Кофас: Рисковете за българските фирми от Брекзит ще са косвени

Кофас: Рисковете за българските фирми от Брекзит ще са косвени

Независимо от вота дали Брекзит ще се случи със сделка или без, това ще се отрази съществено върху търговията в Европа, а последиците за България ще бъдат косвени. Те ще се проявят през основните ни търговски партньори – Германия и Италия, тъй като стокооборотът ни с Великобритания не особено голям. Това показва анализът на консултантската компания "Кофас", чиято централа е в Лондон, каза Милена Виденова, управител на българския офис на компанията.

Според нея малко вероятно е на 29 март да се реализира сценарият Великобритания да напусне ЕС "без сделка", макар че и той не се изключва напълно.

Брекзит ще повлияе на сектори като автомобилостроенето, търговията на дребно, хранително-вкусовата промишленост и строителството в Европа, сочи анализът на "Кофас". Дори при постигане на споразумение, несигурността, свързана с бъдещите търговски отношения с ЕС, допълнително ще възпрепятства развитието на производствения капацитет, включително и веригите на добавената стойност.

Според проектобюджета, който ще бъде гласуван през първото тримесечие на настоящата година, фискалната политика на Великобритания ще бъде по-малко рестриктивна през 2019 г. Целта е да се стимулира страната да продължи лесно да финансира големия си дефицит по текущата сметка чрез инвестиционни потоци, смятат от "Кофас".

Търговските взаимоотношения между България и Великобритания са стабилни. През 2018 г. износът на страната ни към Обединеното кралство Великобритания възлиза на 1 милиард и 135 милиона лева, което е ръст от 6.9% спрямо 2017 г. България изнася повече за Англия, отколкото внася. Положителният търговски баланс възлиза на 338 млн. лв. през 2018 г. и нараства с над една четвърт (22%) спрямо предходната година.

От друга страна, транспортният сектор се характеризира с нарастващи рискове за последната година. Пряко зависим от икономическата активност, вероятно през 2019 г. той ще отбележи по-високи нива на риск заради ситуацията, а и вероятно заради пакета "Мобилност" на ЕС, коментира Милена Виденова.

В дългосрочен план обаче се очаква всички видове транспорт да бъдат благоприятно повлияни от положителни тенденции, най-вече от зараждащата се средна класа в Китай и Индия и по-ниските разходи, в резултат на технологичния прогрес.

Според Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) в дългосрочна перспектива изгледите за сектора са положителни. IATA прогнозира, че до 2037 г. броят на пътниците, които използват въздушен транспорт ще се удвои до 20.2 милиарда. "Въпреки това, очакваното забавяне на икономическата активност, търговска война между САЩ и Китай и по-високите цени на петрола, по всяка вероятност ще намалят търсенето на този тип услуги през 2019 г." коментира Милена Виденова.

Още от Бизнес

Кой печели предизборно от поредната драма около Изборния кодекс?