Китай забрани на авиокомпаниите си да плащат въглеродния данък на ЕС

Китай забрани на авиокомпаниите си да плащат въглеродния данък на ЕС

Китай заяви в понеделник, че е забранил на авиокомпаниите си да изпълняват схемата на Европейския съюз за налагане на такси върху въглеродните емисии, която действа от 1 януари. Тази мярка, обявена в понеделник, може да се отрази негативно на китайските авиопревозвачи, които да понесат евентуалните ответни мерки от страна на ЕС.

Както съобщава китайската държавна агенция Синхуа, в понеделник властите са забранили на местните авиокомпании и да повишават цените на билетите без разрешение от правителството.

В Пекин смятат, че европейският данък, с който се облагат всички авиокомпании, осъществяващи полети до и от територията на ЕС, противоречат на принципите на Рамковата конвенция на ООН за климатичните промени (UNFCCC) и на международните правила в областта на авиационните превози.

Според изчисления на държавния съвет на Китай, данъкът ще струва на китайските авиокомпании 95 млн. евро допълнителни разходи годишно. Пекин се надява ЕС да приеме компромис, който да позволи на Европа и Китай едновременно и заедно да се борят с глобалните климатични промени и да развиват международни въздушни превози.

ББС напомня, че данъкът върху въглеродните емисии бе разкритикуван и от САЩ и Канада. През последните години авикомпаниите и без това са натоварени от ръста в цените на горивата и не искат допълнителни разходи.

Според плановете на ЕС новият данък ще се плаща от около 4 000 авиокомпании. Данъкът би трябвало да струва на всеки пътник между 2 и 12 евро допълнително в зависимост от това доколко екологичен е самолетът. Авикомпаниите, които отказват да плащат данъка, в бъдеще могат да бъдат лишени от правото да прелитат през въздушното пространство на Европейския съюз.

Няколко развити страни, включително Индия, Русия, Китай и САЩ се обявиха против новия европейски план, известен като система за търгуване на въглеродни емисии. Той предвижда санкции, които да насърчат авиокомпаниите да ограничат въглеродните емисии. ЕС твърди, че системата е необходима, тъй като вредните емисии от авиоиндустрията се очаква да растат. Според противниците на плана той е прекалено скъп.

Финансовите санкции влизат в сила от 1 януари 2012 г., но ефективното им плащане е разсрочено до 2013 година.

Още от Бизнес

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?