Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Лични лекари изнудват деца и родители с баснословни суми за извинителни бележки

3 коментара
Електронните извинителни бележки създадоха само допълнителни затруднения, а цените им достигат шокиращи размери.

Зачестяват сигналите от родители за това, че лични лекари искат от тях и децата им все по-високи суми, за да им издадат електронна извинителна бележка, с която да оправдаят отсъствията си от училище. В изолирани случаи сумите, оказва се, надхвърлят 50 лева. След като Министерството на здравеопазването отказва с години да включи издаването на бележката в пакета услуги, който НЗОК покрива, на практика даде картбланш на общопрактикуващите лекари да правят каквото си искат. Така джипитата "избиват" от липсата на потребителска такса за децата, за които по закон здравеопазването до 18-годишна възраст е "безплатно".

Допреди 1-2 години много от личните лекари не искаха от пациентите такса за извинителна бележка. След пускането на електронните извинителни бележки през есента на миналата година обаче, властите отново разгласиха пред обществеността, че всеки лекар сам определя тарифата за е-извинителна бележка. Така всички задръжки в гилдията окончателно паднаха, за да се стигне до космически такси.

Бележките достигат до 57 лева

Д-р Георги Миндов от Софийската лекарска колегия обяви във вторник пред БНР, че таксите за извинетелна бележка в столицата варират между 0 лева и 57 лева. Той уточни, че цената от 57 лв. е официално регистрирана, за която се дава документ и става въпрос за известно столично лебечно заведение.

"Нямаме право на единна цена. Ние сме търговски дружества и всяка цена, спусната отнякъде, се води картелно споразумение и веднага ще бъде осъдена институцията, която го е издала", коментира той.

През миналата седмица родители сигнализираха за поискани суми от порядъка на 20 и 12 лева. Най-масово в практиката се искат между 2 и 5-6 лева. Оказва се, че личните лекари таксуват допълнително и широко рекламираната от Министерството на здравепазването опция медицинските бележки да са част от пациентското досие на децата. Миналата седмица Мая Цанева разказа в профила си във Фейсбук, че след преглед на сина ѝ при педиатъра са им поискали 3 лв за бележката и още 3 за качването ѝ в пациентското досие на момчето.

Миндов коментира, че общопрактикуващите лекари не са длъжни да обслужват безплатно някого, с когото не са в договорни отношения – в случая Министерството на образованието. "Идва ни много и на това министерство да изпълняваме указанията и нарежданията", посочи той. Миндов каза, че в много случаи медицински бележки се искат и за екскурзии и участие в спортни състезания на децата, т.е. не по предназначение. Затова, според него, изискването за медицинските бележки, което е отживелица от соц времената, трябва да отпадне.

Електронните бележки се оказаха тежест, а не удобство

Електронните извинителни бележки още с пускането си породиха редица проблеми за родителите и лекарите. Основният проблем е в това, че дори за най-банални инфекции родителите трябва да водят децата си пред лекарския кабинет и да висят с часове, излагайки се на риск от допълнителни зарази. В същото време това увеличава значително работата на личните лекари, ангажирайки ги със състояния, които могат да бъдат овладени за няколко дни у дома, без посещение на лекар. Не на последно място е и "бумащината" около издаването им, макар и в електронен вариант. По тази причина от Българската педиатрична асоциация и неправителствени организации настояха за отпадане на медицинските бележки за извиняване на краткосрочни отсъствия от училище и детска градина. Зад тяхното искане застана и омбудсманът Диана Ковачева. Идеята е родителите да извиняват краткосрочните отсъствия от училище. 

До 15 дни отсъствие по домашни причини

В резултат на това сега Министерството на образованието и науката (МОН) предлага  частично облекчение, но то отново няма да реши проблема в цялост. Предложението на МОН е учениците да имат право на до 15 учебни дни в една учебна година да отсъстват от училище по домашни причини с писмо от родител до класния ръководител. В момента общият брой дни са 10, от които само 3 са с писмо до класния, а останалите – с писмо до директора. Това е улеснение за родителите на по-рядко боледуващи деца, които биха успели да се вместят в тези 15 дни за година. За родителите на често боледуващите деца обаче ще остане както многократното разкарване до лекарския кабинет, така и плащането на безконтролно нарастващите суми за извинителни бележки.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Lord Denning
    #3
    Отговор на коментар #2

    Съгласявам се - имах предвид цялостно нежелание да признаваме труда на лекарите но конкретния случай сте много прав - не ми става ясно защо не може да се сложи някаква справедлива цена която да отговаря на това че все пак не става въпрос за ужасно сложна манипулация - не всяка услуга подлежи на конкуренция и пазарна цена

  2. Славея
    #2
    Отговор на коментар #1

    Все пак в случая лекарят не прави услуга на родителите и децата, а на органа, който изисква бележката - МОН и съответно училището. Т.е. родителите са поставени без тяхно желание в ролята на посредник между лекарите и училището, които би трябвало да си комуникират служебно в XXI век. Втори път са принудени да плащат неясно как формирана такса за непоиската от тях услуга. Трети път да плащат за дигитализацията, т.е. качването на информация в пациентското досие. Това са все непоискани услуги от гражданите,

  3. Lord Denning
    #1

    Когато трябва да платим на лекар за доставена услуга Ганя го нарича ‘изнудване’: когато плащаме на някой неграмотен цървул/ана да измаже 2 квадрата, смени кранче или контакт, и измие 3 етажа стълби е достоен труд и заплащане

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.