Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

15-годишните у нас са с по-слаби лидерски умения и амбиции от връстниците си в света

7 коментара
 данните от глобално проучване на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) за социално-емоционалните умения на 15-годишните ученици бяха представени на конференция в София, Сн. БГНЕС

Удовлетворени от живота си са 43% от 15-годишните в България, показват данните от глобално проучване на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) за социално-емоционалните умения на учениците на тази възраст. Той беше представен в София в петък. Българските ученици са по-удовлетворени от живота си в сравнение със средния резултат на своите връстници (31%).

Проучването се прави за втори път и включва повече от двадесет страни от четири континента. В България изследването е проведено сред 3012 ученици и 555 учители от 80 училища в цялата страна. Въпросниците са попълвани от ученици, учителите и директори на училищата и са изследвани 5 ключови области от социално-емоционалното развитие на учениците: прогресивност (оpen-mindedness), отговорност (task performance), свързаност (engaging with others), сътрудничество (collaboration) и самообладание (emotional regulation), които имат директна връзка с академичния и житейския успех на младежите.

Проучването показва, че социално-емоционалните умения в днешно време са решаващи за академичния успех, професионалната реализация и качеството на живот на младежите. Забелязва се, че тези умения на учениците се влошават в редица държави след началното училище. Резултатите сочат, че креативността и енергията са по-големи при 10-годишните ученици спрямо по-големите с пет години.

Какво показва статистиката за България?

Резултатите в България не се различават особено много от средните показатели, но разкриват тенденции, които могат да бъдат променени в положителна посока.

Според данните високите оценки по математика, български език и литература и изобразително изкуство/ музика в България са директно свързани със социално-емоционалните умения за прогресивност, отговорност, сътрудничество и самообладание,

Бедността и социалните неравенства в страната обаче оказват по-голямо влияние върху емоционалните умения на учениците и влияят на тяхната толерантност, емпатия и креативност, отколкото в другите страни в изследването.

Социално уязвимите ученици в страната показват и по-ниски нива на увереност, любопитство, общителност, постоянство, мотивация за постижения.

Академичните успехи

Изследването сочи, че българските ученици са с по-слаби лидерски умения в сравнение със своите връстници от целия свят и по-малък процент от тях очакват да завършат висше образование.

45% от 15-годишните българчета очакват да имат управленска позиция или професионална реализация, когато навършат 30 години, докато средните очаквания са 57%. 71% от тях очакват да завършат висше образование, докато средният показател е 84%.

По-малко ангажираност и повече вредни навици

По отношение на ангажираността българските ученици изостават от връстниците си - 65% от тях са закъснявали поне веднъж за час в последните две седмици преди изследването, докато средният резултат е 48%. У нас 45% от тийнеджърите са пропуснали учебни часове, при средно 29% от анкетираните.

Изследването показва, че децата с по-високи нива на социално-емоционални умения по-рядко закъсняват или пропускат уроците си.

Редом с това процентът на учениците, които изразяват притеснения, свързани с тестове или училищни задачи и домашна работа, е между 5 и 10% по-нисък от останалите държави, което до известна степен се дължи на по-ниската ангажираност в учебния процес.

Оказва се, че българските ученици имат и повече вредни навици в сравнение с връстниците си. В България 40% от 15-годишните ученици съобщават, че са пушили цигари или са опитвали алкохол поне веднъж в живота си, което е повече от два пъти над средното ниво в проучването (17%). 47% от българските тийнейджъри не закусват през повечето дни в сравнение с 37% средно за останалите държави.

Положително в случая е, че българските младежи спортуват повече. 33.7% от тях посочват, че ежедневно извършват поне 20 минути интензивна физическа активност. Средно за участващите страни от ОИСР е 26,6%.

Момичетата са по-неустойчиви на стрес, а момчетата с по-слаба емпатия

Изследването показва и сравнителни различия в уменията между половете, които са най-големи в България. Момичетата съобщават за по-ниски нива на устойчивост на стрес, енергия, емоционален контрол, доверие, увереност, оптимизъм, самоконтрол спрямо момчетата.


