Над 140 млн. лв. за столичния транспорт отиват във фирма без лиценз за превозвач

Снимка: БГНЕС

С огромно мнозинство Столичният общински съвет се готви да сключи концесионен договор за колосалната сума от 141 млн.лв (без ДДС) за обслужване на 16 линии от столичния градски транспорт с фирма "МТК Гроуп" ООД, която дори няма лиценз за превозваческа дейност. Това показа разследване на Mediapool, базирано върху информация, получена от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация".

Всичко това е опаковано като договор, който цели да защити "обществения интерес", по думите на общинския съветник Калоян Паргов (БСП).

Един от скелетите в гардероба на кмета Бойко Борисов

Предисторията на скандала е дълга. Концесионирането на линиите на столичния градски транспорт е един от скелетите в гардероба, останали от кметуването на Бойко Борисов.

През ноември 2008 година съществуващото тогава списание "Тема" публикува стенограма на един дълъг разговор между тогавашния зам.-кмет по транспорта Велизар Стоилов с "Ивайло, Росен, Миро и Асен". Малко преди това кметството вече бе раздало на концесия част от линиите на столичния градски транспорт на Ивайло Константинов ("Юнион Трейд Къмпани"), Миролюб Столарски ("Карат-С"), Росен Илиев ("МТК груп"). Асен отговаря на името на тогавашния шеф на общината компания "Столичен автотранспорт" Асен Добранов.

Частните компании получиха договора на цена от 3.5 лв/км, която бе с почти 50% по-висока от тази на общинското дружество. Оправданието бе за цената бе, че те ще купят нови автобуси и трябва да ги изплатят.

Няколко години по-късно Георги Кадиев коментира, че "Котараците" в София се въртяха, когато се раздаваха автобусните концесии". Самият Росен Илиев от "МТК груп" има и интересна рода. Той е братовчед на покойните братя от ВИС-2 Георги и Васил Илиеви, написа тогава "Тема".

Изтеклият запис доведе до оставката на Велизар Стоилов, която бе приета от Бойко Борисов с аргумента: "Работили сме добре, но му приемам оставката, за да може да се защити".

Още тогава концесията на линиите бе разделена в три пакета. Областният управител на София Тодор Модев (БСП) реши да блокира решението за първия и третия пакет. Не се разбра защо не се блокира втория, който отиде при "Карат С". Кметът Бойко Борисов побърза да обяви, че също ще отмени заповедите си за два пакета, но също не обясни защо не пипа третия.

Така от всички фирми само "Карат С" получи веднага част от своята концесия.

Осем години по-късно темата остана отворена само за линиите от първия концесионен пакет, който бе "спечелен" от фирмите "МТК груп" и "Карат С". От двете фирми претенция продължи да има само "МТК груп".

Проблемите с лиценза

Веднъж лицензът на "МТК груп" е бил прекратяван от транспортното министерство през 2003 г. заради неизпълнение на финансовите условия, показва справка на Mediapool в деловодната система на Върховния административен съд.

Фирмата пак получава лиценз през 2006 г. и с него участва в конкурса, направен под ръководството на Велизар Стоилов. Четири години по-късно Росен Илиев прави нова фирма с името "МТК Гроуп", която е правоприемник на старата "МТК Груп". С новата фирма Илиев води всички дела срещу заповедите на кмета и областния управител за отмяната на резултатите от концесионния конкурс. Той печели тези дела, но отново не получава поръчката.

През 2012 г. кметът Йорданка Фандъкова решава да издаде нова заповед и да прекрати изобщо поръчката за отдаване на линиите. "МТК Гроуп" завежда ново дело за неустойка в размер на 14.8 милиона лева и го печели на две инстанции. Предстои окончателно произнасяне на петчленен състав на ВАС по този случай.

Дайте да дадем

Така се стигна до заседанието на транспортната комисия в понеделник, 4 април. На него трима общински съветници - Калоян Паргов (БСП), Борислав Борисов (ГЕРБ) и Борислав Бориславов (Реформаторски блок) внесоха доклад за извънсъдебно уреждане на въпроса. Докладът бе приет с уговорката, че е почти сигурно, че "МТК Гроуп" така или иначе ще спечели делото.

