Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Когато трус удари, как гарата изчезва

Една скучна история от Перник за влак, пътници и навеси

7 коментара
Когато трус удари, как гарата изчезва

Тази история започва с едно земетресение. И завършва с една нова и неработеща сграда. Някъде по средата на историята изчезва една гара. В резултат днес хората, пътуващи с влак, си купуват билети от фургонче, а през зимата мръзнат под набързо скалъпени навеси.

Тази история е скандална и обидна за гражданите, но не повече от много други, с които сме навикнали. Тя е показателна за средата, в която живеем. В този смисъл е обикновена, но си заслужава да бъде разказана.

Когато трус удари

Рано сутринта на 22 май 2012 г. Перник е разтърсен от земетресение с магнитуд 5.8 по Рихтер. За щастие, жертви няма, но материалните щети не са малки. Срината със земята е една от парните кули на местния ТЕЦ. Появяват се слухове за пукнатини в стената на яз. "Студена". Множество частни имоти са повредени – кой повече, кой по-малко. Вторичните трусове поддържат уплахата и напрежението в продължение на седмици. Ще минат месеци преди хората да започнат да се успокояват.

Сред пострадалите постройки е и малката жп гара в кв. "Даскалово". Дотогава едноетажната сграда се ползва активно. След труса обаче е решено, че е опасна и експлоатацията ѝ се спира. Естествено, ремонт не започва веднага, защото това е администрацията, а всички знаят, че подготвянето на един документ отнема седмици, ако не и месеци. Когато все пак започва някакво раздвижване, идва и премахването.

Как гарата изчезва

Повредената от труса сграда е масивна, но стара. Изградена е по системата гредоред и тухли, а в основата си има и камъни. Собственост е на Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ). Зданието е бракувано три месеца след земетресението през 2012 г. Горе-долу по това време започва и аварийното му премахване. Така касата за билети е изнесена в малко фургонче, а за пътниците са изградени метални навеси, покрити с поликарбонат. Запазена и лепната върху фургона е табелката от старата сграда.


Старата сграда на на жп-спирката през 2009 г. Снимка: Mapio.net

НКЖИ е собственик на сградата, но не и на терена, върху който е построена. Той е на община Перник. Очевидно местната власт никога не е имала намерение да направи постъпки за изграждане на нова и удобна жп спирка. Вместо това година след земетресението кметството учредява право на строеж в полза на частна фирма на същия терен. От това печели малко над 20 хил. лв.

Строежът започва и завършва. Сградата обаче така и не започва да функционира. И към днешна дата, макар да изглежда, че строителните дейности са приключили, тя е обградена с предпазни мрежи и няма достъп до нея. Всъщност е въведена в експлоатация още през 2018 г. Но си стои затворена.


И ситуацията днес. Снимка: Mediapool

Ние нищо не знаем

Макар че са сред главните действащи лица в тази история, от община Перник избраха да не дадат почти никаква информация. Оттам заявиха например в отговор на заявление по Закона за достъп до обществена информация, че нямат абсолютно никакви данни за разрушаването на старата масивна сграда и малко остана да кажат, че едва ли не още си е там. Формалното основание, разбира се, е ясно – сградата не е тяхна и затова не са длъжни да знаят.

Имотът обаче е. Но от общината не дадоха адекватно обяснение защо на мястото на гарата е изникнал търговски обект, а пътниците са набутани под навесите. Заявиха само, че решението е взето от общинския съвет през 2013 г. За правото на строеж новият собственик на сградата е платил 21 697 лв.

Фирмата-фантом

Търговската сграда, изникнала на мястото на гарата, е собственост на пернишката фирма "Вален-Трейд". Това дружество е трудно за откриване. Няма сайт, нито пък някъде в интернет може да се намери телефон за контакт. В Търговския регистър също не е посочен такъв. Справка в публичните регистри сочи, че тази фирма е правоприемник на друга, съществувала по-рано. Прехвърлянето е станало през 2011 г. В досието на по-старото дружество има телефон за връзка, но на него отговаря човек, който твърди, че "Вален-Трейд" е на негов познат, с когото нямал връзка и доколкото знае – фирмата не работи.

Последният годишен финансов отчет, който "Вален-Трейд" е подала, е за 2016 г. В този документ е посочен телефон на управителя Даниела Стратиева, но при опит да бъде набран се чува съобщение, че номерът е грешен или непълен. За последно през 2015 г. фирмата е декларирала, че осигурява трима души. В края на същата година вече не е имала персонал.

Толкова ви се полага

Макар и малка, жп спирка "Даскалово" всъщност е важна. Ползва се непрекъснато, а на ден през нея минават вероятно няколко хиляди души. Повечето – работещи в София перничани, но също и ученици, и студенти. Дали е правен анализ на пътникопотока преди да се вземе решение за премахване на старата сграда, е загадка. Mediapool зададе и този въпрос на НКЖИ, но оттам разказаха, че до премахването се е стигнало заради щетите от земния трус.

Че поставените на мястото на гарата паянтови навеси не са най-доброто и удобно решение, е ясно за всички. Но май че е единственото, благодарение на действията на институциите. Имотът с новата сграда и част от земята около него са общински. За НКЖИ остава един малък отрязък земя съвсем близо до жп линията, т.е. на практика само перонът и още два-три метра. Именно там са сложени металните навеси и фургончето за билети, както и още едно – за кафе и закуски.

"Изградените навеси са предвидени за ползване при лоши атмосферни условия на преминаващия пътникопоток. Същите са недостатъчни, но предвид недобрата видимост за приближаващи композиции, опасност от злополуки и нормативните изисквания не е възможно да се изградят още такива", пише в отговора на НКЖИ.

А посочените изисквания задължават всички съоръжения по гарата, включително и навесите, да са на поне три метра от оста на коловоза. В момента на навесите на "Даскалово" са на точно такова разстояние. Т.е. мърдане няма. Парчето земя, върху което са сложени, е дадено за управление на НКЖИ, но е малко. А съседното е общинско, където частната фирма е построила нова сграда, която стои неизползваема.

Иначе казано – на пътниците толкова им се полага. Те са свободни да мръзнат в чакане на влака колкото си искат. Или да ги вали дъжд на перона. То сега и без това сме в пандемия – кой ти стои на затворено с много хора?

Нищо скандално

Тази история е толкова е обикновена, че чак е скучна. И е съвсем мила, родна, всекидневно-битова. Малка част от хаоса, в който сме свикнали да живеем и в който се чувстваме добре. Уютно, като под навес през зимата.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Dobrin Kirilov
    #7

    ПКП ни каза-"Като не ви харесва,ходете пеша!" Все си мисля,че този вариант не е най-добрия ни избор...Но да видим,идват избори.

  2. Борис
    #6

    Така е когато мафията си има главен прокурор - няма кой да им потърси сметка на корупционерите. И съответно цялата сегашна строго йерархична структура на държавното обвинение не позволява самостоятелни действия на местните прокурори.

  3. Dante Alighieri
    #5
    Отговор на коментар #4

    Корекция, др. Маусович: след 77 години съветско робство.

  4. Територия на Мики Маус
    #4

    След 32 години демокрация, 18 години в НАТО, 14 години в ЕС< по същия начин ще изчезне и държавата!

  5. DG
    #3

    Добре дошли в Бай-Х-Ева България.

  6. Dante Alighieri
    #2

    Държава, която сама съсипва железниците си, не може да бъде унищожена. Тя вече не съществува.

  7. roser
    #1

    "Работа, работа, работа"...

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.