Колеги на водача: Търси се виновен за трагедията, не причините

Според независими експерти пътят е ремонтиран некачествено; "Трейс" отрича катастрофата да е заради шосето

Колеги на водача: Търси се виновен за трагедията, не причините

"След трагедия край Своге е важно да се опитаме да направим правилните изводи за основните причини това да се е случило. Имам чувството, че в момента търсим да изкараме някой виновен, а не да се намери какви са реалните причини за случката и съответно да предприемем действия, които биха предотвратили в бъдеще такива случаи". Това коментира пред БНР в понеделник Христо Радков от Българското обединение на шофьорите.

Според него инцидентът е предизвикан от "съвкупност от грешки“.

"Водачът има вина - не е успял да овладее достатъчно добре моторното превозно средство, което управлява. Метеорологичните условия са били изключително лоши. Хора, които са минавали по същото време оттам, са казали, че пада много голямо количество дъжд. Но основната причина е самият път“, смята той.

Радков коментира, че у нас се гледа повече на пътя да няма дупки, отколкото качество на асфалта и неговото сцепление. Той посочи, че многократно е предлагано асфалтът с лошо сцепление да се фрезова, докато се намерят пари за ремонт. Изсичане на растителността преди завоите би намалило катастрофите с около 30%, допълни експертът.

Десет години плащаме винетки, а пътищата не се оправят

"Преди да се въведе винетната система в България, на всички шофьори се обясняваше, че в момента, в който започнахме да си плащаме, пътищата ще станат прекрасни. Вече ги плащаме десетина години и виждаме за какви пътища става въпрос. От догодина, като влезе тол системата, нещата ще станат пак прекрасни, но много вероятно след 5 години да водим същия разговори за поредния недобре извършен ремонт или поредната трагедия“, каза Радков.

Той смята, че старите автобуси, които до този момент бяха освободени от задължението да имат предпазни колани за пасажерите, трудно биха могли да бъдат приспособени, ако това стане задължително. Коланите трябва д се сложат от производителя, посочва експертът. "Ние самоволно не можем да вземем бормашината, да разпробием няколко дупки, да сложим по един болт и да кажем: "Това нещо държи“. Ами ако утре болтът се скъса?“.

Според него обаче дори автобусът да е имал колани, при падане от 20 метра и търкаляне, броят на пострадалите е щял да бъде същият. Шофьорът е оцелял, тъй като е разположен на по-ниско ниво от пасажерите, обясни Радков.

Междувременно Институтът за пътна безопасност започна независимото си разследване на състоянието на пътя, на който стана зверската катастрофа. Установени са разлики в плътността на асфалтовото покритие, пропуквания на асфалта, липса на отводнителни канавки и слаба мантинела, поставена досами пътя, при положение, че трябва да е на отстояние 50 см.

Дефектите по шосето са видими с просто око

"Първоначалният оглед показва видима разлика по отношение на самия асфалт. В по-горната част има участък с доста по-едра фракция, съответно в по-долния край, точно където е станал инцидентът, очевидно материалите не отговарят на изискванията, дори с просто око това е видимо. Когато стъпиш на платното за движение, се вижда, че настилката е много хлъзгава, дори ако застанеш с обувки, а в момента е сухо. Представям си какво е било, когато е било наводнено и мокро", коментира и Диана Русинова от Института за пътна безопасност

По думите ѝ на много места мантинелата не е захваната добре

"Трябва да се изследват причините първо защо ремонтът е толкова некачествено изпълнен. Второ - поради каква причина институциите са приели ремонта в този му вид. И трето - когато са се появили първите дефекти, защо още тогава някой не предприе някакви мерки", подчерта Диана Русинова.

Катастрофиралият автобус все още е в пропастта, изправен на колелата и покрит с платна, районът е отцепен, а върху огънатата мантинела са поставени цветя.

Проблемите, обявени от Русинова, се покриват до голяма степен с данните, които МВР изнесе в неделя на извънредното съвещание в Министерския съвет с участието на част от министрите и главния прокурор.

Както стана ясно, местната дирекция на МВР от месеци е алармирала пътната администрация, че в участъка стават много инциденти, защото пътят е с лошо сцепление, шофьорите губят контрол и навлизат в насрещното платно. Държавната администрация обаче не е била в състояние да накара фирма "Трейс", от която по документи е предала пътя в отлично състояние, да направи гаранционен ремонт. Именно заради проблемната настилка ограничението ограничението на скоростта в участъка е 40 км/ч, която обаче шофьорът на автобуса не е спазил и се движил с 53 км/ч., по изнесените данни от прокурора Сотир Цацаров, макар преди това информацията да беше, че скоростта на движението е била 45 км.

Изпълнителят на ремонта отрича проблеми

От "Трейс груп холд", чиято фирма "Трейс Своге" е изпълнителят на рехабилитацията на пътния участък в Искърското дефиле срещу 23 млн. евро, обаче отрича причината за тежкия инцидент да е състоянието на пътя.

"Обектът е работен в периода 2013-2014 година, а през 2016 година е приет с акт 16, въпреки че вече е експлоатиран от няколко години", заяви в понеделник председателят на Надзорния съвет на холдинга проф. Николай Михайлов. В тези последни години участъкът не е поддържан от "Трейс", уточни той.

Михайлов добави, че проектът за изпълнение е одобрен въз основа на заданието. Цялата техническа спецификация е одобрена от пътната агенция, включително типа на използвания асфалт и цената му. Обектът е втори клас и не е предвиден да носи максимално натоварване, уточни още Михайлов.

Още по темата
Още от България