Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Медийните сделки през 2001 година, които трябва да запомним

0 коментара

Vivendi, Comcast, NBC, Disney и други големи имена похарчиха милиони и промениха "пейзажа" на индустрията.

С настъпването на Новата година си помислих, че е време да съставя своя списък на 10-те най-големи медийни сделки, които магнатите от Ню Йорк, Бевърли Хилс и дори Ингълууд, Колорадо реализираха или поне се опитаха да реализират през 2001 г. Тук съм споменал (подредбата няма никакво специално значение) онези сделки, които са важни за бъдещето.

1. ПЛАНОВЕТЕ НА ECHOSTAR ЗА СЛИВАНЕ С DIRECTV НА СТОЙНОСТ 26,8 МЛРД. ДОЛАРА

Въпреки че не е най-голямата сделка за годината, дръзката оферта на Чарли Ъргън за притежаваната от General Motors (GM) сателитна телевизия представя начина, по който една нова медийна компания създава история, в която от години играят главна роля знаменитият Рупърт Мърдок и Джон Малоун. Офертата на Ъргън може и да не спечели, но съмнява ли се изобщо някой, че той промени завинаги телевизионния пейзаж?

Размерът наистина има значение, и то повече от всякога, в доставянето на телевизионни и интерактивни услуги на американските домакинства. Изключително умният подход на Ъргън при маркетинга на неговите сателитни-телевизионни услуги принуди кабелните компании да подобрят потребителските си услуги, да ограничат бъдещите увеличения на цените и да ускорят въвеждането на нови интерактивни услуги. И дали някой смята за просто съвпадение факта, че точно след като Чарли Ъргън направи през август офертата за DirecTV, Comcast представи своята (може би успешна) оферта за изкупуване на кабелното поделение на AT&T?

2. СДЕЛКАТА НА COMCAST ЗА ИЗКУПУВАНЕ НА BROADBAND CABLE UNIT НА AT&T.

Можете да я наречете още последното отмъщение на тандема баща и син Ралф и Брайън Робъртс. С тази сделка AT&T трябваше да си плати за своето превъзходство, когато през 1999 г. заедно с Comcast се конкурираха за Media One. При условие, че сделката бъде одобрена от регулаторните органи, Comcast ще има 22 млн. абонати - приблизително едно от всеки пет домакинства с телевизори. Каква е следващата цел на тандема баща и син?

По-вероятно скоро, отколкото късно, те ще наддават за изкупуване на програмна компания. Предвид вижданията им за създаване на следващия AOL Time Warner, Walt Disney може би ще бъде тяхната следваща цел.

3. ЕВРОПЕЙСКИТЕ НАБЕЗИ НА ДЖОН МАЛОУН

Нито една година не завършва без сделка на Liberty Media на Малоун или дори няколко сделки. През тази година машината от Ингълууд, Колорадо обяви девет различни сделки, които показват, че тя възнамерява да се превърне в най-могъщия телевизионен оператор на континета. Компанията вече е на път да установи контрол върху две трети от домакинствата с телевизори в Германия. Очаквайте повече отвъдокеански сделки от Малоун през тази година.

4. СДЕЛКАТА НА СТОЙНОСТ 10,3 МЛРД. ДОЛАРА НА VIVENDI UNIVERSAL ЗА ИЗКУПУВАНЕ НА ТЕЛЕВИЗИОННИТЕ АКТИВИ НА БАРИ ДИЛЪР

Тази сделка вероятно бележи началото на една лудост, която ще се разпространи в цялата индустрия през тази година. Много от сделките ще бъдат дело на Дилър, за когото правенето на сделки е почти толкова просто, колкото и дишането. Той ще отдели много от времето си за това, което Vivendi не изкупи - USA Networks Interactive, който притежава Home Shopping Network, Ticketmaster и дълъг списък от сайтове за пътувания и трансакции. Продажбите на компанията на Дилър възлизат на 4,3 млрд. долара, печалбите са 620 млн. долара, и, което е най-важното - когато сделката с Vivendi приключи, компанията ще разполага с 3 млрд. долара в брой.

Какво ще прави с толкова пари? Номер едно в списъка на желанията на Дилър ще бъде Yahoo! - портал за търсене номер две. Това ще му даде единственото нещо, от което неговата компания все още се нуждае - начин да осигури по-широк достъп до всеки от своите сайтове. Смятам, че все още Yahoo! е твърде скъп за Дилър, но когато цената се понижи, той вероятно ще направи своята оферта.

5. ИЗКУПУВАНЕТО НА СТОЙНОСТ 1,98 МЛРД. ДОЛАРА ОТ NBC НА ИСПАНСКАТА TELEMUNDO CORP.

Цената бе малка, но не и това, което тя включваше. С това изкупуване собственикът на NBC - General Electric даде да се разбере, че смята да остане в мрежовия телевизионен бизнес. NBC може да използва 18-те телевизионни станции на Telemundo, доколкото тя е е насочена към дигиталното бъдеще. А няма съмнение, че NBC силно желае голям дял от бързо разрастващия се испански телевизионен пазар.

Изкупуването на Telemundo от NBC вече предизвика вълнения, които могат да доведат до война на оферти за Paxson Communications, която притежава Pax Network и 36 телевизионни станции. Paxson, 32 % от която са собственост на NBC, подаде иск след изкупуването на Telemundo от NBC, в който твърди, че сделката с испанската компания ще даде на NBC собственост върху твърде много телевизионни станции, за да ѝ позволи Федералната комисия по комуникациите да изкупи и Paxson, както бе обещала NBC. Но Paxson не бива да се тревожи. Филмовото студио MGM вече обяви, че може да предприеме нещо, когато Paxson се освободи от договора си с NBC.

