Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Имам уверения, че строителството на Дунав мост-2 ще започне догодина

7 коментара
Имам уверения, че строителството на Дунав мост-2 ще започне догодина

Г-н Ценов, има ли някакви пречки от страна на ЕС, а и на ниво местна и централна администрация, пред осъществяването на доста дълго чакания проект Дунав мост - 2?

От подписването на споразумението за Дунав мост - 2 се през февруари 2000 г. ще изминат близо 6 години. За този период се извърши огромен обем работа и като предпроектни проучвания, и като осигуряване на финансиране, но няма институция, която да не отчита, че проектът се забави изключително много и може би преди две години най-малко трябваше да започне строителството, а до 2007 г. да имаме готово съоръжение. Доброто е, че се разсеяха съмненията, изказани от немския евродепутат Маркус Фебер, че ще се променя трасето на европейски коридор номер 4.

Кой ви даде тези уверения?

Шефката на транспортната комисия на ЕС г-жа Лойола ди Паласио заяви, че те никога не са разглеждали официално промяна на трасето, че Дунав мост -2 е приоритетен проект, защото касае две бъдещи страни – членки на ЕС и че изказванията на немския евродепутат не са състоятелни. Според нея всичко е осигурено на този етап и остава само да започне строителството. Второто уверение дойде от изказването на Ерхард Бусек – координаторът на Пакта за стабилност - по време на втората европейска конференция на дунавски градове в Нови Сад. Той обяви от трибуната, а след това ме увери и в личен разговор, че строителството ще започне през месец май 2006 г.

Форумът беше значителен, защото беше израз на едно новозародило се сътрудничество на дунавските градове. Видин е представителят на България на този етап в тази мрежа на дунавски бюра с център град Улм, Германия. Ние обсъдихме проблемите на дунавските градове и говорихме затова, че Дунав ще бъде реката на 21 век и ще се създаде нов тип европеец – дунавския европеец. Бе наблегнато на факта, че в бъдеще дунавският регион ще има значителна роля в ЕС, че ще стане едва ли не обособен регион.

На втория ден от конференцията трябваше да се открие Мостът на свободата край Нови Сад. Това е новият мост, който ще замени понтонния и ще отблокира корабоплаването в този участък на Дунав. За съжаление, сръбският президент отсъстваше и откриването се отложи за октомври. Именно тогава Бусек подчерта значение на моста Видин-Калафат. Проектът бе представен и в малко по-различна светлина, а именно социалното въздействие, което той ще има върху граничните райони на двете страни. Този мост ще изиграе роля на катализатор на икономическите процеси, ще реши проблемите с миграцията и безработицата.

Но важно е също, че се създава един инвестиционен климат във Видин. Това се усеща през последните 1-2 години, когато се повишиха цените на имотите, стъпиха няколко компании - италиански, немски. Някои от тях искат да разширяват  дейността си. Другата добра новина е, че от догодина мостът ще започне да се строи е и че Видин ще бъда домакин на следващата Европейска конференция на дунавските градове и региони.

Т.е вие сте сигурен, че проблем няма да има и на 100 процента мостът ще започне да се строи през 2006?

Вече съм малко по-предпазлив, защото от няколко години казвам на съгражданите си, че строителството ще започне от догодина. Това стана пословично. Но както ви казах, имам уверения за това. Всичко зависи от избора на изпълнител. Парите са готови, целият обем работа, която зависи от нас, е свършена. Ние не сме толкова богата държава, за да си позволим да загубим тези пари, които сме вложили.

Целият проект струва 230 милиона евро, като само мостът 100-120 милиона, а останалото е за инфраструктура и отчуждаване на земята. Участието на България е 60 милиона евро.

Вие казахте, че строителството на моста е трябвало да започне преди две години. Какво ви попречи тогава?

Предишното правителство загуби две години. То се отнесе към моста като към проект на друго правителство. Загуби се време при избора на международен консултант, най-вече при изпращането апликационната форма до програма ИСПА, която отпуска 70 милиона евро за проекта и всички останали действия просто се отложиха във времето. В последната една година се свърши доста работа, но така или иначе забавянето е факт.

Имаше ли критики към правителството от страна ЕС именно заради това забавяне?

Непрекъснато имаше такива критики и те бяха не само от страна на координатора на Пакта за стабилност, който при всяко свое посещение казваше, че България и Румъния забавят този проект, но и от други европейски институции.

От тук нататък нещата зависят от Делегацията на Европейската комисия у нас, от независимите експерти на ЕС, които влизат в комисията по избор на проектант и строител на съоръжението. Процедурата започна на 7 май 2004-та, година и половина беше необходимо да бъде подредена късата листа на фирмите изпълнителки, които ще продължат и във втората част. Така, че нещата са в ръцете на ЕС да се избере строителят. Надяваме се това да приключи в по-кратки срокове и да се построи най-красивият проект на най-ниската цена. Може би това забавяне се наложи от Брюксел, за да има повече фирми и от там по-голяма конкуренция. Ако март месец се подпише контрактът, през май или юни ще започне строителството.

Има известно разминаване между община Видин и Министерството на регионалното развитие за терените около моста, които трябва да бъдат отчуждени, а те се продават от общината на частни фирми. Спря ли продажбата и защо терените изобщо се продаваха при това положение?

Досега официално не съм информиран за конфликт в това отношение. Ние спряхме продажбата на земи, въпреки че преди няколко месеца поради инвеститорски интерес и необходимостта да реализираме инвеститорски интерес за построяване на индустриален парк край Видин, продадохме един голям терен. Купиха го български инвеститори и италианска фирма, но те бяха предупредени, че сервитутът на преминаващите през техния терен шосе или железопътна линия ще бъдат отчуждени. Така, че те са предупредени, че ще им бъде върната сумата за тези терени.

