Концесията за магистрала Тракия се оказа строго секретна

Цялата информация около концесията на автомагистрала Тракия е секретна, стана ясно в сряда, на заседанието на временната парламентарна анкетна комисия, която обсъжда целесъобразността на правителственото решение за отдаване на аутобана на българо-португалския консорциум "Магистрала Тракия" АД.

Дори и да ми задавате въпроси, аз нямам право да ви отговарям на открито заседание, обясни на депутатите строителният министър Валентин Церовски. Най-вероятно в началото на следващото си заседание идната сряда народните представители ще решат дали да обсъдят при закрити врата параметрите на бъдещото споразумение.

Докато не подпиша договора - дай боже - няма да коментирам публично факти, които могат да ме поставят в неизгодна ситуация при преговорите с противниковата страна, аргументира поверителността министърът. Той обаче се презастрахова с уточнението, че преговорите са много сложни и няма гаранции, че ще приключат успешно в оставащите дни до 11 март, когато изтича законовият срок за парафиране на договора. Крайната дата е постановена в Закона за концесиите, който разрешава отдаването на магистралата без търг или конкурс да бъде одобрено до месец след публикуването на правителственото решение.

Валентин Церовски така и не успя да обясни пред народните представители защо петте анализа, необходими за даване на концесията - правен, технически, екологичен, социален и финансово-икономически - имат гриф "за служебно ползване", след като според депутатите те би трябвало да са публични. Церовски призна, че документите са били засекретени в деня на внасянето им в Народното събрание. Аргументът му бе, че това е сторено, тъй като тук те ще са обект на дискусия.

Месец по-рано пред Mediapool председателят на временната комисия Йордан Мирчев от НДСВ обяви, че той лично ще внесе петте анализа и те ще бъдат общодостъпни. Днес обаче Мирчев каза, че параметрите в анализите наистина ще станат публични, но едва след подписването на концесионния договор.

По думите на Мирчев, Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) ще започне да обсъжда дали при тази концесия има държавна помощ едва след подписването на договора. КЗК може да се произнесе само при ясни параметри, аргументира се жълтият депутат. Той допълни, че в правителственото решение изрично е записано, че подписаният договор може да влезе в сила само ако има благоприятно становище на антимонополистите. По думите на Мирчев, процедурата предвижда правителството да одобри проектодоговора, след това министър Церовски да го подпише и едва тогава КЗК да направи проверка дали има наличие на държавна помощ. Каквото и да е решението на комисията обаче, то не може да отмени договора.

Междувременно стана ясно, че утре парламентът най-вероятно ще обсъди инициативата на ОДС да се забрани на правителството да подписва договора за концесията на магистрала Тракия, докато не се произнесат КЗК и анкетната комисия в Народното събрание. Ангажирам се да положа усилия това да бъде първа точка от дневния ред в четвъртък, след като в сряда Народното събрание включи проекта в седмичната програма със завидното мнозинство от 169 гласа, заяви Йордан Мирчев.

Регионалният министър обаче беше категоричен, че няма да се съобрази с парламента, ако депутатите одобрят предложението на ОДС. Пред народните представители Церовски заяви, че няма да наруши Закона за концесиите, който го задължава да приключи преговорите до 11 март.

Споделяне
Още от Бизнес