Председателят на Синдиката на българските учители (СБУ) Янка Такева отхвърли в сряда изнесената от министъра на образованието статистика за отсъствията на учителите от работа и обяви, че целта на ведомството била да “омаскари” българския учител. Това тя направи на по време на обсъждането на Пакта за социално икономическо партньорство в Министерския съвет, което се провежда на ниво експерти.
Министърът на образованието Даниел Вълчев изнесе във вторник данни, според които през първия учебен срок на тази учебна година всеки учител е отсъствал средно пет дни, като четири дни е бил в болнични, а един ден - в платен или неплатен отпуск.
Министърът цитира данни от проверка на Министерството на образованието и науката през миналата седмица, която е показала, че близо 84-те хиляди учители в страната са ползвали 68 241 дни за платен отпуск, 54 208 дни - за неплатен отпуск, а 312 197 дни - за отпуск по болест.
Поискали сме нова справка, целта на Министерството на образованието и науката (МОН) е да оправдае планираните от 15 септември съкращения на 5000 заети в средното образование, заяви още в сряда Янка Такева.
В отговор на обвиненията на синдикалистката вицепремиерът и министър на образованието Даниел Вълчев каза пред журналисти в Министерския съвет, че резултатите от проверката на регионалните инспекторати показват, че отсъствията са твърде много и той ще поиска проверка на болничните листове на учителите. “Тук няма никакво предполагане, това е факт”, посочи Вълчев. По неговите думи тепърва предстоят “активни мероприятия”, защото трябва да се вземат “активни мерки“.
Според Вълчев учениците са изостанали с учебното съдържание, защото отсъстващите преподаватели са имали заместници.
Янка Такева обаче бе категорична, че реалните отсъствия на учителите са много по-малко. Тя даде за пример Бяла Слатина, където, според данни на местните училища, процентът на отсъстващите учители е 0,2. Според МОН обаче процентът е 65%..
Синдикатите ще настояват МОН да изработи нова справка, която да бъде попълнена в учебните заведения.
До края на годината ще бъдат преструктурирани управляваните от социалното и образователното министерство домове за отглеждане на деца. Това предвижда Националният план за децентрализация на домовете, който трябва да бъде одобрен от МС.
Министерството на образованието предвижда да закрие 15 заведения за деца до 18 годишна възраст, останалите 84 заведения ще предлагат социални услуги и ще преминат на подчинение на общините. Работна група ще определи критериите за преструктуриране, като крайната цел е да бъдат развити алтернативни форми на грижа за децата и да бъдат закрити големите неефективни институции.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
34 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Ami, Vie bi triabvalo otdana da ste shvanalai che proverkata e za FALSHIVI bolnichni listove. Ako tezi na saprugata vi sa OK, kakav vie semeiniat problem? Ako tia e dobra uchitelnka, to niama za kakvo vaobshte da se pritesniava. Pritesniavat se lajzite izmejdu tiah
Tapanar s tapanirite. Kakvo sa mu vinovni ushitelite na toia kreten, i toi da imashe tiahnata zaplata i stres ot nedonoseni i lumpenizirani otrosheta i toi shteshe da vidi lista!
министърът знае ли на кое викат "активно мероприятие"
A Vie znaete li kolko uchiteli vzimat falshivi bolnichni za da ne go proveriavat, zashtot gorkite sa tolkova zle che praviat UNIKALNI pravopisni greshki
Angliiski triabva da znaeli uchitelite po istoria? Poznavam ucitelki po balgarski ezik i literatura, koito govoriat na takav miakasht dialekt, che ne sa za slushane. Kak da gi uvajavat uchenicite, kato im se prismivat zaradi govora. Kakav chujd ezik ot tiach mojem da ochakvame, sled akto ne vladeiat dori rodnia si. Takava e deistvitelnostta, za sajalenie.
С менторски тон към учителите нищо няма да се постигне.Кризата ще се задълбочава все повече. От разсъжденията на някои разбирам, че учителската професия е само за нещастници, некадърници и някакви отрепки. Е какво искате от тях, като ги смятате за такива.Казвам пак - както се отнася обществото в цялост и управлението към образованието това и получава от него.Другото е поединично спасяване. Затова съществува паралелна система, частни уроци и пр. Всеки добър учител е в правото си да продава на добра …
цена своята компетентност.Много от критиците на гилдията стават съвдем други, когато опре до тяхните деца и са готови да вадят пари за да ги обучи еди-кой си преподавател! А за английския не ми се говори. През 2001 г. едни царски подлоги дойдоха на власт и с аргумента, че добре знаели английски. видяхме ги колко могат!!!