В какъв размер е сумата и за колко голям терен става дума?

Сумата ще бъде около 70 хиляди лева, а теренът е около 1 200 декара, който е в непосредствена близост до моста – на около километър около него. Надяваме се наистина да се изгради инфраструктура, канализация и ток и да се предостави за строителство на зелено на чужди фирми. Самото участие на италианския инвеститор дава гаранции, че интерес има. Но искам да подчертая, че няма конфликт и дори работим много добре със звеното, което извършва отчуждаванията. Отчуждили сме голяма част от терените, предстои втори етап на обезщетение на собствениците. Общината също трябва да получи обезщетение за нейните терени, които се отчуждават.

Колко пари са отпуснати за отчуждаване?

Досега са отпуснати 190 хиляди лева. На декар се дават между 700 и 1000 лева, което е около 500 евро на декар, за сравнение в Румъния се плаща по 1500 евро на декар. Предстои да се отчуждят още около 430 имота на обща стойност 800 хиляди лева. Всъщност държавата ще даде около 1 милиона за обезщетение на собствениците.

В момента продажбата, предполагам, е спряла?

Не е спряла. Няма смисъл да я спираме, защото сега има инвеститорски интерес. Беше по-проблемно тази голямата площ, защото касае участък, който още не изграден. Сега при съществуващото околовръстно шосе, от където ще минава трасето, се спазва сервитутът и няма да има проблем. Ние ще продаваме имоти, които не влизат точно в схемата за обезщетения.

Имате ли вече програма как ще се развива общината след    построяването на моста и какво е цифровото изражение на инвеститорски    интерес?

Строителството ще продължи 38 месеца. Имахме проучването по програма ФАР с цел да се идентифицира потенциалът на региона за бъдещо икономическо развитие. В стратегията за развитие на Видин бе заложено развитието на града като един транспортен център, защото той е разположен на два транспортни коридора номер 7 (река Дунав) и номер 4, част от който е и Дунав мост - 2. Така че ние ще развиваме всичко, което е обвързано с тази дейност – логистика, изграждане на транспортни и складове бази, както и с поддържане – хотели, мотели, паркинги, но естествено, че развитието на България в новите пазарни условия, определя приоритет на малкия и среден бизнес.

Другата насока ще е развитието на туризма. Ние сме град с 2000 години история. Има много исторически и архитектурни забележителности – крепостта “Баба Вида”, музеи, близостта на Белограградчишките скали и пещерата Магурата. Освен това във Видин има и религиозни паметници като втората по-големина църква в България – храмът св. Димитър.

Нямате ли опасения, че след построяването на моста пътната инфраструктура до София няма да може да поеме увеличения трафик? Пътят Видин-София не една от родните гордости, минава се и през доста села.  Президентът Първанов говори за магистрален път през Петрохан, говори се и за магистрална връзка Видин – магистала Хемус.

Това са бъдещи инфраструктурни проекти, които ще се реализират след строежа на Дунав мост.

След строежа няма ли да е малко късно?

Имам предвид само магистралните пътища. Паралелно със строителството на моста тече рехабилитацията на път Е-79, която е част всъщност и от коридор номер 4. Сега тази рехабилитация включва пътя Видин – Димово. Извършва се от фирма Щрабаг. Тя започна преди 1 година и трябваше да завърши август месец тази година. За съжаление много малко работа е свършена.

Защо?

Причините са  във фирмата и в тяхното изпълнение. Може и да се обективни, може и да се субективни. Не се менажираше добре тази дейност по рехабилитация. Или са се нагърбили с непосилна задачи, не знам.

Как е избран този изпълнител?

Избран е от агенция “Пътища” и на стойност 9,8 милиона евро за отсечка 40 км, която дори не е магистрала, а е отсечка с две платна. Пътят дори не е и първокласен. От новото правителство реагираха доста остро и бързо. Зам.-министър Михалевски даде обещание, че имат договореност със Щрабаг, че пътят ще бъде завършен.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Видинчанин
    #8

    Като го слушап как говори,Иван Ценов наистина създава впечатление,че мисли за града си,но това е само за тези,които не го познават.Питайте Виднчани какъв мафиот и престъпник е този човек,а не му слушайте сладките приказки.Никога Видин не е имал по-корумпиран кмет от Иван Ценов!Тази одиозна личност мисли само за далавери и комисионни.И въпреки че цял град го знае какъв мошеник е,за него няма затвор,няма правосъдие!Толкова е забогатял вече,че е способен да подкупи всеки съдия,всеки съд в България.Остава

  2. видинлия
    #6

    Видин има свестен кмет. това го знаем във Видин. Да е жив и здрав д-р Ценов!

  3. Мостът
    #5

    Мостът ще го има. Когато свърже двата бряга, завистниците, които само дрънкат ала...бала, ще могат да си извозват извън Видин злобата. А кметът Ценов си е на мястото и върши работа.

  4. BabyWatch
    #4

    Нека да видим какво ще стане на практика! Ако не стане, ще напуснели Уверяващия (спрямо Европейските стандарти)?

  5. п_тка
    #3

    тъй де

  6. този
    #2

    Видинския кмет е за затвора...

  7. Чукундур
    #1

    Спомням си как преди години най-бедният край на България се надяваше на работа и заплати покрай строежа на моста. Кой ли не се изреди да влива оптимизъм в сърцата на хората от Видинско, които по времето на югоембаргото добре си поживяха, като с дамаджани, бидони, коли и моторетки продаваха бензин на сърбите. Това време свърши, свършиха парите - но мостът остана само в мечтите им. Егати икономиката. Ще дишаме праха и на Турция, и на Хърватска.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.