Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Мутафчиев се отметна от намерението си да махне шефа на БДЖ

41 коментара
Мутафчиев се отметна от намерението си да махне шефа на БДЖ

Седмица след тежкия инцидент с влака София – Кардам, при който изгоряха девет пътници, транспортният министър Петър Мутафчиев смело заяви в петък в кулоарите на парламента, че ще освободи директора на БДЖ Олег Петков, ако пречи на разследването. Той посочи, че "има определена логика" това да стане, докато трае разследването на пожара. Веднага след това министърът уточни, че освобождаването на Петков ще е само временно – за периода на разследването. В отговор на журналистически въпрос посочи, че възнамерява да махне Олег Петков "още днес".

Близо четири часа по-късно транспортното министерство съобщи официално, че "никой от системата на БДЖ не създава пречки за разследването на тежкия жп инцидент". Това уверение е получил Мутафчиев от заместник-главния прокурор Камен Ситнилски и председателя на временната парламентарна анкетна комисия за изясняване причините за трагедията Камен Костадинов. В съобщението е цитирано мнение на Ситнилски, че няма законово основание да се иска подобно временно отстраняване на изпълнителния директор на БДЖ. Поради тази причина министър Петър Мутафчиев "няма да предприеме подобно действие към момента" и "няма да се поддаде на популизъм, какъвто някои се опитват да наложат в момента". По-късно пред Mediapool транспортният министър Мутафчиев уточни, че решението, което е взел да не освобождава Олег Петков, е обмислено и е резултат на последователната му политика към кадрите, които работят в Министерството на транспорта, а не обратното. Ако следствените органи бяха казали, че директорът им пречи да си вършат работата, щях да го отстраня, коментира министърът. Според него обаче, за да се предприеме такова едно действие към ръководителите, трябва да има доказана виновност, а такава евентуално може да е факт след като излязат докладите от експертизите на изгорелите вагони.

Това не е първият път, в който Мутафчиев опровергава сам себе си по повод на трагедията във влака София - Кардам. Преди ден от парламентарната трибуна той заяви, че техническата експертиза за причините, довели до пожара, ще е готова в четвъртък и няколко часа по-късно след заседанието на правителството обяви, че тя ще се забави. Министърът обаче отрече да е подавал противоречаща информация. Петър Мутафчиев изясни, че е бил информиран от следствието, че техническата експертиза за състоянието на кабелите ще е готова в посочените срокове, но междувременно се е получило известно забавяне. От страна на транспортното ведомство разследването за причините за произшествието се водят от специализираното звено за жп злополуки, поясни Мутафчиев. Но тъй като пожарът във вагоните не е чисто транспортна злополука, то докладът на специалистите от звеното не може да бъде завършен без резултатите от следствието.

От парламентарната трибуна в петък транспортният министър обяви, че тази експертиза, която ще докаже дали е станало късо съединение в електрическата инсталация, още се чака. След като излезе, ще бъде изготвен и докладът за вероятната причина за катастрофата. Експертите на министерството са започнали оглед на изгорелите вагони след разрешение на следствените органи.

Същия ден в кулоарите на парламента Мутафчиев заяви, че вероятно ще бъдат отстранени от постовете си и други служители на транспортното ведомство, които отговарят за железопътния транспорт. Този ресор е поверен на изпълнителна агенция "Железопътна администрация" с директор Симеон Ананиев. Дали обаче ще има висши служители, които доброволно или по нареждане отгоре ще поемат отговорност за най-тежкия жп инцидент у нас от последните десетилетия, не може да се каже.

Министърът обяви и че от следващата седмица започва да проверява дали се спазват разпорежданията за повишаване на безопасността в жп транспорта, които той издаде в четвъртък. Те предвиждат затягане на проверките на ръчния багаж на пътниците за запалителни материали, цялостна забрана на тютюнопушенето във вагоните и др. Някои от мерките, строго разпоредени от министъра, са в сила и при сега действащите правила. По повод разпоредбите на министъра, от БДЖ обявиха в петък, че започват веднага да ги изпълняват.