6. ИЗКУПУВАНЕТО НА СТОЙНОСТ 5,2 МЛРД. ДОЛАРА НА FOX FAMILY CHANNEL ОТ DISNEY

Докато останалите медийни гиганти обмисляха сложни трансакции, включващи войни на оферти и регулаторни въпроси, Disney просто купи кабелен канал, който се гледа в 81 млн. американски дома и има 34 млн. абонати в Европа и латинска Америка. Според критиците Disney е дал твърде висока цена, но компанията твърди, че достъпът до клиентите в бързо разрастващите се чужди държави и другите предимства струват повече от 5,2 млрд. долара.

Нещо още по-важно - Disney твърди, че може да покрие програмните си разходи, като "пренасочи" предавания от ABC Network, показвайки ги по новата ABC Family Channel няколко дни, след като те са излъчени по ABC.

7. ИЗКУПУВАНЕТО ОТ MGM НА 20% ОТ RAINBOW MEDIA ЗА 825 МЛН. ДОЛАРА

Председателят на Metro Goldwyn Mayer (MGM) Алекс Йемениджян изгражда нова медийна компания от останките на някога могъщото филмово студио. Двадесетпроцентният дял от Rainbow Media дава на Йемениджян вътрешна писта, когато настъпи времето да продава филмите на MGM на кабелните канали на Rainbow, които включват AMC и Bravo. Цялостният план на Йемениджян включва лансиране на кабелни канали по света и съюз с NBC - единствената телевизионна мрежа, която не е контролирана от голяма медийна компания.

Компанията-майка GE досега устояваше на офертите на MGM, но остава отворена за предложения. Ако MGM реализира сделката с Paxson (виж номер 5), това ще попречи на плановете на компанията, свързани с NBC, но какво от това?

8. СДЕЛКАТА НА VIACOM ПО ИЗКУПУВАНЕТО НА BET НА СТОЙНОСТ 3 МЛРД. ДОЛАРА

Сделката, обявена в края на 2000 г, но приключена в началото на 2001 г., бе като звън за събуждане за другите медийни компании, че най-желаната кабелна и телевизионна собственост скоро ще се свърши. Със своите 64,2 млн. домакинства в САЩ и 24-часовия канал Jazz Network, който се гледа в 14 други страни, Black Entertainment Television (ВЕТ) се утвърди като предпочитана медия за афро-американската аудитория. Като се има предвид силния поток от приходи на ВЕТ от кабелни абонати, изкупуването бе също така и защита срещу стратегията на президента на Viacom Мел Кармазин да разчита на приходи от реклами.

Сделката на Viacom с BET скоро доведе купувачи и при испанските телевизионни разпространители Univision и Telemundo, които също като ВЕТ обслужват бързо разрастващи се ниши от аудиторията. NBC купи Telemundo, докато Viacom все още се стреми към по-голямата Univision. Цената, която ВЕТ получи от Viacom, накара Хаим Сабан, собственик на 50% от Fox Family Channel, да принуди News Corp. да предложат за продажба техния общ телевизионен канал, който бе купен от Disney (виж номер 6).

9. ГУБЕЩАТА ОФЕРТА НА COX ЗА AT&T

Е, добре - тази оферта наистина не спечели. Но фактът, че Cox Communications изобщо се осмели да направи оферта, представлява голяма стъпка за кабелна компания, която изглеждаше доволна да играе второстепенна роля в играта на сливания. Разбира се, през годините тя е купувала системи, но никога не е вземала нещо наистина голямо. Cox е дребна риба сред гиганти и нейните 6,2 млн. абоната не могат да се сравняват с Echostar и Comcast, всяка от които контролира (повече или по-малко) една пета от американските домакинства с телевизори.

През 2002 г. Cox или ще бъде изкупена от друг кабелен оператор, или тя ще купи такъв, за да увеличи размера си. Мисля, че Cox и Charter Communications - кабелната компания на Пол Алън, която е подобна на Cox по големина, са създадени една за друга. Очаквайте Алън да направи оферта.

10. ПЛАНИРАНОТО НАПУСКАНЕ НА ДЖЕРИ ЛЕВИН ОТ AOL TIME WARNER

Главният изпълнителен директор на AOL Time Warner Джери Левин, който скоро ще се пенсионира, трябва да е сключил сделка с председателя на AOL Стив Кейс, за да го накара да предаде контрола върху компанията на Ричард Парсънс, който споделяше задълженията на главен оперативен директор с Робърт Питман - приближен на Кейс. Според новата схема Питман ще бъде единственият главен оперативен директор. Когато Парсънс поеме контрола през пролетта на тази година като нов главен изпълнителен директор на AOL Time Warner, ще му трябват всички негови легендарни умения на помирител, за да попречи на все още враждуващите фракции от бившите компании AOL и Time Warner да се сражават.

Както твърдят вътрешни източници от компанията, Питман е бил инициатор на някои от тези "битки" и много е искал да представя финансови прогнози, които са били твърде оптимистични за слята компания, която все още търси пътя си. Последната сделка на Левин е била блестяща и с това, че е последвала няколко по-малки сделки за поставяне на негови хора начело на горещите места в компанията. Смятам, че Питман, въпреки всичките му обещания за лоялност, не може да издържи дълго като номер две на Парсънс. Преди да мине много време, вероятно ще го видим да управлява друга компания някъде другаде.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.