Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Кризата сви потреблението на безалкохолни със 7 на сто

1 коментар

След няколкогодишен непрестанен ръст в потреблението на безалкохолни напитки, през миналата година кризата е засегнала и този отрасъл, където се отчита спад в консумацията със 7 на сто, съобщиха от Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в сряда.

Общо през миналата година сме изпили 1.709 млрд. л безалкохолни и минерални води, което е със 128 млн. л по-малко от предходната година. Така на глава от населението се падат по 226 л вместо изпитите година по-рано 242 л. Изхарчили сме със 121 млн. лв. по-малко за сокове и др. напитки и реализираните приходи в сектора през 2009 г. са 1.457 млрд. лв.

Въпреки спада в консумацията на безалкохолните напитки, техният дял в общото потребление на всички видове търговски марки напитки на пазара остава на ниво от 62.4%.

Спад се отчита във всички групи и категории напитки с изключение на студените чайове и нискокалоричните напитки “лайт”.

При газираните напитки потреблението е намаляло със 7.5% или със около 54 млн. л. Групата “колови” напитки продължава да държи лидерски позиции с дял от 34%. При напитките ”лайт” е отбелязан минимален ръст от 1.1%, което е показателно, че българският потребител продължава да отдава все по-голямо предпочитание на напитките с намалено съдържание на захар.

Потреблението на бутилирани натурални минерални, изворни и трапезни води през 2009 г. е по-малко с 6.3% или с близо 50 млн. л. По тази причина постижението от 106 литра на глава от населението през 2008 г. е намаляло с 6 литра. Въпреки спада в консумация на бутилирани води тази група напитки продължава да лидер сред всички търговски марки напитки с най-висок дял – 27.5%.

С 9.3% е намаляло потреблението на плодови сокове и нектари, което с 9 млн. л по-малко от предходната година. Консумацията на глава от населението е намаляла с 1 литър и достигна 12 литра. Въпреки неблагоприятната статистика от 2009 г. разнообразието от плодови сокове и нектари расте. На пазара има над 1400 вида плодови сокове и нектари от над 65 марки местно производство и от внос.

Обемът на потребление на негазирани напитки през 2009 г. е намалял с 13 млн. л или със 7.3% в сравнение с предходната година. В тази група напитки най-голям спад се отчита при плодовите сиропи – с 11%.

Доброто изключение през 2009 г. е потреблението на напитки от групата “студен чай” с ръст от 5.6%. Общата им консумация достигна ниво от 22.3 млн. л.

След високите ръстове през последните няколко години за първи път в групата “спортни и енергийни напитки” се отчита спад от 13,2%. Това е групата с най-малък относителен дял сред безалкохолните напитки, но с най-висока средна цена на българския пазар.

Макар и с по-забавени темпове, продължава тенденцията фирми, които нямат финансов и кадрови ресурс да покрият изискванията за безопасност на храните, да прекратяват своята дейност. Броят на регистрираните в Министерство на здравеопазването обекти за производство на безалкохолни напитки към края на 2009 г. е 268 или с 19 по-малко от същия период на предходната година.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. BB
    #1

    zatova se povishi tova na alkoholnite

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.