МОН готви стратегия за възпитанието в училище

Целта е децата не само да бъдат образовани, но и да станат добри хора, обясни министър Красимир Вълчев

Красимир Вълчев

Образователната система трябва не само да образова, но и да възпитава, да прави от децата добри хора вбъдеще. За тази цел министерството на образованието готви стратегия за възпитателната работа, заяви пред БНР просветният министър Красимир Вълчев.

Възпитанието е много важна част от образованието, но като че ли е подценено през последните години. Затова се предвижда възпитанието да бъде една от основните ни теми в следващата една година, каза Вълчев.

"Ще разработим стратегия за възпитателната работа. Това ще бъде документ, който ще съдържа политики, предложения за политики и дейности по отношение на подобряването на възпитателната работа. Ще използваме този документ и за да проведем разговор за това какво искаме, как да възпитаваме децата си. Аз като родител искам от образователната система детето ми освен да получи максимума на образователните си възможности, но и системата да го направи добър човек, дори с цената на повече дисциплина и рестрикции. Трябва да възпитаваме децата в толерантност, уважение, дисциплина, трудолюбие. Всичко това се опитваме да го вплетем в учебните програми", поясни министърът.

По думите му за целта е много важно как ще бъдат подготвени учителите. "Ще използваме възможността да разменим добри практики между образователните институции. Възпитанието трябва да бъде във всеки час, в отношението на учителя към ученика. Много е важно ние да подготвим добрите учители, да имаме добрите мотивирани учители, за да възпитат децата ни", каза Вълчев.

Според министъра у нас има относителен консенсус по отношение на системата на образованието. "Имаме документи, които са приети от всички политически сили. Имаме над 90% общо съгласие по отношение на това, което трябва да правим", посочи министърът пред националното радио.

По думите му има и спорове по отделни теми, но повечето от дебатите са ползотворни, включително този по Истанбулската конвенция.

"Близо 22 хил. деца сме успели допълнително да включим в образователната система. Имаме отпаднали, вторично, около 1200 деца. Отделно от това имаме отпадане, което е всяка година. Но координираните усилия на институциите са без алтернатива. Смея да твърдя, че те в момента дават този резултат", каза министър Вълчев.

Той прогнозира, че ще има голям недостиг на работна сила във всички сфери на обществения и икономическия живот. "Тези, които ще навлязат в работната сила са малко над 60% от тези, които предстои да навлязат в пенсионна възраст. Критично важно е в образователната система да преодолеем този недостиг", каза Вълчев.

По думите му недостигът на учители е налице в много страни. Младите хора са много по-малко склонни да се включат в професии, които са по-предсказуеми и еднообразни, каза той и добави, че все повече учителската професия ще разчита и на хора, които няма да работят по 40 години в образователната система. След 10-15 години ще имаме най-голям недостиг, смята министърът. Според него е много важно да има политически консенсус да се поддържа учителската заплата над средната за страната.

Образователната система трябва да бъде по-силна, по-динамична, трябва да е по-модерна и в същото време и консервативна, смята Красимир Вълчев. Затова трябва се осъвременят учебните програми и да се инвестира в учители.

"Променяме учебните програми. Съотношението между учебен материал и упражнения, в това число упражнения, свързани с технически средства, с игри, се променя - става 60 на 40", каза министърът. И съобщи, че през последните години се разширяват дейностите по интереси. "Планираме в следващия бюджет да предвидим средства за това. Опитваме се да отворим образователните институции за партньорства с максимален брой институции – както културни, така и работодатели. Децата да посетят предприятие, да видят как се случва един процес в реалния сектор, за да ги мотивираме в по-голяма степен да се включат в професионалното образование", посочи Вълчев.

Той увери, че Истанбулската конвенция в сегашния ѝ вариант не налага промяна в учебните програми.

Споделяне
Още от България

Защо името на премиера се свързва с аферата с къщата в Барселона?