Общинарите обявиха две възможни решения. Едното е да се плати исканата неустойка от 14.8 милиона лева на "МТК гроуп". Обяснено бе, че това би била чиста загуба за общината, защото парите няма да се дадат за дейност.

В крайна сметка транспортната комисия прие другия вариант – да се сключи концесионен договор с "МТК Гроуп", за да се извърши и транспортна дейност. Без никакво обяснение бе пробутан вариант договорът да е за 8 години за 16 основни линии от столичния градски транспорт. При изпълнение на договора автобусите на "МТК гроуп" ще трябва да навъртат по 5.9 милиона км годишно на цена от 3 лева/км без ДДС. Това прави приход от 141 милиона лева без ДДС за срока на договора за "МТК Гроуп".

Как е възможно?

Този скандал има множество измерения, но едното от тях изглежда непреодолимо. Как е възможно общината да възложи транспортна услуга (без значение огромната цена) на фирма, която дори няма лиценз за превозвач?

"МТК Гроуп" е получила лиценз за пътнически превози в началото на 2012 г. Той важи пет години. През 2014 г. обаче лично собственикът на фирмата Росен Илиев е прекратил лиценза на своята фирма и до момента тя няма такъв. Междувременно Росен Илиев става управител на друга фирма - "МТК Транс", която има лиценз за превозвач до 2018 година.

Търговския регистър показва, че "МТК Транс" очевидно е придобила бизнеса на Миролюб Столарски, защото "МТК Транс" се явява правоприемник на "Карат С". В момента "Карат С" изпълнява концесионния си договор със Столична община, получен под старото фирмено име и има лиценз до 2018 г.

Единствената възможност за Росен Илиев е да сключи апетитния общински договор под името на фирмата си "МТК Гроуп" и да изпълни поръчката с другата си фирма, сключвайки договор със самия себе си. Така той би окрупнил под една шапка солидна концесия в градския транспорт на София.

Mediapool не успя да се свърже с Росен Илиев, а "МТК Гроуп" няма сайт с посочен имейл за кореспонденция.

Останалите въпроси

Дали някой в общината обаче изобщо е проверил, че ще се сключва договор с фирма-превозвач, която сама не може да изпълнява тази услуга? Използван ли е този факт в рамките на съдебното дело?

Третият проблем е принципен. Трябва ли общината да вдига ръце още преди приключването на един съдебен процес, развявайки бялото знаме. Това си е откровено оказване на влияние върху съда в твой собствен ущърб.

Четвъртият проблем е, че общината се готви да тегли заем от над 120 милиона лева, за да купува нови автобуси за общинското предприятие. Защо общината ще прави това и едновременно ще дава на концесия линиите, които сега се държат от собствената ѝ фирма?

Очакваме с интерес отговорите на общинските съветници, поставили подписите си под доклада, както и на останалите им колеги.

За първи път защитаваме интересите на столичани

"За първи път договорът за обществен превоз на пътници с "МТК Гроуп" е съобразен с интересите на софиянци и на общината, от гледна точка на това, че за първи път цената, на която ще вози МТК е под тази на Столичния автотранспорт", каза в понеделник пред журналисти Калоян Паргов, цитиран от агенция "Фокус".

Той припомни, че Столичният автотранспорт е возил на много по-малка цена, отколкото сегашните частни оператори, на които им изтичат договорите и които ще бъдат поети от обществения транспорт.

"Разликата беше от 3,50 лв./км на частния оператор до 2.70-2.90 лв./км на Столичния автотранспорт. Ние работехме на загуба, а те работиха на свръх печалба. Ето тази ера приключи и сега с "МТК" показваме какво трябваше да се случи 2007 г.", каза Паргов.

И всичко това се случва на фона на предложението за вдигането на цената билетите от 1 лв. на 1.60 лв при най-ниските цени на горивата за последните осем години.

Споделяне
Още по темата
Още от България

Успешна ли е стратегията на правителството за борба с коронавируса?