На 13 февруари 2004 г. на входа на Босфора загинаха 14 български моряци. На 3 януари 2008 г. в района на Азовско море още 10 български моряци ги последваха към дъното. И последният трагичен транспортен инцидент – на 28 февруари 2008 г. край Червен бряг изгоряха като факли два спални вагона с обявени 9 жертви.
Провеждат се разследвания...Осъдени няма да има. Никой не търси първопричината.
Полицейско разследване достатъчно ли е?
При всички пътни, железопътни катастрофи и инциденти, както и при морските корабокрушения органите на полицията образуват следствени дела и започва рутинна работа. Основното, което се търси от следователи и дознатели, е има ли осъществен състав на престъпление. Което за отговорните органи означава - може ли да се намери отговорно лице, което да е извършило или допуснало действие или бездействие, с което да е извършено престъпление, така, както го определя законът. Не се съмнявам, че следователите действат и ще кажат тежката си дума. Ще се произнесат и по драмата с кораба "Ванеса” и по влаковия ужас край Червен бряг. Но това няма да промени факта, че транспортните произшествия в България са като епидемия и то години наред.
Отговорно експертно разследващо звено, къде е?
През последните две години в Министерството на транспорта се обособиха специализирани звена за разследване на транспортните произшествия във видовете транспорт. И всичко това стана след години на утвърждаване на изпълнителните агенции, които се занимаваха с тази дейност. По тази "логика”, мероприятията по безопасността на транспорта и резултатите следва да се умножат по две! Или, администрация си имаме в излишък, но какви са резултатите?
Парадоксално е, че и днес при разследване на железопътната драма, отговорните лица в министерството на транспорта чакат резултата от полицейското разследване, та да каже кой е виновен и има ли изобщо виновни.
Кой е компетентният разследващ орган и какво може да направи той?
Специализираното звено за разследване на произшествия и инциденти в железопътния транспорт може да изготви само "доклад” до министъра и е подчинено на него. И омагьосаният кръг се затваря...до следващото произшествие. Така е и при морския, и при въздушния транспорт. Администрацията е "подготвена”, пакетно и бюрократично неподвижна за нищонеправене. Липсва компетентен овластен разследващ орган, който да се задейства свободно, автоматично и независимо от "висшата” бюрократична воля, когато има криза в системата.
Но могат ли днешните разследващи органи на базата на анализ да хвърлят стрелата на отговорността в административната си шапка? Естествено, че не. Що за управленски абсурд!
Кой ще назове причината за катастрофите?
Най-вероятно това ще бъде разследващият полицейски орган, а компетентният орган – специализираното звено и неговият министър - ще изготвят на базата на доклад "препоръки за мерки за предотврятяване на подобни произшествия”. А ако следователите установят, че няма престъпление, защото това е единствената им компетентност? Тогава всичко ще приключи дотам. Следствието не се занимава с "виновността” от административен порядък.
Звеното в Министерството на транспорта няма право да се произнася по вината. Или ако няма престъпление, което може да каже следствието, а разследващото звено прави доклади, наистина на какво основание министърът и политическият кабинет ще подават оставки? По тези примитивни нормативи няма как да има виновни...по-нагоре!
Как тогава два спални вагона приличат на скелети?
Очебийно е, че за броени минути не може да се случи трагедията, ако не е имало благоприятстващи условия за това. Само хипотетично дори първопричината да е взрив (а няма такива данни), ако средата е безопасна противопожарно, това не може да се случи. Защото едно от основните изисквания към всяко транспортно средство, още повече, когато то е "спален вагон”, следва да е неговата пожарна безопасност и топлинна непроводимост. В конкретния случай може да се направи експертен, следствен експеримент, като се провокира "пожар” на идентичен вагон от парка на БДЖ. Да, но след подобен експеримент голяма е вероятността БДЖ да остане без спални, и не само спални вагони.
Държавата в лицето на многобройните си и дублирани изпълнителни администрации няма ясна работеща стратегия за на транспортния отрасъл. В Министерството на транспорта няма никакви оперативни взаимовръзки на хоризонтално и вертикално ниво на управление на системата при криза. Всички действат хаотично и стерилно, оперативната инициатива е "табу”, а над тях високо е "политическият кабинет”. Червеният светофар за небезопасен транспорт и система сигнализира от години. Човешките трагедии в транспорта стават ежемесечни, щетите и загубите са за десетки милиони. Преди време можехме да кажем, например, че безопасността на корабоплаването беше на ниво, сега негативните изводи са подобни и очебийни както при другите видове транспорт.
Тези, които дърпат лостовете на властта и правят бюджета, са зависими и професионално неспособни. Числата, които Министерството на транспорта представи пред Изпълнителното бюра но БСП преди дни за финансиране на железницата под формата на субсидии и капиталов трансфер са впечатляващи, дори и за не толкова бедна страна като България. Подобни числа могат да се покажат и за другите видове транспорт.
Защо тогава трагедиите в транспорта са ежедневни, ежемесечни, ежегодни?
Защото не е редно парите да се наливат по "пера”, измислени преди 20-30 и повече години. Днес парите трябва да се инвестират с планирана перспектива и по приоритетна програма. Защо държавата трябва да субсидира едно морално и стратегически безперспективно предприятие? И какво означава "поддръжка на железния път”? Нещо като кърпеж на непрекъснато увеличаващите се дупки по улиците на столицата.
Управлението на кризи се подготвя преди драмата
Когато у нас се случат кризисни събития, започваме да говорим какво не е направено. Необяснимо е как при наличието на толкова много държавни институции в сферата на кризите – Министерство за държавната политика при бедствия и аварии, НС "Пожарна безопасност и защита на гражданите” при МВР и в Министерството на транспорта още четири изпълнителни агенции, дублирани от четири специализирани звена за разследване, няма полезен резултат.
