Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Математиката е най-трудна за учениците

Гимназистите не осъзнават ползата от изучаването на ключови предмети

11 коментара
Математиката е най-трудна за учениците

Математиката е най-трудният предмет за учениците от V до X клас. По-малките определят като сложни също история и география, а по-големите – физика и химия. Това показват резултатите от електронната анкета сред учениците, организирана от Министерството на образованието и науката (МОН) във връзка с прегледа на учебните програми от I до X клас.

В проучването на доброволен принцип и анонимно участваха 5200 деца. Част от тях - 2184 ученици, бяха достигнати чрез директна кореспонденция с ученическите съвети в училищата. 3016 ученици се включиха благодарение на Националния съвет на децата към Държавната агенция за закрила на детето, съобщиха още от министерството.

Учениците са изразили мнението си за отделните предмети по степента на трудност за научаване, необходимостта и смисъла от придобитото знание, практическата приложимост и метода на преподаване.

Като най-смислена петокласниците и шестокласниците възприемат дисциплината "Човекът и природата". Независимо че определят за най-сложна математиката, те смятат, че тя развива мисленето. Въпреки това не са убедени, че ще им е полезна в живота.

Децата от V и VI клас трудно приемат прехода от "Човекът и обществото" към двата отделни учебни предмета "География" и "История". Очевидна е необходимостта от засилване на синхрона в учебните програми между двете дисциплини в тези класове. Подобен проблем има и в VII клас при разделянето на "Човекът и природата" на "Химия" и "Физика". Инвестициите в създаване на STEM кабинети, проектното обучение и работата в групи биха помогнали за преодоляване на тези трудности.

Гимназистите (VIII-X клас) масово не осъзнават практическата полза от знанията по математика, български език и литература и физика. Те намират за важни и полезни географията и чуждите езици. Учениците с успех под много добър 5.20 по-трудно разбират смисъла на изучаваното в училище.

Учениците от първи гимназиален етап най-често искат материалът да бъде разглеждан чрез практически примери и реални житейски ситуации, необходимо им е и повече време за упражнения, особено по математика.

Гимназистите признават опитите на своите учители да представят учебния материал по разнообразен начин, за да бъде възприет по-добре, включително чрез използване на образователни платформи. Едновременно с това, също като по-малките, те отчитат като сериозен дефицит липсата на работа в групи и недостатъчното време за разбиране и затвърждаване на новите знания. Учениците рядко са ангажирани в проектни дейности по предмети с голям брой часове като български език и литература и математика. Почти всички отчитат необходимостта от повече упражнения.

Работни групи към МОН преглеждат учебните програми по всички общообразователни предмети, изучавани от I до X клас. Част от този процес са проучванията на мненията на учители, ученици и родители.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

11 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. стефчо
    #11

    Ха така! Идеални бъдещи бачкаторчи и данъкиплатци...

  2. Борис
    #10

    Решаване на повече задачи му е майката.

  3. Един препатил
    #9

    "Ромеи, извинявайте!" Непубликувани предсмъртни слова на хан Аспарух.

  4. ПyтлЭр Xyйло
    #8

    Ми е го резултатът на 78 г. комун-мюлюцюнерска отрицателна селекция по маЦковскЪЙ образ и подобие. Па и мама и тате основно заети да сложат туршията, да свият чистачките от "Москвича" на комшията или малко тухли четворки от държавния строеж, и воала! Не е посочено колцина като четат, не разбират прочетеното. Или не могат да четат, без да си мърдат устата. Или познават буквите само на клавиатурата - като картинки, ако им дадеш друга клавиатура, гледат като коза афиш...

  5. beyond_the_frame
    #7

    Каквито родителите, такива и децата. В края на краищата крушата не пада по-далеч от... сливата:)

  6. Dante Alighieri
    #6

    Неприятен исторически паралел виждам в това, че точно математиката (според изследвания на редица автори от XIX в.) е била особено противна на австралийските аборигенчета, защото, според изследователите на проблема, не са могли да я наизустят като географията...

  7. BLM
    #5

    Математиката развива мисленето, но няма да е полезна(?!). Да живее чалгата и ГЕРБ.

  8. В и К
    #4
    Отговор на коментар #3

    За развиване на всяко умение е необходима занимавка без разсейване със социални мрежи и подобни губения на време. Човек трудно ще успее да се концентрира докато главата му е заровена в телефона.

  9. Bira i shkembe
    #3

    Е то се изисква някакво абстрактно мислене да имаш, за да разбираш от математика, докато тука в Булгаристан, където 70% от бугарите са прости и некадърни путинисти, родителите освен на цинизъм, завист и кючеци на нищо друго не учат децата си. Срам и позор!

  10. .text
    #2

    "Гимназистите (VIII-X клас) масово не осъзнават практическата полза от знанията по математика, български език и литература и физика." Литереатуата в българското училище е клон на пропагандата с която инсталират у децата някакви ирационални глупости в главите, че после да се чудим, що българите са толкова неадекватни. За българският нямам мнение - не го познавам добре :), но най-притеснителното е омразата към математиката и физиката. Това и определя съдбата ни (и инсталираните по литература глупости).

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.