Изхарчили сме 1,025 млрд. лв. за безалкохолни

Изхарчили сме 1,025 млрд. лв. за безалкохолни
През 2006 г. у нас са били изпити 1,405 млрд. л безалкохолни напитки, на обща стойност близо 1,025 млрд. лв., съобщиха в понеделник от Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България (АПБНБ). Това прави средно на човек по 184 л, което е с 26 л повече в сравнение с 2005 г. Така с ръст 16 процента в потреблението този сегмент от търговията запазва ясно изразената тенденция през последните няколко години за увеличение на продажбите. Делът на безалкохолните в общото потребление на всички видове търговски марки напитки на пазара е нараснал от 60,0 на сто на 62,0 на сто.

Забелязва се разширение на пазара с по-здравословни и с високи функционални качества напитки, анализират от асоциацията.

Най-динамично, както и предходните години, остава нарастването на потреблението на бутилирани води. Те са безспорен лидер сред всички търговски марки напитки с дял от 27 процента с ръст на продажбите от 22 на сто. Това означава, че през миналата година сме изпили с 114 млн. л повече трапезни, минерални и изворни води, което прави потребление средно от 81 л на човек.

Над 40 марки бутилирани води се предлагат на пазара в различни опаковки и разфасовки. От АПБНБ отчитат 41-процентен ръст при пазаруването на галони от 19,4 литра за офиса и дома.

При газираните напитки консумацията е достигнала 537 млн. л или 70 л на човек, което е с 9,5 на сто повече от предходната година. "Коловите" напитки продължават да държат лидерски позиции с дял от 29 процента. При напитките "лайт" е отбелязан ръст от 29 на сто.

Потреблението на плодови сокове и нектари през 2006 г. е достигнало 10 литра на глава от населението и е с 9,6 процента повече от предходната. Вече се увеличава разнообразието от местни и вносни продукти и се разширява конкуренцията, като българските безалкохолни държат 90 процента от продажбите.

Обемът на консумация на негазирани напитки през 2006 г. е достигнал 156 млн. л, което е с 18 процента по-високо от предходната. Потребителят проявява висок интерес към негазираните напитки и пуншове, обемът на които расте с 26 процента.

Увеличено е потреблението на студен чай с 23 процента, а на  енергийните напитки - с 43 на сто. Въпреки това техният общ пазарен дял е 1,1 процента. Цените на безалкохолните напитки през 2006 г. като цяло са нараснали с около 2,5 процента в сравнение с предходната година. Причина за това са по-високите цени на горивата, на опаковките и на транспортните разходи, уточняват от АПБНБ.

Още от България

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: