Кабинетът удължи заема от ЕИБ за магистрала “Тракия”

Кабинетът удължи заема от ЕИБ за магистрала “Тракия”

Правителството реши да иска удължаване на договора с Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) за финансирането на строежа на две отсечки от магистрала “Тракия” до края на 2007 година. Това съобщиха след заседанието на кабинета в сряда от правителствената пресслужба. Решението за промяна в договора трябва да се одобри от парламента.

Договорът с ЕИБ е подписан през юли 2000 година и е на стойност 100 млн. евро. Средствата са предвидени за строителството на отсечките от Оризово до Стара Загора (Лот 1) и Карнобат – Бургас Запад (Лот 5).

От правителството уточниха, че общата стойност на строежите е 240 млн. евро и то трябваше да завърши още в средата на миналата година. Останалите пари от 140 млн. евро се осигуряват от бюджета.

Трасето от Оризово до Стара Загора (37,94 км) се строи от българския консорциум “Рънуей”, в който участват софийските фирми “Пътища” и “Мостстрой”, варненската строителна компания “Пътища и пътни съоръжения” и старозагорските “Трейс груп” и “Пътстройинженеринг”. ЕИБ отпуска за тази отсечка 46 млн. евро

В средата на миналата година, строителите бяха готови само с част от трасето и в експлоатация е пусната отсечката от Оризово до пътен възел Чирпан – Изток. До средата на тази година трябва да се завърши и частта от Чирпан до Стара Загора (22 км).

За Лот 5 – от Карнобат до Бургас – Запад (33,2 км) европейската банка дава кредит от 54 млн. евро. Изпълнител на обекта е турският консорциум “ Догуш-Еко”. Отсечката, която строят турските фирми, беше открита от министъра на регионалното развитие Асен Гагаузов през миналата година.

Финансовият министър Пламен Орешарски не пожела да уточни за каква част от парите по договора с Европейската инвестиционна банка става въпрос. Запознати коментираха за Mediapool, че близо 40 млн. евро от договора с банката не са усвоени.

Според експерти, в договора за концесията на магистралната отсечка от Калотина до Бургас, която е част от трасето на “Тракия”, е предвидена клауза, според която ЕИБ може да отпусне още 100 млн. евро за строителството на пътя от София до Бургас, ако кабинетът одобри това. В решението на правителството от края на януари за продължаване на концесионния договор, беше поставено условието частният оператор да осигури финансиране на частта от магистрала “Тракия” от Стара Загора до Карнобат (118 км) до три месеца след влизане в сила на концесията.

Португалските фирми “МСФ – Мониз да майа, Серра и Фортунато Емпрейтейрош”, “Лена Енгенхариа и конструкош” и “Сомаг консешос и сервисуш”, които притежават 51 на сто от акциите на концесионера “Магистрала Тракия” ще приемат предложението на българското правителство за промени в договора. Това каза преди ден в Португалия Руи Виеира де Са, управител на “Сомаг”. Ръководителите на трите компании избягваха темата за концесията на българската магистрала преди окончателното приключване на преговорите с българското правителство, но бяха оптимистично настроени за бъдещето на сделката.

Специалисти коментираха за Mediapool, че българският консорциум умишлено бави строителството и предаването на отсечката от българската магистрала, защото ако договорът за концесия влезе в сила, те реално ще продължат да работят по нея. Част от фирмите в консорциума като “Мостстрой”, собственост на Васил Божков, преди няколко месеца заявиха, че при разваляне на договора могат да продължат строителството на пътя заедно с “Главболгарстрой”. Фирмите дори предложиха по-ниска цена за строителството от  2 млн. евро на километър, вместо 2,7 млн. евро на километър, регламентирани в договора за концесия.

Според запознати, целта на част от фирмите в “Рънуей” е да останат като подизпълнители на аутобана и при португалските компании.

Представителите на трите португалски компании пристигат в София до края на седмицата, за да приключат разговорите с правителството по концесионния договор, съобщи Едуардо Коимбра от “МФС”.

Трите фирми работят съвместно по няколко магистрални отсечки в Португалия. Най-голямата от тях – “МФС”, притежава 22,5 на сто от акциите на първата магистрала в Португалия, която е дадена на концесия през 1998 година и 2,5 на сто от акциите на дружеството “Бризал”, което от 2004 година е концесионер на друг аутобан в Португалия. Освен в португалско – българския консорциум “Магистрала Тракия”,  “МСФ” има 12,5% участие в консорциума, определен за стопанин на полската магистрала “Стриков – Пирцовисе”.

Още по темата
Още от Бизнес

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?