От постингите разбирам, че учителите са най-недоволни и обидени от това, че ще ги проверяват. Значи всички трябва да бъдем обидени като ни проверяват катаджии, контрольори по трамваите и влаковете и пр. Изглежда схващат Министерство на просветата като профсъюз на просветата - да ги представлява и защищава пред властта. Този феномен се наблюдава и при други гилдии. От тук и недоразумението. Четох в един от постингите, че на учител по история не му трябвало да знае английски език. Много възпитателно! …
Как ще убедиш тогава ученик решил да става юрист да учи математика? Ако същия учител знае напр. френски и задължителния на времето руски - добре! Но учителя трябва и да е за пример за учениците. (Друг е въпросът, че ако заслужава да бъде за пример няма да стане учител!) Впрочем мнението ми за учителите напълно съвпада с описаното в разказите на писателя Чудомир - прочетете нещо от него, заслужава си. Има го и в Интернет.
Приятно е да четеш, че някой те подкрепя, и че има хора, които мислят трезво.Току що чух по би ти ви зам-министъра Кирчо Атанасов, според когото проверката целяла да се види от какво боледуват учителите, а не да ги злепоставят.Дори похвали някакви колеги, които не излизали в болнични, а ходели болни на работа, за да не губят учениците.Явно, че нещата ще се обърнат против нас, но нейсе, ние сме свикнали вече.Да ни обиждат, да се сещат периодично за нас по празниците или във връзка с някаква издънка.Няма …
как, обществото ни е болно, наистина болно.Беднотията ни е обзела изцяло, тези, които имат пари смятат, че могат всичко да си купят.Другите, които нямат,пък са озлобени срещу живота си и сигурно са прави.Всеки иска да живее по-добре, по-богато.Жалко е да работим за жълти стотинки, да се скъсваме от работа и накрая да не ни остават пари за обикновени нужди на семейството ни.В края на краищата плащаме цени като в Западна Европа, да получаваме български заплати.Сигурно ще станем по-добри ако имаме по-добър живот, сигурно няма да се озлобяваме срещу учителите си ако живеехме по-богато.А най-вече ако всеки си гледа в собствения сектор и не се занимава с всичко друго, до което акълът не му достига.Защото това ни е "проклятието" на нас българите-все знаем и разбираме, но когато опре да решим проблема даваме отбой.
Леко да сне се пръснеш от злоба!Май таиш лоши спомени от училищните години!Повечето нещата които казваш са абсолютни нелепици.На дасла по история не му трябва да знае английски, защото българската история трябва да се предава на български.При тези заплати оправдавам вески учител дето си кърпи бюджета с допълнителен труд.А, че на по-голямата част от младото поколение не му се учи е повече от очевидно.Техните идоли са не лекари, учени, архитекти, адвокати, а чалгаджийки,плевенския цървул Слави, борчета, мутрагенчовци и пр.Колкото обществото дава на образованието толкова и получава.Със злоба не се върви напред!
Съгласен съм с Вас. Това, че е пълно с неграмотни и незаинтересовани учители, не е по вина на учителите. Даже добрите учители страдат от това. Щом сте учител, знаете по-добре от мене. Проблемът е в абсолютното безхаберие по отношение на образованието и културата у нас. И тоталното комерсиализиране на процеса. Ами след като Сульо и Пульо могат да пишат учебници (и да получават пари за това) и същите тези да определят какво и как да се учи, след като подобни такива могат да позвънят на директора или …
учителя и му "обяснят" колко знае детенцето им, след като пак те могат да си купят диплома от университета в Горно Камарци и да станат учители, след като...Незаинтересовани родители винаги ще има. Лошото е, че "заинтересованите" стигат само до проверяването на тетрадките и "Изпитаха ли те днес?" Те трябва ясно и настоятелно да поискат от Министерството една ясна и ефективна образователна система, рейтинг за училищата и отделните учители (има начини да се направи),санкции за некадърните и недобросъвестните, контрол на средствата, които се отделят (от тяхния джоб) за образованието.Проверкта на болничните листове е кьор-фишек - самата образователна система е в отпуска по болест, при това напълно основателно и няма изгледи за скорошно излекуване. Ама то цялата държава...