Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Издатели в спор с ЕК за "здравни предупреждения" в рекламата на коли

8 коментара
Издатели в спор с ЕК за "здравни предупреждения" в рекламата на коли
Европейски медийни гиганти атакуваха предложенията, според които при реклама на автомобили във вестниците и списанията да се добавят "здравни предупреждения" , подобно на тези при цигарите, предаде електронното издание Euobserver.

Европейският съвет на издателите (EPC), който представлява най-големите издатели и радио и телевизионни оператори на континента, заявиха, че ако бъдат приети такива регулации за рекламата, ще бъде заплашена свободата на словото.

Държавно наложените правила за рекламата на автомобили са сериозна заплаха за свободната конкуренция и журналистиката, посочи в изявление председателят на издателския съвет Франсиско Пинто Балсемао.

Рекламата е жизненоважна за съществуването на независима и плуралистична медийна среда в Европа, а рекламата на автомобили съставлява 20% от рекламните приходи, добави той.

Медийните собственици са притеснени, че еврокомисарят по екологията Ставрос Димас се готви да обяви предложения, които ще изискват всички реклами на автомобили в печатните медии, а вероятно и в радиото и телевизиите, да включват т.нар. "здравни предупреждения" за въглеродните емисии, подобно на стикерите върху кутиите за цигари, които предупреждават за вредите от тютюнопушенето.

Според издателите, ако тези регулации бъдат въведени, автомобилните компании ще предпочетат да рекламират другаде – по спортни събития или концерти, например, както стана с цигарите, когато влязоха в сила ограниченията за печатна реклама през 1990-те години.

"Независимите, свободни медии, не могат да оцелеят, да информират и образоват, ако не са адекватно финансирани", посочват европейските издатели.

Техните опасения са, че в очакваната ревизия на директивата от 1999 г., изискваща рекламата на автомобили да съдържа потребителска информация за ефективността при изгаряне на горивото и въглеродните емисии, ЕК ще включи и предложения в духа на доклада, внесен от британския либерален евродепутат Крис Дейвис през декември 2007 г. Те предвиждат автомобилните компании да отделят 20 процента от всяка своя реклама на тези екопредупреждения.

Новите регулации в момента се дискутират, като очакванията са скоро да бъдат обявени от ЕК.

Еврокомисията реши да се заеме с проблема, след като вече близо десетилетие производителите като цяло не се съобразяват с директивата от 1999 г. Тази директива изисква рекламите да включват информация, която е "лесно четивна и не по-слабо прононсирана от основната част на рекламното послание", както и "лесно разбираема, дори при кратък прочит".

В много случаи обаче природозащитната информация е сбутана в няколко милиметра и едва се забелязва.

Европейският съюз на издателите обаче смята, че тъй като в момента произвежданите коли са с все по-ниски въглеродни емисии и по-ефективно изразходват гориво, няма нужда от въвеждане на допълнителни рестрикции.

Търговската реклама не бива да бъде "похищавана "от регулаторите за включване на специфична техническа информация, която те искат да разпространяват по стриктно формулирани начини, посочва изпълнителният директор на издателския съюз Анджела Милс Уейд.

Йорен Вреховен от неправителствената организация "Приятели на Земята" отхвърли твърденията, че въвеждането на предупреждения в рекламите за коли ще бъде удар срещу свободата на пресата или на словото.

"Рекламата е много важен инструмент за прозводителите да убеждават хората да купуват техните коли. И нещата са такива, че на колите, които харчат повече гориво, се прави по-голям маркетинг. Ако новинарските статии за вредните емисии са по-важни от рекламите, защо тези компании харчат толкова много за реклама", заяви той, цитиран от Euobserver.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

8 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. лимпида
    #9

    таза съпротива показва ЕДНО НЕЩО със сигурност- медиите не се страхуват от ограничаване свободата на словото, а от ОГРАНИЧАВАНЕ приходите от рекламите, защото те изват в огромни количества именно от производителите на автомобили. Погледнете тел. и вест. Честотата с която вървят тези реклами.

  2. Алеко
    #8

    здравни проблеми от използването на автомобилите не са свързани с емисиите на окиси, а с чупенето на кости, черепи, и други подобни "заболявания", често със смъртен изход.

  3. NS
    #7

    Тия се излагат от всякъде!

  4. ГТ
    #6

    Не знам за медиите, сигурно не са им идеалистични подбудите, но да се приравняват рекламите на цигари и автомобили е кощунство. Днешният ден на всеки един от нас е немислим без автомобил. Естествено, ограничаването на емисиите, които се изхвърлят, е важно и необходимо, но да се третират автомобилите като нещо вредно за здравето е пълна глупост. Защото от раждането до смъртта ползваме автомобили.

  5. Elena
    #5

    Troinata Koalizia osagda Balgaria na SmartTroinata Koalizia sa Ubiizite na zeliat Balgarski Narod.AEZ-Belene, sledvastoto goliamo izto4vane na miliardi, vzemani ot dgoba na naroda. Otpadazite ot atomnata elektrozentrala ste badat ostaveni v Balgaria, a Rusnazite ste polzvat polovinata ot toka ot Belene.Morskiat Briag ste bade totalno unistogen ot neftenite tankeri.ISTINATA GLEDAITE TUK: http://www.retv.bg/

  6. Mr.Eesti
    #4

    наложили данък върху кравите защото пърдяли. изчислили, че всяка крава в рамките на едно денонощие отделяла по 350 литра метан, а той бил пагубен за околната среда. както е тръгнало ще вземат и нас да обложаят с данък "отделяне на газове" и да забранят яденето на боб, леща и тем подобни. на първо време ще обложат с данъци, а на последващ етап ще ни накарат да пърдим в буркан и със събраното да си караме автомобилите.

  7. Алеко
    #2

    Зелените не съобразяват, че кравешката храна отделя парникови газове независимо къде гние - в стомаха на крава или на полето, защото на полето гние безшумно. Така, намаляването на кравите има нулев ефект за околната среда, ако не се унищожат и съответно количество растения. Но зелените са такива глупаци, че могат и да поискат превръщането на земята в пустиня, за да я спасят от парникови газове. На Марс няма парникови газове, и според тях това е много хубаво.

  8. ГТ
    #1

    предизвикаха и световна криза с прехраната - заради пропагандираните от тях био-горива, бяха опустошени милиони декари с житни култури, за да се засеят с култури, от които се добиват био-горива, което доведе до сегашната криза с цените на храната в света.По принцип, ако се спре промишленото производство, това ще изчисти въздуха на планетата. Само дето няма да има разумни същества, за да дишат и оценяват (високо) чистотата на въздуха.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.