Над 1/3 от фирмите у нас очакват проблеми със защитата на личните данни

Над 1/3 от фирмите у нас очакват проблеми със защитата на личните данни

Близо 36 на сто от българските фирми очакват да изпитат административни затруднения при въвеждането на европейския регламент за защита на личните данни, който влиза сила на 25 май 2018 г. и задължава абсолютни всички фирми да имат организация за предпазване на системите си от хакерски атаки и изтичане на данни за техни потребители или доставчици. Това сочи допитване, проведено през януари от "Алфа Рисърч" сред членовете на КРИБ по поръчка на компанията "Телелинк". Неговите данни бяха представени на конференция в София, организирана от Дигитална национална коалиция и посветена на новия регламент. Форумът бе открит от министъра на българското европредседателство Лиляна Павлова, а българският еврокомисар по цифровата икономика Мария Габриел се включи с видео обръщение.

Проучването показва, че фирмите, базирани в София, са по-започнати с изискванията н ановия регламент и са по-ангажирани към внедряването им, докато дружествата от останалата част от страната нямат пълна яснота относно мерките, които трябва да вземат за синхронизиране с нормите на регламента.

Резултатите сочат още, че големите компании като цяло са по-добре информирани и подготвени за въвеждането на новите правила, докато малките и средни компании са колебливи в преценката си дали ще успеят навреме да отговорят на предписанията на регламента и дали новите правила ще породят административни спънки, сочи още изследването, представено от изпълнителния директор на "Телелинк" Любомир Минчев.

Лиляна Павлова пък цитира социологическо проучване, според което 80 процента от европейските потребители не са сигурни дали техните данни са добре защитени, а това е топ приоритет на Еврокомисията.

По думите ѝ една от основните причини Европа да не може да задържи малките и средни иновативни предприятия е именно липсата на единната регулаторна рамка, която да им позволи да се развиват свободно и доверието или недоверието на потребителите дали техните лични данни са добре защитени.

С влизането в сила на Общия регламент за защита на личните данни, по време на българското европредседателство, ще преживеем може би най-революционната промяна в областта на защитата на личните данни през последните 20 години, каза Гергана Паси, председател на Дигиталната национална коалиция. По думите ѝ българският бизнес, публичната администрация и потребителите на данни са в много голяма степен ненапълно подготвени за влизане в сила на този регламент. Тя препоръча да се направи информационна кампания за мерките, които фирмите трябва да приложат. В отговор Венцислав Караджов, председател на Комисията за защита на личните данни, каза, че е започнала кампания за разясняване на новия регламент, като предстоят събития в Пловдив, Велико Търново, Варна и Бургас..

Мария Габриел каза, че с въвеждането на изискванията за защитата на личните данни Европа се подготвя за цифровата ера.

"2018 г. ще бъде ключова година за защитата на данните в Европа", се посочва в разпространено съвместно изявление на първия заместник-председател Франс Тимерманс, заместник-председателя Андрус Ансип и членовете на Комисията Вера Йоурова и Мария Габриел. "Личните данни са навсякъде. Когато ползвате смартфона си, може да бъдат събирани данни за вашето местонахождение, вашите вкусове, вашите приятели и вашето здраве (…) Правото на ясна и разбираема информация ще попречи на дружествата да се крият зад дълги правни формулировки с цел да получат нашето съгласие за обработка на личните ни данни. Друго ново право е преносимостта — правото на предаване на данните на гражданите от един доставчик на услуги на друг, което ще им позволи бързо да сменят доставчиците. Вече са изяснени съществуващите права, като например правото да бъдеш забравен", заявяват четиримата представители на Еврокомисията
.
Те припомнят, че според новия регламент ако лични данни на потребители, съхранявани от някое дружество, станат жертва на кибератака, дружеството ще трябва да информира органите и своите потребители в рамките на 72 часа. Когато личните данни се предават през граница, те ще продължават да се ползват със защита, допълва се в изявлението.

Правилният баланс между интересите на компаниите и организациите и на потребителите ще бъде ключът за изграждането на доверие между тях и за правилното въвеждане на новите правила за защита на личните данни, коментира главният изпълнителен директор на "Теленор България" Оле Бьорн Шулстъд по време на конференцията.

Според него новите правила, както и бъдещата европейска регулация за неприкосновеност на личните данни (ePrivacy), могат създадат нови възможности за иновации и за развитие на дигиталната икономика, както за бизнеса, така и за отделните граждани

Шулстъд смята, че липсата на информираност по темата сред тях, както и нуждата от образователни инициативи насочени към широката публика, са основните предизвикателства, свързани с въвеждането на новите правила за защита на личните данни на потребителите.

Още по темата
Още от Бизнес