Междуградските автолинии ще се редуцират

Междуградските автолинии ще се редуцират

Транспортното министерство стартира на 21 май конкурс за изработването на нова транспортна схема, така че да се редуцират сега съществуващите 2700 автобусни линии. Те ще станат толкова, колкото е необходимо реално според транспортното натоварване и ще бъдат съобразени с разписанието на Българските държавни железници (БДЖ), съобщи в понеделник транспортният министър Александър Цветков пред бТВ.

Републиканска транспортна схема описва всички линии на превозвачите и осъществява синхрона между тях. До този момент БДЖ не фигурира в схемата, тя все едно не извършва транспорт. В нея са включени единствено автобусните превозвачи, обясни Цветков.

Съществуваща републиканска транспортна схема осигурява едно свръхпредлагане от 2700 линии. "Аз съм виждал с очите си разписание по абсолютно идентични линии, които се разминават с една минута, т.е. издадено е разписание на един превозвач по една линия, 6 месеца след това се издава на друг превозвач по аналогично направление с 1 минута по-рано. Сами виждате как държавата създава условията за нелоялната конкуренция, не да се бори срещу нея, а я създава", каза Цветков.

'Това свръхпредлагане, тази свръхконкуренция, която държавата е заложила между автобусните превозвачи, вече предполага всякакви действия от страна на фирмите, за да могат да се конкурират помежду си. И, разбира се, това не е достатъчно, те търсят всички начини да вземат пътници от Българските държавни железници и се опитват всячески да конкурират и БДЖ", заяви транспортният министър.

Той призна, че прави впечатление, че вземани в миналото решения за автобусни разписания обслужват корпоративни интереси.

Новата републиканска транспортна схема ще бъде въведена с промените в Закона за автомобилните превози. Те веднъж бяха изтеглени от парламента заради скандалната отмяна на категоризацията на автобусите за училищни екскурзии, която бе въведена след трагедията в река Лим, при която загинаха 12 деца.

"Аз много съжалявам, че се стига до връщане на закона за доработка, тъй като този закон всъщност не е тази поправка. Това е един изключително незначителен проблем на фона на всички въпроси, които се съдържат в този закон, като единият от тях е новата републиканска схема, в която ще бъдат включени и железниците. Въпросът с пределните цени на таксиметровите услуги. Така че всички тези въпроси за съжаление се отлагат малко във времето заради една такава незначителна поправка", каза Цветков.

По думите му отпадането на категоризацията нямало отношение към безопасността на пътниците, а към нивото на комфорт, което се осигурява. Поправката е предложена от работна група към Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", в която имало широко представителство на браншовите съюзи на автомобилните превозвачи.

Цветков съобщи още, че в следващите четири години националният жп превозвач ще въведе електронна система за издаване на билети и за достъп до влаковете, за да се справи с гратисчиите. Това е една от 104-те мерки в програмата за преструктуриране и финансово стабилизиране на БДЖ.

"Този план за преструктуриране със съвсем реални действия е подготвен и той е нашата основа за преговори с финансиращите институции, защото, както знаете, БДЖ го грози наистина опасност от фалит поради огромните дългове, които са натрупани, и невъзможността в момента с тези приходи те да бъдат изплащани", каза Цветков.

След реализацията на програмата, след 4 години, БДЖ ще трябва да излязат на печалба, каза Цветков. Сред дейностите, на които в бъдеще може да се разчита за осигуряването на свежи приходи в железницата, е и развитието на туристическите пътувания със стари вагони.

Още от Бизнес

Адекватни ли са мерките за кризите с водата и боклука?