Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Митрополит Николай срещу кремацията: Горенето на човеци е поругаване на Бога

15 коментара
Митрополит Николай срещу кремацията: Горенето на човеци е поругаване на Бога

Пловдивският митрополит Николай излезе с остро обръщение към властите по повод намерението за разширяване капацитета на крематориума в Пловдив и изграждането на нов.

"Бог е създал човека от пръст и е повелил след смъртта му тленните му останки да бъдат предадени обратно на пръстта. Това е християнската вяра и това е християнската практика от повече от две хиляди години насам...Изгарянето на човеци е поругаване на Бога, а Бог поруган не бива. Реализирането на подобни бизнес намерения рано или късно ще свърши зле. Казвам го, за да не кажат, че не са били предупредени", заявява митрополит Николай.

Православната църква отрича кремацията и това не е първата подобна позиция. През 2019 година Сливенската митрополия също се обяви срещу изграждането на крематориум.

Митрополит Николай посочва, че кремацията е кощунство, "защото тялото на християнина, живо или бездиханно, е храм на Светия Дух (1. Кор. 6:19), храм на живия Бог (2. Кор. 6:16) и с него не може да се прави каквото е угодно или удобно някому".

"Не може то да се осакатява приживе или изгаря след смъртта. С тялото на човека, създадено по Божий образ и подобие, трябва да се отнасяме с благоговение и свещен трепет. Към тези, които биха дръзнали да изгорят храм, или дори една икона, ние справедливо бихме се отнесли с презрение и бихме определили, че кощунстват и поругават Бога. Питам, не е ли още по-голямо кощунство да посегнеш на храма на живия Бог – човешкото тяло. Свети апостол Павел ни предупреждава, че "който разори Божия храм, него Бог ще разори" (1Кор.3:17), се отнася в пълна степен и в пълна мяра и за онези, които поругават или допускат да бъдат поругавани човешките тела след смъртта им", пише в обръщението.

Разширяването на крематориума и изграждането на нов в Пловдив са нужни заради недостига на места в гробищните паркове в града. Митрополит Николай, обаче, не приема този аргумент.

"Доколкото разбираме, за разширяването на крематориум или за изграждане на нов крематориум, държавните органи е трябвало да проведат и са провели процедура по "оценка за въздействие върху околната среда." Интересно дали при тази оценка държавните органи взимат предвид въздействието на едно или друго "инвестиционно намерение" и върху духовната околна среда? Важно ли е за тях, че освен, че ще дишаме въздух, замърсен с частици пепел от изгорени човешки тела, ние създаваме една отровена духовна атмосфера? Атмосфера на презрение към човека? Че благодарение на такива "инвестиционни намерения" и на благосклонното отношение на държавните органи към тях, като към бизнес, се стига до там на човешкото тяло да се гледа чисто и просто като на отпадъчен материал?", посочва той.

"Разбирам, че градските гробища са препълнени и че общините изпитват затруднения при разкриването на нови и нови гробни полета. Един организационен проблем не може да става причина за създаване на морален и духовен проблем", допълва той.

"Искам да кажа, че в България има достатъчно гробове на покойници, които могат да приемат техните наследници и че аргументът, че наследниците трябвало да бъдат изгаряни като езичници, защото нямало места, е подвеждащ и неверен. Просто се опитват да ни накарат да свикнем с мисълта, че изгарянето на човешки тела е просто едно полезно начинание и бизнес, като всеки друг. След което да започнем да приемаме за нормална и всяка друга гавра с човека и с човешкото тяло. Както вече, ако забелязвате, започнаха", казва още митрополит Николай.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

15 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Lygia
    #15
    Отговор на коментар #7

    Ние сме единствените, които понякога с изборите и действията си можем да ограничим Бог и Неговата воля. Не казвам, че Бог не може да възскреси кремирано тяло, а се питам дали ще го направи, в случай, че човек сам е решил да разруши или разпръсне останките си по този начин, а съдейки по текстове и от Стария И Новия завет изглежда сякаш да се заровят останките в земята е съвършенната му воля. В словото има степенуване на добро, богоугодно и съвършенно. Ако човек може да избира, по-добре да избере съвършенното

  2. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #14
  3. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #13
  4. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #12
  5. Valpet
    #11

    "Горенето на човеци" е много по-различно от "горенето на тленни останки на човеци". Заиграването с двете коренно различни понятия не приляга на духовно лице. Православието признава, че "горенето на тленни останки на човеци" не е догматичен въпрос. С термина "поругаване", митрополитът се отнася към един недогматичен въпрос - като към догматичен.

  6. Коментарът е изтрит в 12:23 на 3 юли 2022 от автора.
    #10
  7. anton nikolov
    #9

    По тази нефелна логика не трябва да поставяме тялото и да гние в земята. Може би трябва да го оставяме като египетските мумии и или тази на Ленин да стои непогребано. Тоя козел, синче на червен копой, да си гледа работата и да не се изказва по теми, от които не разбира.

  8. rusonefil
    #8
    Отговор на коментар #7

    Веселието да се чете като всесилието- тъпа програма.

  9. rusonefil
    #7
    Отговор на коментар #4

    Глупости. Излиза, че веселието на Бог. е доста ограничено. Действа само при разложени, неизгорени трупове. Писаното от теб си е чисто езичество. Едно към едно с египетската представа за отвъдното, само ако тялото остане непокътнато. А къде отиде християнската представа, че тялото е тленно (пепел), а душата безсмъртна? Защо да има значение какво става с тялото?

  10. rusonefil
    #6

    Тоя малоумник сега и християнските традиции ще променя. Горенето е признат ритуал от християнството още от самото му начало.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.