При момчетата са регистрирани по-ниски нива на емпатия, толерантност, мотивация за постижения, креативност, любопитство спрямо момичетата.

Разликите между половете в умението да отстояваш себе си (асертивност) и емоционалния контрол са значително по-големи в България от средните стойности за всички места, сочи изследването

"Тези умения помагат и на Украйна"

В програмата чрез онлайн връзка се включи и първата дама на Украйна Олена Зеленска. Тя заяви, че темата е много важна за нея и за Украйна.


Олена Зеленска отправи видео обръщение към присъстващите, в която коментира значимостта на темата, Сн. Mediapool

"Социално-емоционалните умения ни помагат да се справим с агресията, на която сме жертва. Украинските деца живеят под постоянен стрес и е много важно да се грижим за тях", заяви тя във видео обръщение.

По думите ѝ агресията, на която са подложени, унищожава децата не само физически, но и психически и след пандемията и началото на войната те обръщат много повече внимание на социално-емоционалните умения на децата.

Социалните умения ни правят хора в ерата на AI

"Когато говорим за социално-емоционалните умения, става въпрос за кураж, смелост, съчувствие, възможност и усещане да се справяме с емоциите си, да живеем с другите и да общуваме с други хора. Социалните и емоционалните умения ни правят хора в света на изкуствения интелект. Това е начинът да бъдем творчески, да бъдем мотивирани и да подпомогнем нашата икономика. Това е структрурата на демокрацията и на обществото, и е начинът да живеем по-добре заедно", заяви директорът на образователния департамент на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) проф. Андреас Шлайхер при представянето на данните.

Форумът бе открит от вицепрезидента Илияна Йотова, министъра на образованието и науката проф. Галин Цоков и Димитър Цоцорков, учредител и член на Управителния съвет на фондация "Лъчезар Цоцорков", която обезпечава включването на България.

Сред участниците бяха проф. Шлайхер, директор на образователния департамент на ОИСР, д-р Стефани Джоунс, директор "Социално-емоционални умения" към университет "Харвард", д-р Алия А. Самюел, президент на института CASEL, САЩ, Йоахана Лаисаари, зам.-кмет по образованието на Хелзинки, Финландия, Шалейндра Шарма, съветник по образованието в Индия, Ракел Tейшейра, секретар по образованието от Бразилия и други.  

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. The Rock
    #7

    Тези деца са проекция на родителите си и средата, в която растат! Това е българското общество, малката Русия!

  2. anton nikolov
    #6

    Българин и лидерство са несъвместими понятия. Подлизурството, подкупите, муфтаджийството,премятането са му запазена марка.

  3. pepe
    #5
    Отговор на коментар #4

    Не, въобще не са виновни за нищо. Само дето предпочитат да не учат /въобще да не правят нещо, което изисква усилие и не им доставя удоволствие... да, като всички нас /и вас//... Има само един малък проблем - обикновено на никого не му пука кой е "виновен", гледа се резултата.

  4. rusonefil
    #4
    Отговор на коментар #3

    15 годишните не са виновни. За вас не е сигурно.

  5. pepe
    #3
    Отговор на коментар #2

    Така си е, "Те" са ни виновни /кои са "те" няма значение, важното е че ние, и нашите 15 годишни, въобще не сме виновни, за нищо, ние и нашите 15 годишни, сме "ангелчета" :)/!!!

  6. Гений
    #2

    В сегашните условия всяко българско дете е като цвете, пробило асфалта. Ангелче. Ала какви лидерския умения да търсим у рожбите на народ, на който поколения наред му е налагано раболепие и подчинение, вменявана му е вина и насаждана псевдорелигиозна обич към кремълските поробители? Народ, безмилостно наказван, ако не сведе глава пред дрогаря милиционер, ако не се смее на тъпите шеги на тлъстата руска тьотка, ако на пешеходната пътека се появи мутренска кола?!

  7. rusonefil
    #1

    Туй ли им е проблемът на 15 годишните? Лидерски амбиции? Неграмотни са това е проблемът. Но как да бъдат други, когато сайт с претенции за елит на нацията е пълен с неграмотни мисирки.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.