Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Конвент за конституционна реформа ще даде шанс на публичния дебат

0 коментара

В България се учредява Граждански Конвент за конституционна реформа, чиято основна задача е да осигури публично пространство за дебати по изграждането на конституционна визия за България през 21 век. Конвентът се създава в рамките на проект на Фондация "Отворено общество" - София, който е мотивиран от необходимостта за постигане на широк обществен консенсус по конституционната реформа.

Публичният форум ще даде възможност процесът на изменение на Конституцията да протича в условия на демократичност и прозрачност, като излезе от сравнително тесните експерти и партийно-политически среди и стане автентичен публичен дебат. Той трябва да привлече представители на гражданското общество и неговите разнообразни институции.

Конституционната визия за България през 21 век трябва да отразява принципите на българския конституционализъм, да посреща съвременните предизвикателства пред българските държавни институции и да е в съзвучие с основните ценности на ЕС. Това ще спомогне за успешното интегриране на България в общоевропейското пространство на свобода, демокрация, върховенство на закона и зачитане на човешките права и свободи. Гражданският Конвент се основава на идеите за активно гражданско участие, публична политика и посредничество между разнообразни позиции и групи в социално политическия живот на България.

Гражданският Конвент ще бъде постоянно действащ заседателен орган, който ще се състои от представители на тинк-танкове, представители на институции, засегнати от конституционните промени, граждански организации и експерти. Той ще се подкрепя и от активното участие на българските представители в Европейския конвент, които като преки участници в дебата за бъдещето на обединена Европа, ще съдействат в работата на Гражданския Конвент в името на сближаване на българските традиции със съвременните европейски ценности.

Съществен елемент от дейността на Гражданския Конвент ще бъде провеждането на серия от публични лекции от чуждестранни и български експерти по конституционно право и политически науки. По този начин пред аудитория от представители на българските научни среди и млади научни изследователи ще бъде обсъждана ролята на международни организации като Европейския съюз и Съвета на Европа за развитието на съвременните конституционни ценности. Ще се обсъждат също така историческото развитие и съвременните аспекти на важни за България конституционни въпроси. По този начин дебатът за изменение на българката конституция ще се задълбочи, като наред с това ще се създаде възможност за развиване на научния потенциал в тази област. В момента развитието на научния потенциал се спира поради невъзможността на държавата да възложи изследвания в конституционната област.

Процесът около промените в Конституцията беше чувствително възпрепятстван с решение № 3 от 10 април 2003 г. на Конституционния съд (КС), с което КС даде тълкуване на "форми на държавно управление" и посочи необходимостта от свикване на Велико народно събрание за гласуване на огромен брой промени в Конституцията. В същото това време, предстоящото присъединяване на България към Европейския съюз и НАТО отчасти се коментира през призмата на конституционната реформа. Сред политическите и управляващи среди усилено се дискутира въпросът за интегрирането на европейските ценности в българската Конституция. И наистина този дебат е перспективен, тъй като страната ни е изправена пред ситуация, в която ще трябва да приравни националното си право с първичното право на ЕС, както и ще трябва да се съобрази с по-нататъшното развитие на ЕС и промените в неговите вътрешни структури. Това е едната страна на необходимостта от популяризиране на конституционния дебат.

От друга страна, сме изправени пред тринадесет годишно съществуване на българската конституция - период, през който като че ли тя показа своите недостатъци. Като основен закон, на който се основават държавата и обществото, Конституцията е един вид "жив" текст и в това си качество, тя трябва да отразява естественото развитие на обществото.

Политическите среди, юристи, експерти - както национални така и чуждестранни - ясно осъзнават нуждата от конституционни промени с оглед развитието на съвременното общество. Но като че ли в дебата за промени в Конституцията най-ярко се откроява, и съответно най-добре сме запознати, само с проблема на съдебната власт, който е и най-широко отразен от страна на медиите. В следствие на интензивната и наситена дискусия в тази област, дискурсът сякаш се фокусира само в структурата и функционирането на съдебната система. Така се достига и до сформирането на Временната комисия за промени в Конституцията, чиито мандат и правомощия се ограничават още при създаването ѝ. Комисията съсредоточава работата си върху тесен кръг от въпроси, свързани с имунитет, несменяемост и мандат на магистратите, както и въпроси, произтичащи от ангажиментите на България с оглед на членството ѝ в ЕС и НАТО. Промените в съдебната власт са на прага на тяхното приемане, тъй като бяха гласувани на първо и второ четене съответно с 222 и 205 гласа. Предстои да видим дали това "невиждано" (както бе наречено от българските политици) единодушие в досегашната ни парламентарна практика, ще подпомогне ефективното прилагане на промените.

Не остават ли обаче в същото това време голяма част от проблемните въпроси на Конституцията извън вниманието на гражданското общество? Не са ли дори скрити от общественото мнение? Политическите власти осъзнават необходимостта от промени и в други области, но смело бихме могли да кажем, че диалог между политически среди и гражданско общество не съществува. Проблемът има поне две страни.

От една страна е необходимо да се постигне политически консенсус върху по-широк кръг от въпроси, свързани с конституционната реформа. От друга, конституционният дискурс трябва да протича по-близо до обществото, а не да се води в тесен кръг от политици, експерти и политически анализатори. Активното участие на гражданите в дискусията по промените в конституцията, не само ще "ограмоти" обществото ни, но и ще засили легитимността на конституционната реформа. Досегашната практика показва обаче, че измененията в конституцията се осъществяват изключително на ниво управляващи власти. Дебат от този тип, като конституционния, изисква максимално въвличане на обществените среди в него и събиране на възможно най-широк кръг от мнения.

Процесът на ревизия на Конституцията изисква прозрачност и за да бъде успешна неговата реализация, основен елемент е привличането на общественото мнение още в началото на дискусията. Чрез гражданското участие не само ще се повиши общественото съзнание за активна роля в процеса на изработване на конституцията, но и ще се заличи усещането, че конституцията се налага "отвън". Дебатът за промени в българската Конституция трябва да навлезе в по-активна фаза, която да обедини позициите на националните институции, политическите партии и гражданското общество.

Мисията на Гражданския Конвент е твърде сложна, но нека повярваме, че в името на успешната реализация на конституционния дебат в България, той ще успее да приобщи обществото ни в тези съществени за страната ни процеси!

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.