Доказана превантивна организационна и технологична дейност на многобройните и некоординирани институции няма. Липсва политика, тази порочна "практика” се предава щафетно от правителство на правителство. В криза е държавната власт, държавността в България. Публичната власт не е бизнес и "тихо” пристанище, където всеки може да брокерства на воля и то безотговорно.
* Авторът е специалист по морско търговско право и в момента е президент на агенция "Евробалканконсулт". От 1979 г. е главен секретар на Българската асоциация по морско право. В периода от 1982 – 1991 г. работи като експерт по морско и речно право в "Морска администрация" към Министерството на транспорта. Бил е експерт към Народното събрание и Министерството на правосъдието, участвал е в разработване на проектите на основни закони, стратегии и международни конвенции в сферата на корабоплаването и пристанищата.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
52 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Относно: пример и от любимите ви САЩ... Автор: 17 Получено на: 6 Март 2008 14:37 По време на моя престой там с домакинът ми (собственик на фирма - малка/средна по американските мащаби - над 4,000 души персонал) посетихме адвокатската фрма, която обслужваше компанията... Посещението бе кратко - по-скоро чисто протоколно...По обратния път стана дума за правото и той ми сподели, че преди време имали трудова злополука - паднал един шофьор от товарния камион - като отварял някакъв люк (вкл. било налице …
и съпричиняване от пострадалия) - начупил се работникът, но останал жив...Та собственикът ми каза (без да е съвсем конкретен в цифрите), че обезщетението било горе-долу колкото чистата годишна печалба на фирмата, плюс застраховките...А при нас всички работодатели (и причинили телесни повреди, вкл. смърт) минават по възможно най-тънката тарифа... Цената на човешкия живот у нас е СМЕХОТВОРНА - както изплащаните от застрахователите обезщетения, така и тези, присъждани от съдилищата!Ако едно БДЖ, пък и друга фирма (съответно застрахователите, а и както дадох примера с мен, пешеходната пътека и най-простосмърните водачи на МПС, вкл. десни) при един процес биха били осъдени да заплатят Х милиона лева за един човешки живот - нямаше да пестят от огромните си печалби, поставяйки в риск своите клиенти (потребители)...Такива работи...Човешкият живот у нас, в резултат на много фактори, е практически нищо...17
Относно: това е истината... Автор: 17 Получено на: 6 Март 2008 14:22 Относно: твърд --- 6 Март 2008 13:26 Автор: 17 Получено на: 6 Март 2008 14:19 За техническите причини ще се изговори много - от капацитети и аматьори...Основната причина е, че у нас ТРИ НЕЩА СА АДСКИ ПОДЦЕНЕНИ: човешкият живот, човешкият труд и цената на терените (земята)...Тук се става дума за човешкия живот. След като е избран (или е натрапен) материалният критерий - то отърваването с 5-10-15, че и 50,000 лева за един човешки …
живот води до икономии (съответно прибиране в джоба) от всичко, вкл. безопасността...Пример за минималната ценност на човешкия живот - аз съм заклет пешеходец... Преминаването по пешеходна пътека си е направо силно емоционално изживяване... 99% от водачите ускоряват (или поне не намаляват) ход, независимо, че съм на зебрата... Знаят, че ще се отърват с условна присъда и практически без пари - застрахователя ще плати някоя дребна сума... Пък застрахователите едни щедри...За това става дума... Всички са/сме в кюпа...17
"Липсва политика и стратегия за транспортна безопасност и опазване на човешкия живот"---Другото е игричките на политическото гюбре, което ви задава по кои теми и как да се вълнувате...17заб. иначе в текста има онези отвратителни неща, които критикувам...
Айде форумни клакьори разводнете и тая темаДавайте!
Относно: колев --- 6 Март 2008 14:54 Автор: 17 Получено на: 6 Март 2008 15:03 Нима някой, включително душевно болните (като изключим дясноболните) е ОЧАКВАЛ НЕЩО ДРУГО ОТ КОЙТО И ДА Е ПРЕДСТАВИТЕЛ НА ПОЛИТИЧЕСКОТО ГЮБРЕ...Както тези дни отразих - политическото гюбре ВСЯКА ГОДИНА СЪЗНАТЕЛНО И ЦЕЛЕНАСОЧЕНО ЛИШАВА ОТ ЖИВОТ ХИЛЯДИ ХОРА (поради "липса" на средства за лекарства, лечение и пр.), вие искате те да се разтревожат за загинали при аварии, инциденти, бедствия и пр.Най-меката дума, за която …
се сещам - е НАИВНОСТ...Авджилъкът на Първанов е последното нещо, за което той трябва да бъде укоряван...Първанов днес е едно от ЛИЦАТА НА ОРГАНИЗИРАНАТА ПРЕСТЪПНОСТ... И не само той - защото освен лица, има и г.. (за благозвучие наричани опозиция) на организираната престъпност...Интересите на обществото и интересите на политическото гюбре (вкл. намиращите се в опозиция, а всъщност в резерв) са АНТАГОНИСТИЧНИ...Това е!17
Ааа, това ти е работата - да разводняваш критичните за управляващите теми
Аз съм безработен - т.е. не работя и много пъти съм го казвал тук...Но твоята активна работа тук ми дава основание да предполагам, че твоите господари ти фърлят огризки, за да дращиш...17
Аз пък не съм по-млад да взема да дръпна от тази страна през девет планини и девет граници поради либса на политика и стратегия.
ta jivota im da ima niakakva cena! Na nikoi ot upravliavashtite ni bandiugi ne mu puka za tova, taka che kva strategia, kvi 5 leba?
...