Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Кабинетът сменя с Боинг двата правителствени руски самолети

0 коментара

Кабинетът ще замени с Боинг 737-500 двама правителствени самолети ТУ 154 и ТУ 134. Остарелите руски машини ще бъдат продадени, а заместващия ги Боинг ще се вземе на лизинг, съобщи в сряда транспортното министерство.

Според съобщението, премиерът Сакскобургготски е одобрил замяната на руските ТУ с американски Боинг, но с условието да се избере най-икономичния вариант, без разходи за държавния бюджет.

По този повод вицепремиерът Николай Василев е предложил варианта продажба на двата сегашни правителствени самолети и наемането на лизинг на Боинг-а, който ще ги замести. Според предварителните прогнози, от продажбата на двата руски самолета държавата ще получи 2-3 млн.лв., които ще бъдат достатъчни за вноските по оперативния лизинг на американската машина за три години.

При всички положения в бюджет 2004 и 2005 средства за новия правителствен самолет няма да се отделят, твърдят от ведомството на Василев.

От ведомството на вицепремиера Николай Василев уточняват, че за закупуването на лизинг на новия самолет ще бъде обявена обществена поръчка, като при процедурата обаче ще действат и клаузите за националната сигурност.

По време на предишното управление на ОДС се заформи скандал със закупуването на ВИП-правителствения самолет "Фалкон". На транспортният министър Вилхелм Краус тогава бе възложена задача да купи специален самолет за облитане на въздушното пространство. Вместо това, през 1999 г. кабинетът Костов се сдоби с ВИП-самолет "Фалкон 50" с клауза за обратно изкупуване и изработване на нов самолет "Фалкон 2000". При подписването на договора с френската компания "Дасо интернешънъл" не са търсени други оферти. С идването на власт на сегашното правителство Сакскобургготски започнаха финансови одити и се появиха обвиненията, че машините са купени неизгодно и е можело да се постигне по-добра пазарна цена.

От ведомството на Николай Василев днес съобщиха още, че ръководството на правителствения "Авиоотряд 28" съвместно с експерти от държавната авиокомпания "България Ер" вече са започнали проучване на пазара за наемане на Боинг 737-500. Изискването е самолетът да е под десетгодишен.

От транспортното министерство уточняват, че и двата правителствени самолета ТУ-134 и ТУ-154 са морално остарели. Ресурсът на ТУ-134 е изтекъл преди две години, а ТУ-154 с големите си размери, шум на двигателите и разходите по експлоатацията му е неефективен.

Изборът на Боинг 737-500 е заради техническите характеристики на машината, които покриват изискванията на стандартите за международни полети. Самолетът има ниска разходна норма на гориво от 2.1 тона на час, което е икономичен вариант на фона на растящите цени на петрола и на авиационното гориво. Разходът на гориво на ТУ 154 е 5 тона на час, а ТУ 134 - 3 тона на час, уточниха от транспортното министерство. За ТУ 134 вече има и въведени ограничения за кацане на летищата в страните от ЕС заради шумовите показатели.

В съобщението се посочва, че експлоатационните разходи на този тип самолети Боинг са сред най-ниските в света, не само в сравнение с руските машини, а международните летища ги обслужват с резервни части. Експлоатационните разходи включват разходите за поддръжката на техническата и летателна готовност на самолета, разходите по обучение и поддръжка на летателния състав, както и преките разходи за всеки полет.

За предстоящата смяна на правителствените самолети вече са информирани президента Георги Първанов и председателя на парламента Огнян Герджиков.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.