Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

МОН готви стратегия за възпитанието в училище

Целта е децата не само да бъдат образовани, но и да станат добри хора, обясни министър Красимир Вълчев

2 коментара
Красимир Вълчев

Образователната система трябва не само да образова, но и да възпитава, да прави от децата добри хора вбъдеще. За тази цел министерството на образованието готви стратегия за възпитателната работа, заяви пред БНР просветният министър Красимир Вълчев.

Възпитанието е много важна част от образованието, но като че ли е подценено през последните години. Затова се предвижда възпитанието да бъде една от основните ни теми в следващата една година, каза Вълчев.

"Ще разработим стратегия за възпитателната работа. Това ще бъде документ, който ще съдържа политики, предложения за политики и дейности по отношение на подобряването на възпитателната работа. Ще използваме този документ и за да проведем разговор за това какво искаме, как да възпитаваме децата си. Аз като родител искам от образователната система детето ми освен да получи максимума на образователните си възможности, но и системата да го направи добър човек, дори с цената на повече дисциплина и рестрикции. Трябва да възпитаваме децата в толерантност, уважение, дисциплина, трудолюбие. Всичко това се опитваме да го вплетем в учебните програми", поясни министърът.

По думите му за целта е много важно как ще бъдат подготвени учителите. "Ще използваме възможността да разменим добри практики между образователните институции. Възпитанието трябва да бъде във всеки час, в отношението на учителя към ученика. Много е важно ние да подготвим добрите учители, да имаме добрите мотивирани учители, за да възпитат децата ни", каза Вълчев.

Според министъра у нас има относителен консенсус по отношение на системата на образованието. "Имаме документи, които са приети от всички политически сили. Имаме над 90% общо съгласие по отношение на това, което трябва да правим", посочи министърът пред националното радио.

По думите му има и спорове по отделни теми, но повечето от дебатите са ползотворни, включително този по Истанбулската конвенция.

"Близо 22 хил. деца сме успели допълнително да включим в образователната система. Имаме отпаднали, вторично, около 1200 деца. Отделно от това имаме отпадане, което е всяка година. Но координираните усилия на институциите са без алтернатива. Смея да твърдя, че те в момента дават този резултат", каза министър Вълчев.

Той прогнозира, че ще има голям недостиг на работна сила във всички сфери на обществения и икономическия живот. "Тези, които ще навлязат в работната сила са малко над 60% от тези, които предстои да навлязат в пенсионна възраст. Критично важно е в образователната система да преодолеем този недостиг", каза Вълчев.

По думите му недостигът на учители е налице в много страни. Младите хора са много по-малко склонни да се включат в професии, които са по-предсказуеми и еднообразни, каза той и добави, че все повече учителската професия ще разчита и на хора, които няма да работят по 40 години в образователната система. След 10-15 години ще имаме най-голям недостиг, смята министърът. Според него е много важно да има политически консенсус да се поддържа учителската заплата над средната за страната.

Образователната система трябва да бъде по-силна, по-динамична, трябва да е по-модерна и в същото време и консервативна, смята Красимир Вълчев. Затова трябва се осъвременят учебните програми и да се инвестира в учители.

"Променяме учебните програми. Съотношението между учебен материал и упражнения, в това число упражнения, свързани с технически средства, с игри, се променя - става 60 на 40", каза министърът. И съобщи, че през последните години се разширяват дейностите по интереси. "Планираме в следващия бюджет да предвидим средства за това. Опитваме се да отворим образователните институции за партньорства с максимален брой институции – както културни, така и работодатели. Децата да посетят предприятие, да видят как се случва един процес в реалния сектор, за да ги мотивираме в по-голяма степен да се включат в професионалното образование", посочи Вълчев.

Той увери, че Истанбулската конвенция в сегашния ѝ вариант не налага промяна в учебните програми.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Baraev
    #2

    Семейството възпитава децата, и ги учи на ценности и уважение! Училището също, но не на първо място! Когато материала в семейството (като в повечето случаи е трудно да се нарече такова) е калпав, такива са и учениците!

  2. анита хегерланд
    #1

    В голямата си част учениците не искат да учат, защото да се учи е трудно, изисква усилие, отнема време. "Не получавам пари, за да искам да уча". Това е част от мотивацията, останалото е учене с периферното зрение. Ако учениците не възприемат училището, като модел, като образец на знание и поведение, то как това може да се промени в празните класни стаи, без пари?!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.