Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Качеството на висшето образование натежава в определяния размер на държавната субсидия

2 коментара
Качеството на висшето образование натежава в определяния размер на държавната субсидия

Критериите за давана качество на висшето образование ще имат двойно по-голяма тежест при определянето на държавната субсидия за университетите още през новата учебна година наесен. Това предвижда одобрено от правителството в сряда постановление за условията и реда за утвърждаване на броя на приеманите за обучение студенти и докторанти в държавните висши училища.

Така висшите учебни заведения, чиито дипломирали се студенти са се реализирали добре на пазара на труда, ще получават повече държавно финансиране.
 
В момента тежестта на измереното чрез постиженията на висшистите качество на образование е 12.25 на сто в изчисляването на държавната субсидия за съответното учебно заведение. От тази година тя става 25 процента и ще се вдига ежегодно като целта е да стане 50% до края на мандата на правителството на ГЕРБ през 2018 г. После покачването ще забави темпа си, за да стигне 60 процента през 2020 г., стана ясно от думите на вицепремиера и министър на образованието Миглена Кунева след заседанието на кабинета.

Дотук имахме подготвителни документи, като Стратегията и Закона за висшето образование, но това постановление прави приложима реформата на висшето образование, заяви Кунева. С него се намира пресечената точка между образователния пазар и пазара на труда, допълни тя.

Просветният министър коментира, че целта на промените е да се ограничи разрастването на неефективните професионални направления – да речем икономика и управление, които произвеждат безработни висшисти, и се стимулират тези, които се търсят и от които пазарът има нужда – инженери, специалисти но информационни технологии, аграрни специалисти и педагози.

С предложения акт се ограничава финансирането на определени професионални направления, в които дадено висше училище не се конкурира успешно с останалите. Тя даде  пример с университети, които развиват 26 професионални направления, но само няколко от тях произвеждат качествени кадри. Останалите губят времето на студентите и това на практика е наливане на вода в пясъка, защото няма реализация след това, няма търсене, посочи министърът.

Професионалните направления вече са вкарани в четири категории според важността им за пазара на труда и икономиката ни.

Сред свръхприоритетните са информационните и комуникационните технологии и математиката. Приоритетни са технически и инженерни науки, природо-математически науки, педагози, аграрни специалности, военно дело. Общо 32 са направленията в тази група и техният списък също бе одобрен в сряда. За тях има търсене на пазара на труда, но досега нямаше стимули за кандидатстване. Останалите две категории са тези, за които има и пазарна реализация и интерес като правото, архитектурата, медицината и тези, за които има интерес от страна на студентите, но не и реализация като икономика и управление, обясни Кунева. 

Целта е да стимулираме всяко учебно заведение да развива качество. Многопрофилните учебни заведения ще трябва да преструктурират работата си, парите за образование обаче няма да се намаляват, каза още тя.

По думите ѝ предстои да се приеме и списък със защитени специалности. Самото решение за приема ще бъде прието през април.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. daskal
    #2

    Абе друго е да си шлосер с висше образование.

  2. анита хегерланд
    #1

    За да се модернизира висшето образование, теоретичният модел на преподаване трябва да се облекчи, да се намали като обем и да се структурира по нов начин. До сега университетите предлагаха ШИРОКА ОБЩА ПОДГОТОВКА по дисциплините, а това е остаряла концепция. Учебното съдържание трябва да се структурира около глобални тези и ключови открития, а не да се прави преглед на науката по исторически критерии. Трябва да се въведат нови методи на преподаване, които са диалогични, свързани са с новите технологии и отделят време за практика.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.