“Индевър“ потегли на последно космическо пътешествие

“Индевър“ потегли на последно космическо пътешествие

Космическата совалка “Индевър“ бе изстреляна за последен полет в понеделник от космическия център “Кенеди“ във Флорида, предаде Ройтерс. На борда на излизащата в пенсия машина е шестчленен екипаж.

Финалното пътешествие е до Международната космическа станция, където совалката трябва да достави детектора на частици Алфа магнитен спектрометър (АМС), съобщиха от ЦЕРН.

Полетът ще продължи 16 дни, през които астронавтите ще излязат 4 пъти в открития космос, всеки път над 6 часа, за да извършат профилактика на външната повърхност на станцията и да монтират новото оборудване.

АМС ще изследва дълбините на Вселената в продължение на десет години и трябва да търси антиматерия и черна материя в космоса, за да разгадае едни от най-големите загадки на съвременната физика.

В лаборатории като тази на ЦЕРН физиците наблюдават как материята и антиматерията се държат по почти идентичен начин. Всяка частица материя си има еквивалентна частица антиматерия, много подобна, но с противоположен заряд и АМС трябва да даде отговор дали природата има предпочитания към материята, за сметка на антиматерията

Ако детекторът открие единични ядра антиматерия, това ще означава, че във Вселената съществуват големи количества антивещество. АМС ще тества космическите лъчи с безпрецедентна точност, пишат АП и ИТАР-ТАСС, цитирани от БТА.

Както телескопът улавя светлината на звездите, за да бъдат разбулени тайните на Вселената, така и Алфа магнитният спектрометър трябва да открие заредените частици (протони, електрони и атомни ядра), които непрестанно бомбардират планетата ни. Като анализира потоците космическите лъчи с висока точност, детекторът ще е в състояние да идентифицира отделни антиядра сред милиарди други частици.

"Това ще бъде ключов момент за науката“, каза генералният директорът на ЦЕРН проф. Ролф Хойер. “Очакваме интересно сътрудничество между АМС и Големия адронен колайдер, защото разглеждаме еднакви въпроси под различен ъгъл", допълва той

"Никога досега науката не е признавала толкова откровено нашето невежество. Днес знаем, че нищо не знаем за това, от което е съставена 95 на сто от нашата Вселена. Призванието на

АМС е да запълни точно тази празнина", посочи заместник-говорителят на проекта АМС Роберто Батистон.

Алфа магнитният спектрометър струва 1.5 млрд. долара. Той ще бъде свален с роботизираната ръка, защото тежи 6.8 тона. В построяването и тестването на Алфа магнитния спектрометър са участвали 600 физици от 16 държави.

Полетът е 25-и и последен в "кариерата" на "Индевър", която служи на НАСА вече 19 години. През това време тя е била в космоса 6729 часа, 39 минути и 44 секунди. Извършила е 4429 обиколки около Земята и е прелетяла 165 039 417 км. На борда ѝ са работили общо 148 астронавти.

След като се завърне на Земята на 1 юни, совалката "Индевър" ще бъде предадена на Калифорнийския научен център в Лос Анджелис.

НАСА планира само още една мисия на космическа совалка през това лято със сестрата на “Индевър“ - “Атлантис“, преди да сложи край на 30-годишната програма на космическите совалки, припомня Ройтерс.

1. Допълващ