователните компании от така наречените "премии". След това би ми се искало да ми отговорят на въпроса защо поставиха всички коли до

  2. Дедовия
    #5

    Бих искал да се обърна към преждепишещия със следното: ако все пак ти е трудно да си представиш материална щета за 5 млн., то тогава сее опитай да отговориш колко струва един загубен живот. А няколко? Трудно е, нали? И понеже не само, че е трудно, но на практика невъзможно, затова се слага една прилично висока граница на покрите (5 млн.). Не че може да компенсира смъртта. Иначе смешните обезщетения, които понастоящем се присъждат от българските съдилища за причинена тежка телесна повреда или смърт няма смисъл да бъдат коментирани - те са просто абсурдни. Затова е по-добре да има сигурност, че поне в повечето случаи застраховаттелят ще плати една сериозна сума.

  3. Чърчил
    #4

    Мисля че ефектът от освобождаване на застраховката "Гражданска отговорност"от така наречените минимални нива ще има нулев ефект.И това ще е така до момента докато държавата в лицето на гаранционния фонд не започне да си върши работата.В момента държавата е абдикирала от това свое задължение.Представете си сега Вие сте претърпели Пътно транспортно произшествие и "Виновното "МПС е без застраховка Гражданска отговорност (40% от МПС се движат без застраховката гражданска отговорност)какво правите ? Ами чакате от Гаранционния фонд да ви поеме щетите причинени от "веновника" .......Има да чакате ..........Ето за това става въпрос за задълженията на държавата.......която е абдикирала.

  4. Застрахован
    #2

    Това което предлага Allianz е един голям куркапан, защото никой не е виждал регламента. Аз бях застрахован в Allianz, на паркинга на BILLA ми драснаха боята на двете врати от едната страна.Щетата беше отстранена в сервиз на Allianz перфектно, но когато си подновявах каското, ме попитаха за щетата и ми увеличиха каското с няколко процента. Приблизително си платих 50% от щета

  5. Bedniugata
    #1

    Ами ние бедните , които пускаме колите си само лятото, за да закараме семействата си да видят морето за 10 дни?- Златни ни излизат тия 1000 км. на година.А като ние сме 90% от българите?Една заплата само за 10 дневна ГО?Или една условна надница на мутрата, която не спазва никакви правила за цяла година?Егати и държавата.Разчитаме на империалистите от Алианц да ни защитават.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.