Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Меглена Кунева разкритикува тримесечното отчитане на тока

42 коментара
Меглена Кунева разкритикува тримесечното отчитане на тока

Eврокомисарят за защита на потребителите Меглена Кунева разкритикува тримесечното отчитане на тока. В понеделник тя обясни, че тази практика не е възприета дори от най-богатите европейски страни.

В момента у нас само компанията ЧЕЗ започна да отчита на три месеца електромерите. Дружеството обслужва 1.9 млн. домакинства в Западна България. Дружествата EVN и E.ON, които доставят електроенергия за клиентите в Югоизточна и Североизточна България, все още не са въвели тази практика, въпреки че това право им беше дадено от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКУВР).

По думите на Кунева дружествата предпочитат да отчитат на три месеца тока, за да пестят пари. ''Не това е начинът, не може да се пести за сметка на потребителите'', посочи Кунева и добави, че тази политика не е в полза на клиентите, тъй като не могат да планират бюджета си. ''Добрата практика е отчитането да е на всеки месец. Така е в Европа'', отбеляза Кунева.

Според дружествата обаче именно в полза на абонатите са икономиите, тъй като разходите за отчитането на уредите влизат в цените на тока. В тримесечната сметка освен това са отбелязани прогнозните суми, които домакинствата трябва да плащат за периодите, в които не им се засича консумирания ток.

Тримесечното отчитане затруднявало и икономиката на страната. Когато се внимава за потреблението, се постига и по-добра ефективност. ''Нещо, което при нас липсва. Ние едновременно нямаме достатъчно евтина енергия, пък пилеем'', посочи Кунева.

Тя отбеляза, че в тази насока ще има сериозен разговор с председателя на ДКЕВР Константин Шушулов, защото регулаторът е органът, определящ правилата на енергийния пазар.

Потребителите не могат да влияят на ценaта на тока, така е навсякъде по света, тя се определя на базата на разходите. Проблемът в България обаче е, че не се знае себестойността на тока, отбеляза Кунева.

''Не мисля, че има много потребителски организации, които да могат да разберат как се формира себестойността на тока. Оттам нататък за каква власт на потребителя говорим? Във всички страни от ЕС потребителските организации участват, когато се определят цените, особено когато ситуацията е както при нас – с монополист", посочи Кунева.

Тя призова Комисията за защита на потребителите и Комисията на защита на конкуренцията да работят на по-бързи обороти, като очаква от тях истински мониторинг на пазара. Кунева подкрепи идеята за създаване на институцията енергиен омбудсман в България, по подобие на тази във Великобритания.

Кунева даде за пример Швеция, където потребителите на електроенергия имат устройства, с които могат да проверят сметките си във всеки един момент и по този начин да планират по-добре разходите си.

Министърът на икономиката и енергетиката Петър Димитров от своя страна посочи, че няма някаква сериозна причина, поради която да ''измъчваме хората с тримесечни сметки за ток''. На въпрос дали може да се очаква ДКЕВР да отмени тримесечното отчитане, Димитров каза, че се работи в тази насока. В същото време обаче той коментира, че трябва да се търси разумният баланс между бизнеса и потребителите и за това има една ''проста формула – всеки би могъл ежемесечно да си погледне електромера и да декларира, когато плаща, да си попълва сам бележката какво декларира''.

“Ако на мен ми предложат да ми отчитат тока не за три месеца, а за една година и ми намалят част от плащанията, сигурно ще приема това”, каза още Петър Димитров. Според него трябвало да има пакетни предложения, които да се предлагат на потребителя, а “не да приемаме всичко закачено на конци и каквото ни кажат, това да правим”.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

42 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. .....
    #43

    Нелепо е да се говори за защита на потребителите в България.

  2. ян бибиян
    #42

    в Германия нашата сметка се изравнява един път годишно, след като също толкова пъти (един) се отчете електромера; дори при повишение на тарифите (ще има такова и тук от 1-ви Юли) невинаги броячът се отчита веднага, а се пресмята впоследствие на месечна база ... с малката подробност, че тук не лъжат безогледно!!!така че г-жо Кунева, не навсякъде в Европа отчитат потреблението ежемесечно, освен ако не мислите, че Германия не е част от Европа ... но проблемът всъщност е, че България не е, каквито и хартишки да са били подписани ... и процедури, изискващи някаква степен на доверие, са неприложими от гледна точка и на двете страни!

  3. 123
    #41

    V UK koyato systo se vodi za chast ot bogata Evropa otchitaneto stava na 6 ili 12 meseca. A smetkite se plastat mesechno ili na 3 meseca spored predpochitaniata na klienta. Taka che evrokomisarkata da proveri kakvo prikazva zastoto izglejda smeshna.

  4. ...
    #40

    Ако България искаше да защитава потребителите, нямаше да повери това на Петър Димитров и Дамян Лазаров

  5. sisi
    #39

    pi6a ot samokov.sega imam izravnitelno plastane.ako ne r internet ne moga da razbera koklko imamr da dam i koga i kolko sa mi drygite smetki.Oba4e ne vseki moje da prioveri.Popitaite CEZ kade sa pismata koito triabva6e da prastst na horata.v drugi darjavi moje da ot4itat i na 100 godinu no tuka e KRADLANDIA i ne moje taka.Kato vzimat 100 o ;hiliada; leva zaplata srte ot4ita vseki mesec.ako az ste go smena i ste obikaliam po 2 pato v meseca.

  6. ....
    #38

    Някой знае ли защо съществува Комисия за защита на потребителите в България

  7. берлинчанин
    #37

    В Германия тока (а също и вода, парно и т.н.) се отчита веднъж годишно.

  8. потребител
    #36

    Да, всеки месец е най-добре, но да види как е в Белгия, където "Елетрабел" отчита максимум 2 пъти в годината и то, чрез външна фирма. В резултат - надписани сметки, огромни суми за изравняване, а да не говорим каква мъка е, ако трябва да се пренасяш или да оправяш грешка в сметката, която са ти пратили. Та с две думи г-жа Кунева да се погрижи малко и за белгийските потребители.

  9. потребител
    #35

    Реакцията на Европейския комисар за защита на потребителите означава: Държавния регулатор защитава интересите на монополите - Топлофикация, Софийска вода, ЧЕЗ и т.н., в ущърб на населението. Това се нарича ГЕНОЦИД !

  10. realist
    #34

    no molq vi, vie naistina li o4akvate ot madam Pramova-Kuneva, i nai-ve4e, madam YES ! da vi kaje nesto rasumno i pravilno :)

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.