Кандидатките за ЕС издигат "кадифена завеса" по източните си граници

Двайсетина очукани лади, клекнали под тежестта на евтини плодови сокове и електрически уреди, чакат на опашка пред прашен граничен пропускателен пункт, за да се приберат в Украйна.

Тези стоки, които трудно се намират в Украйна или са по-евтини или по-качествени отвъд границата, вероятно са купени с валута, спечелена в Унгария от украинци, продаващи на черно евтини цигари, алкохол и горива.

Този вид търговия е по-малката злина в новото предизвикателство за сигурността на Европейския съюз, който се готви да се разшири на Изток и да измести границата си отвъд Желязната завеса, разделяла в продължение на четири следвоенни десетилетия Запада и доминираната от СССР Източна Европа.

Унгария и още девет страни очакват да се присъединят към богатия Европейски съюз през 2004 г. Те се опитват да убедят скептичния Запад, че могат да охраняват границите и да не допускат нежелани мигранти, наркотици, терористи, оръжия мръсни пари и болести.

Тези страни трябва да направят солидни инвестиции в обучение, техника и строителство, за да засилят сигурността по новата граница на ЕС. Въпреки това сегашните членки на ЕС предупредиха, че за известно време контролът по границите със страните кандидатки ще продължи.

Сред кандидатките за ЕС се надига раздразнение, че поемат по-голямата част от разходите за укрепване на границите на бъдещия разширен Европейски съюз, а в същото време техните граждани се радват на съвсем малка част от облагите - като например свобода на движение - вътре в границите на ЕС.

Нито една от десетте кандидатки за първото голямо разширяване на ЕС няма да бъде допусната автоматично в Шенгенското споразумение, с което през 1985 г. беше премахнат контролът по вътрешните граници и започна свободно движение на хора и стоки в единния пазар. Десетте водещи кандидатки за ЕС са Унгария, Полша, Чехия, Словения, Словакия, Латвия, Литва, Естония, Кипър и Малта.

КАДИФЕНА ЗАВЕСА

Последните остатъци от Желязната завеса са на изчезване, но сега се издига "Кадифена завеса". Полша, Унгария, Словакия и балтийските страни трябва да поемат охраната на новата източна граница с по-нестабилните Украйна, Беларус и Русия. Всички държави от ЕС без Великобритания и Ирландия членуват в Шенгенското споразумение. То е вписано в Амстердамския договор на ЕС от 1997 г. В Шенген участват също Норвегия и Исландия, които не членуват в ЕС.

"Работим усилено, за да изпълним стриктните стандарти на ЕС и смятаме, че ще можем да влезем в Шенген през 2006 г., две години след приемането в ЕС", каза Кристина Берта, отговаряща за прилагането на шенгенските изисквания в унгарското вътрешно министерство.

Макар, че страните кандидатки полагат големи усилия за подобряване на сигурността по външните си граници, съществуващите граници с ЕС - например унгарско-австрийската - ще останат в сила още поне четири години. Те ще отпаднат едва след като западните правителства се уверят, че новите им партньори са уплътнили пробойните по несигурните и корумпирани граници, често пропускали твърди наркотици, десетки хиляди бежанци, търсещи убежище и млади хора, ставащи лесна плячка на търговията с човешка плът."От нас зависи унгарците и останалите европейци да спят спокойно. Това е наша работа", казва генерал-майор Йозеф Бендек, командващ унгарските гранични войски.

ВИЗОВИЯТ РЕЖИМ

Плътната охрана на външните граници, съчетана със запазване на пропускателните пунктове със Запада, разгневи кандидатките за ЕС, които си дават сметка, че плащат разходите за Шенген, без да получават никакви облаги. Наред със силното желание да се присъединят към ЕС, те трябва да поддържат контакти с милионите етнически унгарци, поляци и други, живеещи отвъд източната граница. Тези контакти значително зачестиха през годините след рухването на комунизма.

ЕС иска новоприетите страни да въведат строги визови изисквания за граждани на страни извън разширения ЕС. Но Румъния и България, които вероятно ще бъдат приети по-късно, са освободени от визи.

Страните кандидатки ще чакат до последния момент, за да въведат визи и ще се опитват да улеснят преминаването на границата за своите етнически сродници, като открият консулства извън ЕС и предложат документи за многократно влизане на студенти и бизнесмени.

Хиляди жители от граничните райони на Украйна, Беларус и Молдова осигуряват евтина работна ръка за Източна Полша, Унгария и Словакия. Те работят на строителни обекти, във ферми и в хигиената. Други си изкарват хляба с незаконна търговия.

В Захони /на унгарско-украинската граница/ местната търговия през границата е за около 11 милиона долара годишно, казва подполковник Ищван Чап, шеф на главния измежду 50-те пропускателни пункта между Унгария и Украйна. През Захони всяка година преминават един милион души в двете посоки. 90 процента от това движение се дължи на местна търговия със стоки за и от Украйна. "Литър дизелово гориво струма само 65 форинта /23 американски цента/ в Украйна, а в Унгария може да се продаде два пъти по-скъпо. Така се печелят добри пари", казва Чап.

Експерти смятат, че прекратяването на тези връзки чрез строг визов контрол може да застраши крехката политическа стабилност в съседните държави.

ШЕНГЕНСКИ АВТОБУСИ

Страните кандидатки инвестират стотици милиони евро, съчетани със средства от ЕС, за да обучават граничари, да купуват нова специализирана техника, да укрепват пропускателните пунктове и да приемат нови закони. Появиха се опасения, че по-бедните страни в разширения ЕС ще трябва да насочват към охраната на новата външна граница пари, които биха могли да бъдат похарчени за други цели.

Някои от тези страни поискаха допълнителна помощ. "Забелязахме лека промяна в мисленето на ЕС - че страните членки трябва да имат по-голям принос в бюджета за външната граница на Унгария", каза Бендек.

Бъдещите нови членки се надяват скоро да се включат към Шенгенската информационна система - голяма компютърна база данни, захранвана от националните полици с информация за издирвани лица, наркотици, трафиканти на хора, контрабандисти, терористи и мигранти. Тези страни въвеждат нови преносими устройства за проверка на документи, с които могат да се проверяват документи на хора и автомобили във влакове, кораби и летища и да се сверяват с централната база данни. "По паспорта ви можем да установим дали карате собствената си кола и да узнаем много бързо дали има заповед за задържането ви от Интерпол или Европол", посочи Бендек.

Така наречените Шенгенски автобуси, снабдени с мобилни четящи устройства, камери за нощно виждане и топлинно засичане, сензори и друга специализирана техника, вече са пуснати в употреба, предстои да бъдат доставени и още. Те ще помагат на 14-те хиляди унгарски граничари да охраняват т.нар. "зелени" граници, преминаващи през гористи и ненаселени райони между пропускателните пунктове. Експерти на ЕС по охрана на границите помагат на страните кандидатки в този процес. "Те редовно проверяват границите ни сантиметър по сантиметър", казва Бендек.

В същото време Чап наглежда усиленото строителство в Захони - нови терминали, техника за претърсване, ленти за коли и автобуси и ново фитосанитарно отделение за проверка на растения и животни.

Всичко това силно ще усложни живота за местните хора, наричани "мравки", които се занимават с дребна търговия през границата. "Това е съвсем ново предизвикателство. Ще е много различно, когато ще трябва да сме отговорни пред Брюксел, а не пред Будапеща", каза Чап.

По БТА

Споделяне

Още от Европа