Ако следствието има нужда, министерството ще предостави вагон за извършване на следствени експерименти, каза още Мутафчиев. Малко по-късно наблюдаващият прокурор Валери Мирчев обясни, че няма намерени следи от терористичен акт при тежкия инцидент.

Той отклони отговора на въпрос как гледа на версията за атентат. Не съм този, който ще дава версии или ще отговаря на тях, каза министърът, според когото за това имало компетентни органи. От самото начало казах, че не ми се мисли за такива версии.

В петък първо заседание проведе временната парламентарна анкетна комисия, създадена, за да установи причините за тежкия инцидент, и да набележи законодателни мерки за повишаване на безопасността в жп транспорта. Първо официално заседание обаче комисията ще проведе идната сряда. В този срок ще бъдат изискани материали от Министерството на транспорта, необходими за заседанието, съобщи пред журналисти председателят на органа Камен Костадинов (ДПС).

Следващата сряда се очаква да бъде взето решение дали заседанията ще се провеждат при закрити врата. Според Костадинов някои от тях ще бъдат открити за медиите, а на други, на които се обсъждат материали от следствието, журналисти няма да бъдат допускани.

Срокът за работа на комисията, който в четвъртък беше гласуван от парламента, е два месеца.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

41 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. твърд
    #43

    Сам трябваше да подаде оставка преди седмица.

  2. самюелсон
    #40

    тип спални и кушет спряни ли са от движение, докато не се изясни причината за пожара или това ще стане след серия от пожари, причинени от отоплителната им система най-веряотно , която е на твърдо гориво.апропо тази най-очевидна и вероятна версия не сме я нито чули, нито чели засега.явно очевидната истина не е на мода откак путин е на власт.апропо вагоните са руски, ако не знаете.

  3. читател
    #39

    БДЖ съобщи, че в деня преди пожара, в кушет вагона са били подменени 8 отоплителни тела. Може би трябва първо да се започне с проверка на тази хипотеза?

  4. A.V.
    #38

    Олег, Маша, Наташа, Имаше един Сталин, а познавах и Ленин.Nomen est Omen.

  5. Историк
    #37

    Този плазмодий дебелосерски, комунистическа кратуна най-после махнат ВРЕМЕННО. А бе това комунистите са такива дебили, че ни унищожиха хубавата страна. Затова радикално - забрана на БСП, вън кадри на БКП от властта и държавната администрация. Изхвърляне на всички бивши комунисти от демократичните партии. Само това е спасението. И запомнете - няма кадърен и умен комунист. Който е повярвал в такава тъпа идеология или е избрал партията на говедо като Живков, не може да е професионалист, умен, специалист. Ясен ли съм!

  6. Мария
    #36

    Като му гледам името ? - човешко име, ама като гледам как се изразява интелигентната част от бългорското общество, ми става мъчно за похарчените от родителите Ви средства за образование.Относно пожара - оставете разследващите органи да си свършат работата.

  7. твърд
    #35

    Не знаех, че ние пречим на компетентните органи.Впрочем и тук има хора от "компетентните органи".

  8. колев
    #34

    каква динамика, голям зор ще да е било.http://www.focus-news.net/?id=n903618

  9. АК-47
    #33

    Кво стаа бе пич?Няма ли да направиш изказване?

  10. CIA
    #32

    УДАР ОТ СПЪТНИК Е ВИНОВЕН ЗА ТРАГЕДИЯТА ВЪВ ВЛАКАВ РАЙОНА НА ИНЦИДЕНТА Е РЕГИСТРИРАНА ВИСОКА РАДИОАКТИВНОСТДАННИТЕ ВЕДНАГА СА ЗАСЕКРЕТЕНИПарчета от неуспешно взривения в края на февруари американски спътник са ударили пътуващия влак. По тях е имало замръзнал хидразин, който както знаем при горене развива огромна температура и оттам се е получило невероятно бързото изгаряне на вагоните. Следствието е приключило. Резултатите от експертизите са засекретени веднага. Защо се мълчи и за регистрираната висока радиоактивност в района на инцидента!???

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.